Korona ja ilmastonmuutos astuivat Suvivirteen – uusi säkeistö tuo vuosisataisen perinteen vahvasti nykyaikaan

Helsingin piispa Teemu Laajasalo valitsi Tuuli Charalambousin sanoituksen Suvivirren seitsemänneksi säkeistöksi, mutta sitä ei paineta virsikirjaan.

Suvivirsi
Sanoittaja Tuuli Charalambous poseraa kameralle Haapajärven kirkon rappusilla.
Tuuli Charalambous, 35, on sanoittanut Suvivirteen seitsemännen säkeistön.Ilkka Klemola / Yle

Mikä on vuosisatoja vanha, nykyisin kiistelty, ja tuo toivoa kurjuuden keskelle?

Vastaus on Suvivirsi, jonka veisaaminen kouluissa on viime vuosina herättänyt intohimoja puolesta ja vastaan.

Tänä keväänä Suvivirsi ei raikaa kouluissa ihan entiseen tapaan, kun korona rajoittaa kevätjuhlien viettoa.

Siitä huolimatta perinteinen virsi liittyy nyt kevääseen 2020 vahvemmin kuin pitkiin aikoihin, sanoo Helsingin piispa Teemu Laajasalo.

– Kun Suvivirsi suomennettiin 1700-luvun alussa, taustalla oli kurjuutta, kärsimystä ja kuolemaa. Huomattava osa suomalaisista oli juuri kuollut nälkään ja tauteihin. Kun kurjuuden keskelle tulee tällainen laulu, joka on täynnä toivoa, siinä on jotain, joka yhdistyy myös tähän aikaan kulkutaudin ja maailman murheiden keskellä.

Helsingin hiippakunnan piispa Teemu Laajasalo poseeraa kameralle.
Helsingin hiippakunnan piispa Teemu Laajasalo kertoo olevansa "Suvivirsifani".Ilkka Klemola / Yle

Niin ikään Vantaankosken seurakunta halusi piristää poikkeuksellisessa koronakeväässä eläviä ihmisiä leikkimielisellä kilpailulla, jonka kautta on kerätty ehdotuksia Suvivirren uudeksi, seitsemänneksi säkeistöksi.

Koska Suvivirsi on monille herkkä aihe, seurakunta sai runsaasti palautetta kilpailun järjestämisestä. Osa kiitteli siitä, että vanhaa virttä päivitetään, kun toisia huoletti, meneekö perinteinen virsi pilalle.

– Virsiperinteeseen kuuluu, että joskus virret muuttuvat ja niihin voi tulla lisäsäkeistöjä sen tilanteen mukaan, mitkä asiat ihmisiä kulloinkin puhuttelevat, sanoo Vantaankosken seurakunnan pastori Jere Hämäläinen.

Hän ei halua osallistua Suvivirren ympärillä velloneeseen yhteiskunnalliseen keskusteluun.

– Laulakaa, jos laulattaa. Se on minun kannanottoni.

Kilpailun voitti Kirkkonummella asuva Tuuli Charalambous. Hän on harrastanut sanoittamista jo vuosia, mutta tähän saakka tekstit ovat päätyneet lähinnä omaan pöytälaatikkoon. Nytkään kilpailun voittanutta sanoitusta ei paineta virsikirjaan, koska se ei ollut kilpailun tarkoitus.

Sanoittaja Tuuli Charalambous poseraa kameralle Haapajärven kirkon portailla.
Tuuli Charalambous Haapajärven kirkon portailla.Ilkka Klemola / Yle

Charalambousin sanoitus pääsee kuitenkin esille Vantaakosken seurakunnan nettisivulla, (siirryt toiseen palveluun) jossa kappale esitetään videolla.

– Tietysti Suvivirsi on minulle kovin tuttu sävelmä. Siitä tulee mieleen lapsuuden juhlat, kevät ja yhteisöllisyys. Innostuin siitä ajatuksesta, kuinka voin sanoittaa tätä kevättä ja eristyksen aiheuttamaa vaikeaa aikaa.

Koronan ohella toinen nykyajan teema, joka Charalambousin sanoituksessa nousee esille, on ilmastonmuutos.

Säkeistö päättyy Suvivirren perinteiseen tyyliin kuuluvaan hengelliseen viestiin ja toivoon.

– Jokainen voi ymmärtää sen omalla tavallaan. Uskon, että se voi toimia kenelle tahansa valon kaarena synkkyydestä toiveikkuuteen.

Lähikuva Tuuli Charalambousen sanoittamasta Suvivirren seitsemännestä säkeistöstä muistivihkossa.
Tuuli Charalambous kirjoitti Suvivirren seitsemännen säkeistön muistikirjaansa.Ilkka Klemola / Yle

Sanoittamisessa Charalambousia kiehtoo juuri se, miten elämän isoja asioita ja suuria tunteita tiivistetään muutamaan riviin tekstiä.

– Itselleni se on elämän pohdiskelua ylipäätään. Minua kiinnostaa myös se, miten ihmiset uskaltautuvat sanoituksissa pohtimaan asioita tai avaamaan jotain itsestään.

Charalambousin näkemys Suvivirren seitsemänneksi säkeistöksi kuuluu näin:

"Vaik alkais kesät, talvet toisiaan muistuttaa / tai valon aikaa päästäis yhdes ei juhlimaan / Sä anna meidän, Luoja, oppia luottamaan / ett kirkkauttas pysty / ei varjot voittamaan."

Voittajasäkeistön valitsi Helsingin piispa Teemu Laajasalo, joka tunnustaa olevansa "suuri Suvivirsifani".

Hän toivoo, että vanha Suvivirsi säilyy osana suomalaisia perinteitä, mutta kannustaa ihmisiä kokeilemaan myös sen uutta, seitsemättä säkeistöä.

– Olemme läpikotaisin luterilaisessa ja kristillisessä kulttuurissa marinoituja. Meillä on vuosiluvut, viikonpäivät, kalenterijuhlat ja itse kunkin nimet jotenkin kiinni siinä kulttuurissa. Sen tähden ajattelen, että meillä on ilo ja vapaus myös laulaa näitä vuosisatoja kestäneitä ihania virsiä.

Helsingin hiippakunnan piispa Teemu Laajasalo poseeraa kameralle.
Helsingin hiippakunnan piispa Teemu Laajasalo Helsingin Vanhassa Kirkkopuistossa.Ilkka Klemola / Yle

Lue myös:

Suvivirren taustalla piilee nälkää, kannibalismia ja erotiikkaa – "Joissain pitäjissä kuoli yli puolet väestöstä"

Uusimmat uutiset puhelimeesi

Lataa Yle.fi-sovellus