Ilmastoasiantuntijat A-studiossa: Finnairin koronatuet olisi pitänyt kytkeä ilmastotoimiin

Koronakriisi ei asiantuntijoiden mielestä jarruta Suomen hiilineutraaliustavoitteen toteutumista.

ilmastonmuutoksen hillitseminen
Sitran Mari Pantsar ja ilmastopaneelin puheenjohtaja Markku Ollikainen vierailivat Ylen A-studiossa.

Vaikka koronaviruspandemia on hetkellisesti laskenut päästöjä eri maissa, ei tilanteesta ole asiantuntijoiden mukaan apua ilmastonmuutoksen torjuntaan.

– Kyseessä on hyvin lyhyt pudotus päästöissä, ellei esimerkiksi elvytyksellä saada pidemmän aikavälin muutoksia aikaiseksi, toteaa Suomen itsenäisyyden juhlarahaston Sitran johtaja Mari Pantsar.

Pantsar sekä Suomen ilmastopaneelin puheenjohtaja Markku Ollikainen arvioivat Ylen A-studiossa koronakriisin vaikutusta valtioiden ilmastotoimiin.

Päästöjen hetkellisen putoamisen sijaan olennaista on, miten valtiot suuntaavat elvytystoimiaan, kun taloutta autetaan kriisin yli. Asiantuntijat kritisoivat esimerkiksi Suomessa Finnairille annettuja tukia.

– Olisin nähnyt erittäin hyvänä, että Finnairin tuelle olisi nyt asetettu ehtoja, Pantsar toteaa.

– Toki Finnairilla on oma hiilineutraaliustavoite, mutta se ei ikävä kyllä ole tarpeeksi kunnianhimoinen.

Hallitus tukee kriisin keskellä Finnairia pääomittamalla ja lainatakauksilla. Ilmastotekoihin liittyviä ehtoja tuella ei ole.

– Nyt olisi pitänyt samalla tarkistaa Finnairin ilmasto-ohjelma ja tarkistaa onko siinä parantamisen varaa. Jos olisi tultu siihen tulokseen, että ei ole parannettavaa, mitä epäilen, niin se olisi voitu todeta, Ollikainen pohtii.

Pantsar muistuttaa, että esimerkiksi Ranska tukee Air Francea kytkien tuen päästövähennyksiin.

– Päästöjä tulee pudottaa vuoden 2005 tasosta puoleen vuoteen 2030 mennessä. Se on erittäin kova esimerkki kaikille.

Suomella ei syytä tinkiä ilmastotavoitteista

Elvytystoimia kohdentamalla Suomen ei Pantsarin ja Ollikaisen mukaan myöskään tarvitsisi tinkiä hiilineutraaliustavoitteistaan.

– Ei ole mitään syytä ajatella, ettei Suomi pääsisi ilmastotavoitteisiinsa. Kun kohdistetaan elvytystä, niin syntyy niitä innovaatioita, joilla saadaan kilpailukykyä. Nyt ollaan murroskohdassa, Ollikainen toteaa.

– Tämä koronaelvytys on kerran elämässä -mahdollisuus. Kun nyt joka tapauksessa siirretään miljardeja euroja rahaa, niin totta kai ne kannattaa siirtää siten, että ratkaistaan monia kriisejä samalla kertaa. Ilmastotoimet on joka tapauksessa tehtävä, Pantsar täydentää.

Molempien mielestä esimerkkejä hyvistä kohteista elvytykselle löytyy runsaasti.

– Suomi tarvitsee merituulivoimaan pilotit ja turpeen ulossulkemisen kannalta on tärkeää kehittää syvälämpöratkaisuja. Suomi tarvitsee myös ensimmäiset teolliset aurinkovoimalansa, Ollikainen luettelee.

– Kohteista ei ole pulaa. Nyt pitää vain katsoa miten saadaan jokaiselle kriisitilanteessa käytetylle eurolle mahdollisimman suuri hyöty siten, että se tuo taloudellista toimeliaisuutta ja uusia työpaikkoja, Pantsar sanoo.

Ollikainen muistuttaa, että tällaisen niin kutsutun vihreän elvytyksen toimivuutta on jo tutkittu.

– Viime finanssikriisissä esimerkiksi Yhdysvallat ja Etelä-Korea harjoittivat vihreää elvytystä. Tutkimukset osoittavat, että sillä oli merkittävä vaikutus, Ollikainen sanoo.

Lue lisää:

Matkustajien käytettävä kasvomaskia Finnairin lennoilla ensi viikosta alkaen

Yritykset koronakriisissä: Finnair tekee miljoonatappion joka päivä – valtio-omistaja on valmis "kaikkiin mahdollisiin järjestelyihin"

Tätä asiantuntijat odottavat: Lennoille maskipakko, heikennyksiä kotimaan reitteihin, takapakkia ilmastoinvestoinneille

Hallitus tukee Finnairia – suunnitteilla 600 miljoonan euron valtiontakaus

Tilaa uutiset koronaviruksesta

Saat Ylen tärkeimmät koronavirusuutiset sähköpostiisi kerran päivässä.

Siirry tilaamaan

Uusimmat uutiset koronavirustilanteesta puhelimeesi

Lataa Yle.fi-sovellus