Jyväskylän yliopiston vetovoima voi lopahtaa ja vientiyritysten rekrytoinnit tyssätä, jos lennot Jyväskylään loppuvat, arvioivat Keski-Suomen kauppakamarin toimitusjohtaja ja Jyväskylän yliopiston rehtori

Finnairin ilmoitus olla lentämättä kesäkaudella Jyväskylään ja jatkaa lentotaukoa ehkä pidempääkin herättää voimakasta arvostelua.

Jyväskylä
Finnairin Airbus 350 -lentokone laskeutuu Helsinki-Vantaan lentokentälle kesäpäivänä.
Suurin osa yritysten lentomatkustajista on Keski-Suomessa niin sanottuja jatkomatkustajia. He nousevat koneeseen Jyväskylässä ja jatkavat matkaansa Helsingistä jatkolennoilla esimerkiksi Eurooppaan tai Aasiaan.Esko Jämsä / AOP

Keski-Suomen kauppakamarin toimitusjohtaja Ari Hiltunen arvioi, ettei Finnairin päätös perua Jyväskylän lennot koronasulun jälkeen myös kesältä ole keskisuomalaisyritysten kannalta vielä kovin kohtalokas, sillä lentoaseman kiitotie on joka tapauksessa suljettuna heinä-elokuussa peruskorjauksen takia.

Yrityksillä on ollut iso kiitotieremontti tiedossa ja ne ovat voineet varautua siihen.

Mikäli lentoihin tulee kesäkautta pidempi tauko tai lentoja uhkaa lakkautus, on merkitys Keski-Suomessa toimivien yritysten kannaltakin todella merkittävä, sanoo Hiltunen.

Lentoyhteydet Jyväskylästä ovat tärkeitä varsinkin vientiyrityksille.

Suurin osa Jyväskylän lentoasemalta matkaan lähtevistä yritysmatkustajista on jatkomatkustajia eli he suuntaavat Helsingistä edelleen muun muassa Eurooppaan, Aasiaan ja Yhdysvaltoihin.

Kotimaan matkoja tehdään yrityksissä entistä enemmän nykyään junalla ja autolla.

Hiltunen kuvailee, että lennot ovat tärkeä tekijä yritysten asiantuntijoiden sijoittumisessa ja sitä kautta osaamisen säilyttämisessä maakunnassa.

Yritysmatkustajille on tärkeä varhainen aamulento Jyväskylästä Helsinkiin, joka mahdollistaa pääsyn aamupäiväksi Eurooppaan sekä vastaavasti kaukomatkojen kannalta iltapäivälento Helsinkiin.

Hiltunen toteaa, että lentomahdollisuudella on Jyväskylän kaupunkiseudun imagollekin painoarvoa. Jyväskylän kaupunginjohtaja Timo Koivisto on samaa mieltä.

Koivisto kertoi maanantaina, että kaupungin keinot vaikuttaa lentoihin ovat kuitenkin rajalliset.

Jyväskylä aikoo silti jatkaa vuoropuhelua Finnairin kanssa ja suunnittelee keskustelujen käynnistämistä myös Finnairin valtio-omistajan suuntaan.

Hiltunen luottaa siihen, että Jyväskylän ja Keski-Suomen lentoasiakkaat palaavat koneisiin, kunhan lentotoiminta taas koronan jälkeen käynnistyy.

Tämä on Hiltusen mielestä paras lääke ja signaali, mitä Finnairille Keski-Suomesta voi tässä tilanteessa antaa.

Hiltusen mukaan ennen koronaepidemiaa ei ole ollut näköpiirissä, että Jyväskylän lentoliikenne olisi ollut kuihtumassa.

Koronan vaikutukset esimerkiksi yritysten kokouskäytäntöihin ja etätyöhön ovat vielä osin tuntemattomat, ja niistä heijastuvia muutoksia lentojen kysyntään on vaikea arvioida, sanoo Hiltunen.

Jyväskylään lensi viime vuonna Finavian tilastojen mukaan noin 57 000 kotimaan matkustajaa ja yhteensä noin 66 500 matkustajaa, kun mukaan lasketaan lomalentojen asiakkaat.

Yliopisto tarvitsee lentoyhteyksiä

Pitkä lentotauko tai lentojen lakkautus Jyväskylästä kokonaan olisi merkittävä isku Jyväskylän yliopistolle, sanoo yliopiston rehtori Keijo Hämäläinen.

Hämäläisen mukaan yliopistoväestä lentävät erityisesti kansainvälistä työtä tekevät tutkijat ja konferensseihin osallistujat.

– Meillä on suurin osa kansainvälistä henkilöstä ja tutkijat matkustavat globaalisti tekemässä tiedettä ja yhä enemmän toimitaan kansainvälisissä verkostoissa. Tämä vaati matkustamista. Saavutettavuus lentoteitse myös kongresseihin on meille ihan tärkeä ydintoiminto.

Koronakriisi laittoi kansainväliset vierailut ja matkustamisen yliopistoissa tauolle. Yhteydet ovat Jyväskylän yliopiston vetovoiman kannalta merkittäviä.

– Onhan se ihan katastrofaalinen isku meidän kansainväliseen toimintaan, jos normaalioloissa kansainvälinen lentoliikenne palaa ja kasvaa, eikä tänne pääse. Kyllä siinä monet tekevät valinnan, että jäävät tulematta Jyväskylään.

Hämäläinen kuvailee, että esimerkiksi tutkijarekrytoinneissa osa vaikkapa haastateltavaksi kutsutuista saattaa ilman lentoyhteyksiä luokitella, ettei Jyväskylä ole kovin iso eikä kansainvälinen kaupunki.

Yliopistossa arvioidaan Hämäläisen mukaan kaiken matkustamisen tarpeellisuutta.

Raideliikenteen käyttö muun muassa Helsinki-Vantaan lentokentälle on jo lisääntynyt.

Yliopistolle nopeat ja vakaat junayhteydet Helsinkiin painavat paljon, mutta ne eivät korvaa lentomahdollisuutta, sanoo Hämäläinen.

Kiitotien remontti on aikataulussaan

Jyväskylän lentoaseman kiintotien peruskorjaus alkoi huhtikuussa. Työt ovat edenneet aikataulussa, kertoo lentoaseman päällikkö Mika Järvinen.

11 miljoonan euron remontti turvaa lentotoimintaa vuosikymmeniksi. Remontin pitäisi valmistua syyskuun alkuun mennessä.

Kenttä on kunnostustöiden aikana osin lennettävissä, mutta kiitotie on kokonaan kiinni ja lentotoiminta seisahduksissa 4. heinäkuuta 16. elokuuta välillä.

Järvinen ennakoi, että lennot palautuvat Suomessa ja maailmalla korona jäljiltä vähitellen.

Toistaiseksi ei kuitenkaan ole tietoa siitäkään, milloin lomalennot Jyväskylän kentältä käynnistyvät.