Finnair ei lennä kesällä Joensuuhun, Jyväskylään, Kajaaniin, Kemiin tai Kokkolaan – talvikaudesta päätökset myöhemmin

Finnair päivittää lento-ohjelmaansa kuukausittain kysynnän kehityksen mukaisesti.

Finnair
Finnairin liput liehuvat yhtiön pääkonttorin edustalla.
Tiina Jutila / Yle

Finnair kertoo, että se ei lennä Joensuuhun, Jyväskylään, Kajaaniin, Kemiin tai Kokkolaan vielä kesän 2020 aikana.

Yhtiö tekee talvikautta 2020–2021 koskevat päätökset näiden kohteiden osalta myöhemmin, kun se näkee, miten lentoliikenteen yleinen kysyntä kehittyy.

– Lisäämme lentoja asteittain kuukausi kuukaudelta. Mutta Joensuuhun, Jyväskylään, Kajaaniin, Kemiin ja Kokkolaan emme pääse lentämään vielä tämän kesän 2020 aikana, kertoo Finnairin mediasuhteiden johtaja Päivyt Tallqvist.

– Tämä sen takia, että näiden reittien kysyntätilanne ja lentojen käyttöasteet ovat normaalissakin tilanteessa olleet haastavia, Tässä tilanteessa, kun kysyntä on koronapandemian takia lähes pysähtynyt, emme valitettavasti pysty näihin kohteisiin operoimaan vielä kesän aikana, Tallqvist jatkaa.

Finnairin myynnistä vastaava johtaja Mikko Turtiainen toivoo, että kaupungit ymmärtävät päätöksen perusteet.

– Ymmärrämme hyvin lentoyhteyksien merkityksen alueiden elinkeinoelämälle, mutta näiden reittien täyttöasteet ovat jo ennestään olleet alhaisia, ja kysyntä on nyt koronatilanteen johdosta normaaliakin pienempää, Turtiainen sanoo Finnairin tiedotteessa (siirryt toiseen palveluun).

Kyseiset yhteydet heikosti tuottavia

Yle kertoi aiemmin tänään, että Finnair saattaa lopettaa lennot monille maakuntakentille ainakin vuodeksi. Lakkautusuhan alla olevat reitit ovat Finnairille heikoimmin tuottavia.

Esimerkiksi Kajaanista nousi Helsinkiin lähteviin koneisiin viime vuonna keskimäärin vain 37 matkustajaa, ja koneiden täyttöaste jäi reiluun 50 prosenttiin. Kaupunkien välillä tehtiin viime vuonna hieman yli 84 000 lentomatkaa.

Jyväskylään lensi viime vuonna Finavian tilastojen mukaan noin 57 000 kotimaan matkustajaa ja yhteensä noin 66 500 matkustajaa, kun mukaan lasketaan lomalentojen asiakkaat.

Matkustajamäärät pudonneet koronan myötä

Koronavirusepidemia on vähentänyt huomattavasti myös kotimaan lentoliikennettä. Finnairin mukaan yhtiöllä oli kotimaan liikenteessä huhtikuussa 2 400 matkustajaa, ja toukokuussa tähän mennessä 1 800 matkustajaa.

– Matkustajamäärät ovat siis vielä todella pieniä, mutta uskomme kysynnän asteittain lisääntyvän, kun matkustusrajoituksia eri maissa vähitellen poistetaan tai lievennetään, Turtiainen sanoo.

Finnair kertoo, että se lisää lentoja heinäkuusta alkaen asteittain ja päivittää ohjelmaansa kuukausittain kysynnän mukaan.

– Kesän aikana saamme paremman näkyvyyden kysynnän elpymiseen ja painottumiseen verkostossamme, joten arvioimme Joensuun, Jyväskylän, Kajaanin, Kemin ja Kokkolan talvikauden lentoja elokuussa, Turtiainen sanoo.

Kulmuni: Yhteydet syytä palauttaa

Valtiovarainministeri Katri Kulmuni (kesk.) otti aiemmin päivällä kantaa Ylen tietoihin sosiaalisessa mediassa.

– Kotimaan yhteyksiä on syytä palauttaa mahdollisimman pian, kun koronasta toivutaan. Kaikkinainen spekulaatio maan sisäisten reittien kokonaan lakkaamisesta kannattaa lopettaa ennen edes sen alkamista, Kulmuni kirjoitti sunnuntaiaamuna Twitterissä.

Hän jatkoi keskustelua Facebookissa muistuttamalla eduskunnan käsittelevän parhaillaan 700 miljoonan euron tukea Finnairille.

Myös Eurooppa- ja omistajaohjausministeri Tytti Tuppurainen (sd.) kommentoi asiaa sosiaalisessa mediassa.

- Finnair on valtiolle strategisen intressin yhtiö. Lentoyhteydet ovat Suomelle välttämättömät ja yhtiön merkitys Suomen kansantaloudelle on suuri. Pidän tärkeänä sitä, että Finnair on valmis lisäämään liikennettä nopealla aikataululla kysynnän kasvaessa, Tuppurainen kirjoitti Twitterissä.

-Vastuullisena omistajana valtio omalta osaltaan pyrkii varmistamaan, että Suomessa on vahva lentoyhtiö myös tulevaisuudessa, kun poikkeusolojen jälkeen päästään palaamaan normaaliin aikaan, Tuppurainen jatkoi.

Kaupunginjohtajat huolissaaan tiedosta

Lentotauon venymisuhan kohteena olevien kaupunkien johtajat eivät myöskään olleet mielissään kuulemastaan.

Jyväskylän kaupunginjohtaja Timo Koivisto totesi Ylelle, ettei lentojen jäihin paneminen vuodeksi, saati lopettaminen, tule kuuloonkaan. Samalla linjalla on Joensuun kaupunginjohtaja Kari Karjalainen.

– Vientiteollisuusvetoinen yliopistokaupunki ei voi näillä etäisyyksillä Helsinki-Vantaan lentoasemasta menestyä jatkossa.

Tallqvistin mukaan lentoyhtiön päätöksiin tukirahakeskustelu ja poliittinen painostus eivät ole vaikuttaneet, eivätkä vaikuta jatkossakaan.

– Finnair tekee reittisuunnitelmapäätöksensä itsenäisesti. Olemme pörssiyhtiö ja luonnollisesti on kaikkien omistajien edun mukaista, että yhtiö pyrkii lentämään niin että tappiollinen toiminta loppuu mahdollisimman nopeasti ja pääsemme takaisin kannattavaan liiketoimintaan.

Lue aiheesta lisää:

Finnair saattaa lopettaa lennot monille maakuntakentille ainakin vuodeksi – Kulmuni muistuttaa: "Eduskunta käsittelee 700 miljoonan tukea"

Katso, miten koronavirus muutti Suomen lentoyhteyksiä maailmalle – ensin tuli romahdus, mutta joillakin reiteillä kysyntä jopa kasvoi

Tilaa uutiset koronaviruksesta

Saat Ylen tärkeimmät koronavirusuutiset sähköpostiisi kerran päivässä.

Siirry tilaamaan

Uusimmat uutiset koronavirustilanteesta puhelimeesi

Lataa Yle.fi-sovellus