Mokasitko etäopetuksen aikana vanhempana tai opitko itse jotain uutta? Kerro kokemuksesi koronaviikoista

Peruskoululaiset palasivat lähiopetukseen kahden kuukauden etäkoulun jälkeen. Yle haluaa kuulla, miten viikot sujuivat.

vanhemmuus
Lapsi askartelee kotona kuvaamataidon tunnin tehtävää.
Vanhempien apu on ollut tärkeää etäopetuksen aikana.Hanne Kinnunen / Yle

Peruskoululaiset palaavat takaisin kouluihin ja me haluamme kuulla vanhemmilta, miten koronaviikot menivät kotona koululaisten kanssa. Kerro meille pienet tai isot kommelluksesi ja opitko niiden avulla jotakin.

Esimerkiksi eräs vanhempi huomasi, ettei etäopetuksesta selviä välttämättä edes lehmänhermoilla kiukustumatta.

Luulin pitkään, ettei “kotikoulu” käy hermoilleni. Kuinka väärässä olinkaan! Viidennellä viikolla mokasin totaalisesti. Esikoinen vinkui taas vinkumistaan, ettei osaa tehtäviään, vaikka oli vain laiska. Päädyin keskustelemaan hänen kanssaan äänekkäästi asiasta. Eli käytännössä huusin ja kiroilin - ja tietysti kuopuksella oli samaan aikaan Teams-kokous menossa ja mikki auki. Voi sitä häpeän määrää! Sittemmin olen niellyt kiukkuani siihen asti, kun videokokoukset ovat ohi. Hyvä, että lapset pääsevät kouluun ja me kaikki lepuuttamaan hermojamme.

Etäopetus on vaatinut paljon myös vanhemmilta: jotkut vanhemmat ovat olleet ihmeissään lasten koulutehtävistä ja joutuneet muun muassa suunnittelemaan lasten tanssiteosta tai opettelemaan virkkausta.

Eräs äiti Pirkanmaalta kertoo, kuinka lapsen äidinkielen kirjaesitelmän auttaminen meni överiksi.

Meillä kävi nolosti, kun pilkunviilaajan perfektionismi yhdistyi palautuspäiväkriisiin. Istuimme koneelle, että edes jotain tulisi tehdyksi. Siinä yhdessä keskustellen, kirjaa selaten ja kielivirheet tarkastaen esitelmästä tuli huomattavasti parempi yläkoululaisen tavalliseen tasoon verrattuna. Sitten opettajalta tuli Wilma-viestiä, että pitäisi keskustella oppilaan kanssa siitä, miten esitelmä oli tehty. Sillä hetkellä vasta todella tajusin, että olin sabotoinut opettajan mahdollisuudet arvioida lapsen oman osaamisen tasoa. Olin yli-innokas apuope enkä tajunnut auttamisen rajoja. Lapsen onneksi ymmärtäväinen opettaja päätti kuitenkin antaa tehtävästä hyväksytty-merkinnän ilman arvosanaa, kun se oli kuitenkin yhdessä opiskellen tehty.

Voit kertoa oman muistosi klikkaamalla alapuolella olevaa painiketta.

Osa artikkelin sisällöstä ei ole välttämättä saavutettavissa esimerkiksi ruudunlukuohjelmalla.

Osa artikkelin sisällöstä ei ole välttämättä saavutettavissa esimerkiksi ruudunlukuohjelmalla.