Tuleeko joukkoliikenteestä koronalinko pääkaupunkiseudulla? HSL vähentänyt vuoroja, bussiyhtiön mukaan pitäisi toimia päinvastoin

Matkustajamäärät ovat kasvamassa, mutta pystyykö taloutensa kanssa kipuileva HSL varmistamaan matkustajien turvallisuuden?

joukkoliikenne
Onko vaarana, että joukkoliikenteestä tulee “viruslinko”?
Onko vaarana, että joukkoliikenteestä tulee “viruslinko”?

Koronarajoitukset lieventyvät pikku hiljaa, mikä näkyy muun muassa joukkoliikennevälineissä kasvavina käyttäjämäärinä.

Esimerkiksi metrossa 7. toukokuuta matkusti 104 000 matkustajaa, ja 14. toukokuuta luku oli jo 112 000 matkustajaa – eli viikossa matkustajia tuli noin 8 000 lisää.

Keskiarvoon verrattuna 112 000 on kuitenkin 63 prosenttia vähemmän matkustajia kuin keskimääräisenä toukokuisena arkipäivänä ilman koronaa olisi arvioitu olevan.

  • Miltä metrossa näytti tiistaiaamuna? Videolla toimittaja Tuulia Thynellin haastateltavana HSL:n asiakkuuden ja myynnin osastojohtaja Mari Flink sekä Nobinan pääluottamusmies Markus Jokikokko

Metromatkalla Itäkeskuksesta Rautatientorille Yle Uutisen kanssa matkaavat Helsingin seudun joukkoliikenteestä vastaavan HSL:n osastopäällikkö Mari Flink sekä bussiliikennöitsijäyhtiö Nobinan pääluottamusmies Markus Jokikokko.

Onko pääkaupunkiseudun joukkoliikenteestä muodostumassa uusi viruslinko, osastopäällillö Mari Flink?

– Sellaista tilannetta en vielä tässä näe, näin hiljaisilla matkustusmäärillä ei varmastikaan vielä ole ongelmaa. Ja on ohjeistettu, etteivät kaikki olisi liikenteessä aamuisin samaan aikaan, jos voi lähteä aikaisemmin tai myöhemmin, niin aina parempi.

Osastopäällikkö Flink sanoo, että matkustajamäärät luonnollisesti kasvoivat, kun kun koulut palasivat lähiopetukseen viime viikolla. Silti ollaan vielä kaukana normaalista, matkustajamäärä on pudonnut noin 60 prosenttia aiempaan arkeen verrattuna.

Bussit ovat kulkeneet jo 20. huhtikuuta alkaen supistetuilla kesäaikatauluilla.

Nyt kuitenkin ristiriitana on se, että ihmiset liikkuvat enemmän ja koulut avautuivat lähiopetukselle, joten täydemmät liikennevälineet nostavat koronariskiä. Tämän vuoksi HSL teki muutoksia viime viikon torstaina bussi- ja junaliikenteeseen (siirryt toiseen palveluun) (HSL), ja eilen maanantaina muutettiin myös metrojen vuorovälejä ruuhkaisimpina aikoina.

Bussiliikennöitsijä Nobiban pääluottamusmies Markus Jokikokon mielestä HSL:n olisi pitänyt tehdä juuri päinvastoin eli kaikkiaa lisätä liikennettä turvatakseen sekä matkustajien että kuljettajien terveyttä.

– Väärinpäin tekevät. Pitäisi lisätä liikennettä, että saisimme matkustajat useampaan bussiin.

Pääluottamusmies Jokikokko peräänkuuluttaa myös linja-autojen etuosan sulkemista niin etteivät matkustajat liiku kuljettajan lähellä.

Esimerkkinä lisääntyneestä matkustajamäärästä Nobina antaa pääkaupunkiseudun linjan numero 502, joka kulkee Espoon Leppävaarasta Helsingin Merihakaan. Matkan varrella on Meilahden sairaala-alue, jonne kulkee paljon työmatkalaisia.

Jokikokko kertoo saavansa kuljettajilta huolestuneita yhteydenottoja liki päivittäin. Kuljettajille on jaettu ajohanskoja ja käsidesiä ja lipunmyynti autoissa on lopetettu.

Nobinalla on noin 1 300 kuljettajaa. Pääluottamusmiehen mukaan koronatapausten määrä on pysynyt hyvin pienenä ja sairauslomat alhaisella tasolla. Myöskään sellaista ei ole ollut havaittavissa, että kuljettajia olisi jäänyt pois töistä koronatartunnan pelossa.

HSL: "Tilanne on talouden osalta karmea"

Koronapandemia on rokottanut HSL:n taloutta pahoin. Matkustajamäärä on tippunut 70 prosenttia, samoin lipputulot.

– Tilanne on talouden osalta aika karmea. 20 miljoonaa euroa jää lipputuloja joka kuukausi saamatta, Mari Flink sanoo.

Flinkin mukaan tilanne vaatisi kunnilta lisää rahaa HSL:n liikennöinnin pyörittämiseen.

Käytännössä HSL menettää kolmanneksen eli 120 miljoonaa euroa vuosittaisesta lipputulostaan, mutta luku saattaa nousta jopa 250 miljoonaan euroon (siirryt toiseen palveluun).

Kuntayhtymä hakee nyt lainaa pystyäkseen rahoittamaan toimintaansa ja maksamaan liikennöitsijöille.

Kuntien osuus HSL:n budejtista on noin puolet. Lipputulojen menetyksen kompensoiminen nostamalla lippujen hintoja reilusti ei sekään ole Flinkin mukaan mutkatonta, sillä hinnankorotus vaikuttaa suoraan palvelun käyttöön.

HSL on esittänyt (siirryt toiseen palveluun), että joukkoliikennettä tuettaisiin sadan miljoonan euron kohdennetulla tuella valtion lisätalousarviossa vuodelle 2020.

Voit keskustella aiheesta 20.5. kello 23:een saakka.

Voit katsoa suoran lähetyksen tallenteen tästä.

Lue myös:

Uusimmat tiedot koronavirustilanteesta Uudellamaalla

Uusimmat tiedot koronavirustilanteesta Suomessa ja ulkomailla

HSL ei myy enää busseissa lippuja koronaviruksen vuoksi – ammattiosasto ei pidä varautumistoimia riittävinä, ohjeistaa kuljettajia olemaan avaamatta etuovia

HSL suunnittelee muutoksia selvitäkseen koronan kuluista – ratikkavuorot harvenevat ja matkakortin lataaminen muuttuu

Tilaa uutiset koronaviruksesta

Saat Ylen tärkeimmät koronavirusuutiset sähköpostiisi kerran päivässä.

Siirry tilaamaan

Luotettavia koronauutisia nopeasti suoraan puhelimeesi

Lataa Yle.fi-sovellus