Veneilykausi alkoi ennätysaikaisin – uusi vesiliikennelaki tietää veneilijöille mietittävää

Uusi vesiliikennelaki astuu voimaan 1. kesäkuuta.

veneily
Veneitä satamassa
Veneilykausi on pääsemässä hyvään vauhtiin.Terhi Varjonen/Yle

Veneilykausi on pääsemässä käyntiin myös retki- ja matkaveneilijöillä. Mökkiveneilijät ovat toki reissuja tehneet Vaasan saaristossakin jo niin pitkään kuin meri on ollut auki.

Matkaveneilijät joutuvat yleensä odottamaan pidempään vesillelaskua. Paitsi tänä keväänä. Osa veneilijöistä laski veneensä jo huhtikuun puolella, paljon ennen vappua.

Vaasan moottorivenekerhon varakommodori Peter Remahl sanoo,että näin aikainen kauden aloitus on todella poikkeuksellista.

– Olen veneillyt 30 vuotta, ja olen ennen tätä kerran yöpynyt vappuna ulkosaaristossa. On tämä aika poikkeuksellista, miettii Remahl.

Uutta opittavaa veneilijöille

Korona tuo veneilykauteen luonnollisesti omat muutoksensa ja haasteensa ,mutta muutakin uutta on.

Kesäkuun alussa tulee voimaan uusi vesiliikennelaki. Muutoksia entiseen on useita. Esimerkiksi kaikki vesiliikenteeseen liittyvä lainsäädäntö on kerätty yhteen. Se on Remahlin mieleen.

– Nyt on yhdistetty 40 eri lakipykälää, jotka on olleet hujan hajan, vihdoin samojen kansien väliin. Se on iso ja hyvä muutos.

Mies satamassa
Vaasan moottorivenekerhon varakommodori Peter Remahl.Terhi Varjonen/Yle

Muutakin mietittävää on. Veneessä on nyt oltava nimettynä päällikkö.

– Se on henkilö, joka vastaa esimerkiksi siitä, koska laitetaan pelastusliivit päälle. Hän myös vastaa siitä, että veneessä on riittävä tähystys. On hyvä, että tähystykseen kiinnitetään laissa nyt huomiota.

Päällikkö ei kuitenkaan välttämättä ole se henkilö, joka ohjaa venettä. Hän ei välttämättä ole edes veneessä mukana. Tällä varaudutaan Remahlin mukaan siihen, että automaattiohjattuja veneitä on tulevaisuudessa käytössä.

Lue seuraavaksi: Kesäkuun alusta veneisiin on nimettävä päällikkö – myös liikennevirhemaksut tulevat vesille

Reitti selvillä

Myös veneilyreitistä pitäisi olla tarkempi tieto. Remahlin mukaan veneessä on oltava reittisuunnitelma tiedossa. Se pitäisi myös pystyä näyttämään kartalta viranomaisille, jos sitä kysytään.

Karttojen pitää olla viranomaisten hyväksymät.

– Minun tietääkseni nämä kartat, joita käytetään plottereissa eivät ole viranomaisten hyväksymiä. Käytännössä veneessä pitää olla se F-sarjan kartta täällä Merenkurkun alueella.

Vesiliikenteessä otetaan myös käyttöön liikennevirhemaksu. Maksun suuruus on 40-120 euroa rikkeen vakavuudesta riippuen. Vakavampia asioita käsitellään vesiliikennerikoksina.

Uusimmat uutiset puhelimeesi

Lataa Yle.fi-sovellus