1. yle.fi
  2. Uutiset

Soittiko Sami Sulkko? Riihimäen kaupunginjohtajan ääntä lainaava robotti tavoitteli 10 000 kaupunkilaista, puolet vastasi puhelimeen

Kolmella paikkakunnalla kokeillaan uusia tapoja saada kansalaisten mielipiteet ja tunnot paremmin kuuluviin.

robotit
Riihimäen kaupunginjohtaja Sami Sulkko.
Riihimäellä robottipuheluiden äänenä on kaupungijohtaja Sami Sulkko.Ville Välimäki / Yle

Riihimäen kaupunginjohtaja Sami Sulkko tuntui omaavan supermiehen kykyjä tämän viikon tiistaina. Sulkon ääni kaikui tuhansien kaupunkilaisten puhelimissa yhtä aikaa.

Puhelut teki kuitenkin tietokone, jolle Sami Sulkko oli lainannut äänensä. Robottipuhelut ovat osa Sitran käynnistämää, koordinoimaa ja rahoittamaa valtakunnallista kokeilua.

– Riihimäen ensimmäisessä robottipuhelun tekemässä kyselyssä kartoitettiin koronakriisin tilanteeseen, hoitoon ja vaikutuksiin liittyviä asioita, joita voidaan sitten hyödyntää kaupungin omien toimintojen jatkokehittelyssä, Sami Sulkko selventää.

Puolet vastasi puhelimeen ja joka neljäs kysymyksiin

Robottipuhelutekniikkaa testataan kuntalaisten kuulumisten ja palvelutarpeen selvittämiseen Riihimäellä, Kuhmoisissa ja Loviisassa.

Robotiikan pääkaupungiksi pyrkivälle Riihimäelle kokeilu sopii erinomaisesti.

Tiistaina robotti soitti noin 10 800 riihimäkeläiselle, joista tavoitettiin 5 619. Noin viiden minuutin puhelun kuunteli loppuun asti ja vastasi siinä ohessa esitettyihin kysymyksiin lopulta 1 443 riihimäkeläistä.

Kaupunki oli ennen kokeilua kertonut soittavansa noin 14 000 asukkaalle. Näin ei kuitenkaan käynyt. Sitä selitettiin myöhemmin ”puhelinnumeroiden saatavuuteen liittyvillä teknisillä seikoilla”.

Puhelin miehen kädessä.
Noin neljännes soitetuista vastasi robotin kysymyksiin.Petri Aaltonen / Yle

Teknisesti robottipuhelut toteutti jyväskyläläinen On-Time Research Solutions -niminen yritys. Yhtiö on erikoistunut automaattipuheluihin, joilla yritykset voivat hoitaa viestintää, markkinointia sekä tehdä kyselyjä.

Yhtiön customer succees manager -titteleliä kantavan Mikko Kohosen mukaan kaksi puhelua kolmesta menevät yleensä perille.

Tähän ei Riihimäellä päästy, sillä noin puolet vastasi puheluun.

Kohosen kokemuksen mukaan vastanneista usein noin 70 prosenttia jaksaa kuunnella puhelun loppuun.

Sekään ei toteutunut, sillä Riihimäellä puheluihin vastanneista lopulta vajaat 1 450 vastasi kysymyksiin eli kuuntelivat loppuun asti. Vastausprosentti jää näin ollen alle 26:n.

Riihimäkeläiset selvinneet koronakriisistä hyvin

Riihimäen kaupungintalolla ollaan robottipuhelukokeiluun kuitenkin tyytyväisiä.

– Jatkon kannalta on lupaavaa, että riihimäkeläiset ottivat ensimmäisen robottipuhekokelun näin hyvin vastaan, sanoo kaupunginjohtaja Sami Sulkko tiedotteessaan.

Tulosten mukaan riihimäkeläiset ovat selvinneet koronaviruksen aiheuttamissa poikkeusoloissa hyvin. Noin 59 prosenttia vastaajista ilmoitti elämänsä muuttuneen koronapandemian vuoksi vain jonkin verran ja 78 prosenttia kertoi uskovansa valoisaan tulevaisuuteen.

Riihimäen keskusta Hämeenkadulta kuvattuna.
Riihimäkeläiset ovat vastausten perusteella selvinneet korona-ajasta hyvin.Kati Turtola / Yle

Vastaajilta kysyttiin myös, miten hyvin Riihimäen kaupunki on onnistunut etäopetuksen järjestämisessä. Miltei kaikkia vastaajista katsoivat, että kaupunki oli onnistunut joko erittäin hyvin tai melko hyvin. Vain neljän prosentin mielestä kunta oli onnistunut melko huonosti tai erittäin huonosti.

Robottipuhelut ovat Sitralle halpa kokeilu

Robottipuheluja on tehty aiemmin Kuhmoisissa, jossa sitä on käytetty lähinnä kunnan tiedotuksiin. Tällä viikolla robottipuheluilla lähestyttiin nuorisoa Loviisassa. Testillä haluttiin kokeillla miten puhelutekniikka taipuu kaksikielisyyteen

Kolmen kunnan robottipuhelukokeilut rahoittaa pääosin Suomen itsenäisyyden rakennerahasto Sitra. Heitä kiinnostaa keinot, joilla voitaisiin saada kuntalaisten ääni ja mielipiteet nopeasti ja paremmin kuuluviin.

– Päätöksenteon kannaltahan tällä voi tehdä laajoja kyselyjä. Avoimien vastausten myötä ihmiset pääsevät eri tavalla osallistumaan esimerkiksi kunnalliseen päätöksentekoon, arvelee asiantuntija Joonas Leppänen Sitrasta.

Riihimäen kaupunki aikoo toteuttaa robottipuhelukierroksia kuluvan vuoden aikana vähintään kahdeksan kertaa eri kohderyhmille. Niitä ovat jatkossa asukkaiden lisäksi henkilöstö ja yritykset. Seuraavat puhelut soitetaan paikallisille yrityksille kesäkuussa.

Riihimäkeläisten robottikokeilut maksavat Sitralle 25 000 euroa, Loviisan 20 000 euroa ja Kuhmoisten 15 000 euroa.

Lue seuraavaksi