Vectronit valtaavat Suomen rataverkkoa hiljalleen – uusien sähkövetureiden käyttöönotto etenee aikataulussa koronaviruksesta huolimatta

Tarpeettomiin hätäjarrutuksiin liittyneet ongelmat on saatu ratkottua testiajoissa.

rautatieliikenne
Vectron-sähköveturi Turun rautatieasemalla.
Vectron-sähköveturit ovat loppukeväästä tulleet myös rantaradalle Helsingin ja Turun väliseen liikenteeseen.Jouni Koutonen / Yle

Uudet Vectron-sähköveturit ovat tulleet säännölliseen käyttöön myös matkustajaliikenteessä. Tavaraliikenteessä VR on käyttänyt niitä jo vuodesta 2017 lähtien.

VR Groupilla on Traficomin pitkäaikainen poikkeuslupa Vectroneiden käyttöön matkustajaliikenteessä vetureiden hankintavaiheen yhä jatkuessa.

– Tulkitsemme niin, että kun ongelmia ei ole, ne ovat kaupallisessa liikenteessä pysyvästi. Poikkeuslupa-statuksen poistuminen edellyttää vielä tiettyjä tyyppihyväksyntöjä, kertoo VR Groupin liikennejohtaja Nina Mähönen.

Kyseessä on Mähösen mukaan normaali uuden kaluston käyttöönottoon liittyvä menettely. Tyyppihyväksynnät tehdään vuoteen 2026 jatkuvan hankintavaiheen aikana.

Kohuttu herkkyys äkkijarrutuksiin saatu kuriin

Reilu vuosi sitten kohua aiheuttaneet ongelmat on saatu karsittua testiajoissa pois.

Vectroneiden taipumus tarpeettomiin hätäjarrutuksiin viivytti niiden pääsyä matkustajajunien voimanlähteeksi. Vanhan rataverkon kulunvalvontajärjestelmän ja uuden eurooppalaisen ETCS-järjestelmän yhteispeli on nyt saatu hiottua kuntoon.

– Koska mentiin varman päälle, tuli niitä ylimääräisiä hätäjarrutuksia. Järjestelmiä on hienosäädetty yhteistyössä veturitoimittaja Siemensin ja Väyläviraston kanssa, ja saatu ongelma ratkaistua, sanoo Mähönen.

Vectron-sähköveturi Turun rautatieasemalla.
Vanhoja neuvostovetureita energiatehokkaamman Vectronin huippunopeus on 200 km/h.Jouni Koutonen / Yle

Viime kesänä VR ajoi viranomaisluvalla testiajoja Oulu–Rovaniemi -välillä. Myöhemmin syksyllä testiajoja laajennettiin Helsinki–Oulu -reitille.

Hieman ennen joulua Vectronit tulivat säännölliseen käyttöön kaikissa Helsingistä Oulun kautta Rovaniemelle liikennöivissä matkustajajunissa.

– Nyt niiden käyttöä on pikkuhiljaa laajennettu myös muualle Suomeen, lähinnä Helsingistä lähteviin yhteyksiin, kertoo liikennejohtaja Nina Mähönen.

Toimitukset jatkuvat Saksasta koronatilanteesta huolimatta

Vectroneiden kierto laajanee sitä mukaa kuin uutta kalustoa saadaan Suomeen ja kuljettajia koulutettua niiden ohjaimiin. Tällä hetkellä Saksasta on saapunut 31 veturia, joista liikenteessä 28.

– Saimme juuri huhtikuun lopulla kolme uutta veturia Suomeen. Niitä parhaillaan varustellaan, tehdään viimeisiä asennuksia täällä vielä ennen käyttöönottoa.

Liikennejohtaja Nina Mähösen mukaan koronavirustilanne ei vaikuta Vectronien käyttöönottoon. Vetureiden tarve toki on väliaikaisesti normaalia vähäisempi lukuisten junavuorojen peruutusten takia.

– Koronavirus ei onneksi ole näkynyt millään lailla, ei valmistajalla eikä meillä käyttöönottovaiheessa. Kuljettajien koulutukset ovat jatkuneet, toki pienemmissä ryhmissä, pitkälti yksilökoulutuksina.

Kaikkiaan Suomen raiteille on tulossa 80 kappaletta Vectron eli Sr3-sähkövetureita vuoteen 2026 mennessä. Ne valmistaa saksalainen Siemens AG. VR Groupin historian suurimman yksittäishankinnan arvo on yli 300 miljoonaa euroa.

Aiheesta aiemmin:

Hätäjarruvian takia pannassa olleille 300 miljoonan vetureille heltiämässä vihdoin matkustajaliikenteen käyttölupa

VR koeajaa uusinta veturiaan pohjoisen talvessa – "Pakkasta ja pyryä voisi olla enemmänkin"

Uusimmat uutiset puhelimeesi

Lataa Yle.fi-sovellus