Kunnat joutuvat hankkimaan lisäkuljetuksia, että koulukyydit saadaan järjestettyä

Yksinomaan Keski-Pohjanmaan maaseutukunnissa on useita satoja kuljetusoppilaita.

koulukuljetus
Lapsia menossa koulubussiin.
Keski-Pohjamaan maaseutukunnissa on useita satoja kuljetusoppilaita.Heikki Haapalainen / Yle

Osa kunnista joutuu hankkimaan lisäkuljetuksia, jotta koulukyydit saadaan pyörimään hygienia- ja turvasuositusten mukaan.

Ainakin Toholammilla, Vetelissä ja Pietarsaaressa lisäkustannuksia on luvassa. Esimerkiksi Toholammilla ala- ja yläkoululaiset kuljetetaan koululle eri aikaa: kyytejä ajetaan siis tavallista enemmän. Siksi yläkoulun aloitusta on myöhennetty tunnilla.

Vetelissä kuljetusoppilaita on satakunta ja ylimääräinen kuljetus on järjestettävä väljyyden takaamiseksi. Pietarsaaressa julkisia linja-autovuoroja on vähennetty, siksi kaupunki joutuu avaamaan yhden uuden reitin erityisoppilaille.

Halsualla muutama vanhempi kuskaa lapset itse kouluun Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen saattoavustuksen turvin.

Metrin turvavälisuositus ei koulukyydeissä välttämättä toteudu – Kiuruvedellä lapset ohjataan istumaan sisarusten viereen parhaan kaverin sijasta

Maaseutukunnissa kuljetusoppilaita on useita satoja.

Kuljetuksiin on saatu väljyyttä porrastamalla niitä ja ottamalla isompia autoja käyttöön. Väljyyttä kuljetuksiin on tuonut myös esimerkiksi 400 kuljetusoppilaan Perhossa se, että osa koululaisista jää etä- tai kotiopetukseen.

Autojen siivousta on lisätty ja jokaisessa autossa on käsidesit ovella.

Kunnista arvioidaan, etäisyyden pitäminen kaikissa koulukyydeissä on lähes mahdotonta. Noin metrin turvavälin pitäminen ei kaikissa kuljetuksissa välttämättä onnistu.

Lue lisää:

Turvaväliä ei mitata viivottimella, aivastamisen jälkeen pestään kädet – koulut ja päiväkodit saivat tarkennetut koronaohjeet

Uusimmat uutiset puhelimeesi

Lataa Yle.fi-sovellus