27-vuotias Saliha Acar jätti lapset kotiin ja lähti itse koululle töihin, koska oli pakko: "Onko tässä mitään järkeä?"

Saliha Acar on kahden lapsen huoltaja. Lapset jäivät kotiin opiskelemaan kesälomaan asti niin kuin kymmenet tuhannet muutkin lapset Suomessa.

Koulupoissaolo
Berivan ja Saliha Acar.
Berivan Acar (vasemmalla) on yksi niistä lapsista, joka jää kotiin kesälomaan asti. Oikealla hänen huoltajansa Saliha Acar. Pyry Sarkiola / Yle

Saliha Acarin perheessä lasten koulupäivä ei torstaina eronnut millään lailla kuluneista parista kuukaudesta.

Koulupäivät kuluvat kotona kuten tähänkin asti.

– Oli vaikea päätös jättää lapset kotiin, koska heidän sosiaaliset suhteet kavereiden kanssa kärsivät. Koin kuitenkin, että jos laittaisin heidät kouluun, missä he kohtaisivat kavereitaan, siinä olisi isompi riski kuin hyöty.

27-vuotias Saliha Acar on huoltaja veljensä kahdelle erityisen tuen piirissä olevalle lapselle. 8-vuotias poika Abdul Melik Acar opiskelee Kouvolassa Viialan koulussa. 10-vuotias tyttö Berivan Acar opiskelee Kouvolassa Kirkonkylän koulussa.

– Haluaisin nähdä kavereitani, mutta nyt en saa. Joskus puhun puhelimella niiden kanssa. Haluaisin olla koulussa. Siellä oli kivaa, Berivan sanoo.

Samassa taloudessa heidän kanssaan asuu Saliha Acarin äiti, isä ja kaksi siskoa.

Acar päätti jättää lapset kotiin fyysisten kontaktien lisäksi siksi, koska kotona asuu riskiryhmään kuuluva äiti. He eivät ole ainoat, sillä arviolta kymmenet tuhannet lapset ovat jääneet Suomessa kotiin tästä päivästä lähtien.

Esimerkiksi Kouvolassa kotiin jäi arviolta tuhat oppilasta eli noin 15 prosenttia kaikista oppilaista. Rehtoreiden mukaan syitä jäädä kotiin olivat lapsen tai läheisen kuuluminen riskiryhmään sekä huoli koronatartunnoista.

Käy itse töissä koululla

Saliha Acar työskentelee koulunkäynninohjaajana Kouvolassa Kirkonkylän koulussa. Se on sama koulu, missä 10-vuotias Berivan opiskelee. Vaihtoehtoja ei hänen mukaansa ollut, sillä työtä ei voi tehdä kotoa käsin.

Hän itse uskoo pystyvänsä välttelemään lähikontakteja muiden ihmisten kanssa lapsia paremmin.

– Lapset menevät niihin tilanteisiin kavereiden kanssa, vaikka kuinka yrittäisi estää. He eivät mieti asioita niin tarkkaan kuin itse aikuisena pystyn huomioimaan. Kyllähän se vähän huolettaa, mutta minun itseni on pakko mennä töihin.

Berivan ja Saliha Acar
Berivan Acarin koulutehtävät hoituvat Saliha Acarin avustuksella kotona. Pyry Sarkiola / Yle

Työssään koulunkäynninohjaajana Acar auttaa koulun pienryhmässä erityisen tuen piirissä olevia oppilaita. Kun hän pääsee töistä, hän auttaa myös kotona olevia lapsia koulutehtävissä.

Varsinkin alussa koulutöistä huolehtiminen etänä oli Acarille raskasta. Hän on karsinut tilanteen mukaan tehtäviä, jos siitä on sovittu erikseen opettajien kanssa.

– Huomasin, että tehtävien tekoa voi siirtää. Välillä koulutehtäviä on tehty vielä yhdeksältä illalla.

Koulujen avaaminen ei ollut Acarin mielestä hyvä ratkaisu.

Opettajat ja koulun henkilökunta supersankareita?

Acarin mukaan koulujen avaamisesta koituu opettajille ja muulle henkilökunnalle päänvaivaa esimerkiksi sen suhteen, miten sosiaaliset tilanteet ja turvavälit järjestyvät.

– Omastakin kokemuksesta tiedän, että tämä ei ole mikään helppo homma. Vaikka tartuntariski on olemassa, opettajia ja koulun henkilökuntaa pidetään supersankareina, joihin tauti ei tartu.

Acar on huomannut, että lapset kaipaavat koulusta nimenomaan kavereita.

– Ajattelin, että onko tässä mitään järkeä jättää lapset kotiin, kun kotona näki välillä lasten suhtautumisen. Sitten järki vei voiton.

Kouluissa rehtorit ymmärsivät lasten kotiinjäämisen.

– Laitoin Wilmassa pojan rehtorille loma-anomuksen ja hän kuittasi, että asia on selvä. Samoin puhuin tytön rehtorin ja opettajan kanssa.

Lapset saattavat käydä koulussa

Acar on miettinyt välillä, pitäisikö lapset viedä kouluun edes kerran, jotta he näkisivät kaverinsa.

Hän on keskustellut alustavasti opettajan kanssa, voisiko viimeisellä viikolla koulussa käydä esimerkiksi pihalla.

– Silloin poika näkisi kaverinsa ennen kesälomaa.

tyttö tekee koulutehtäviä kotona
10-vuotias Berivan Acar tekee koulutehtäviä kotona. Hän on yksi niistä lähes 1 500:sta oppilaasta, joka jäi Kouvolassa kotiin kesälomaan asti. Pyry Sarkiola / Yle

Hän pohtii vielä asiaa ja odottaa vastauksia kouluista.

Berivan-tyttöä on lohduttanut tieto, että hän voisi nähdä kaverinsa.

Ei asiaa edes huvipuistoon

Saliha Acarin mukaan korona laittoi myös perheen lomasuunnitelmat uusiksi. Heillä on ollut monena kesänä tapana lähteä autolla Turkkiin lomalle. Tänä vuonna niin ei käy. Koulun päättymisen jälkeen perhe aikoo olla kotona varmuuden vuoksi pari viikkoa.

Jos tilanne sallii kotimaan matkailun, aikoo perhe tehdä reissun Suomessa.

– Emme kuitenkaan mene paikkoihin, joissa on paljon ihmisiä. Esimerkiksi huvipuistoihin en aio lapsia viedä. Eihän se voi olla mahdollista, että kaikki pinnat saadaan siivottua ja pyyhittyä, vaikka jotkut väittävät, että korona ei tarttuisi pinnoista.

Voit keskustella aiheesta 16.5. klo 23 asti.

Lue myös:

Osa rehtoreista hyväksyy lähes kaikki syyt olla pois koulusta kesälomaan asti – selvitimme, miksi vanhemmat pitävät lapsensa kotona

Suomessa on suuret erot, miten lapset tulevat torstaina kouluun: Katso oman kaupunkisi tilanne Ylen selvityksestä – asenne lääkärintodistukseen vaihtelee

Opetusministeri Andersson: Kouluja voidaan tarvittaessa sulkea, mikäli tartuntoja ilmenee – oppilaiden turvallisuus taataan erityisjärjestelyillä