Vaaterekit notkuvat – muotikaupan kesästä tulossa synkkä

Terassien aukeaminen voi vilkastuttaa myös vaatekauppaa.

vaateliikkeet
BMX- pyöräilijä
Katuvaatebrändi Makia avasi Helsingin keskustassa olevan liikkeensä ovet puolentoista kuukauden tauon jälkeen.Mikko Ahmajärvi / Yle

Suomalainen vaatebrändi Makia avasi Helsingin keskustassa sijaitsevan liikkeensä ovet äskettäin puolentoista kuukauden tauon jälkeen.

Jonkin verran asiakkaita on jo uskaltautunut tulemaan sisälle asti.

– Asiakkaat ovat olleet iloisia ja onnellisia, kun ovat päässeet pitkästä aikaa shoppailemaan, kertoo Makian myymäläpäällikkö Sonja Myllymäki.

Sonja Myllymäki
Makian myymäläpäällikkö Sonja Myllymäki pitää kesän myyntiä vielä arvoituksena.Mikko Ahmajärvi / Yle

Positiivisuutta ala kaipaakin.

Suomen Tekstiili- ja Muoti ry:n toukokuun koronakyselyn mukaan yli kolmannes alan yrityksistä kertoo liikevaihdon pudonneen alle puoleen normaaliin toukokuuhun verrattuna. Yrityksistä noin 70 prosenttia on jo lomauttanut henkilöstöään tai aikoo lomauttaa lähiaikoina.

Tilanne ei ole maalis-huhtikuusta pahentunut, mutta ei parantunutkaan. Myös odotukset kesälle ovat vaisut.

– Peräti yhdeksän kymmenestä yrityksestä ennakoi kesäkuulle normaalia alhaisempaa liikevaihtoa, kertoo tilastoasiantuntija Hanne Mikkonen Suomen Tekstiili & Muoti ry:stä.

Camilla Al-ahrash vaateostoksilla
Vaateliikkeissä on nyt rekit täynnä kevään ja kesän mallistojaMikko Ahmajärvi / Yle

Moni alan yrittäjä pelkääkin jo konkurssia.

– Noin joka kymmenes yrityksistä on kyselyn mukaan vaarassa ajautua konkurssiin, Mikkonen sanoo.

Yksi kaatujista oli jo Stockmann, joka ajautui yrityssaneeraukseen.

Se tarkoitti samalla ongelmia muun muassa vaatteitaan Stockmannille toimittaneelle Makialle.

– Vahvasti vaikuttaa. Saatavia jäi saneerausvelkaan ja aika näyttää leikataanko niitä jollain leikkurilla. Saa nähdä milloin ne rahat tulee meille ja minkä verran. Näitä on valitettavasti viime aikoina tullut parilta pienemmältäkin kaupalta, kertoo Makia Clothingin operatiivinen johtaja Mika Martikainen.

Korona vaikuttaa pitkälle ensi vuoteen

Muotikaupassa eletään nyt jo ensi vuotta. Makian ja muidenkin brändien pitäisi olla esittelemässä mallistojaan messuilla ja muotitapahtumissa. Ne on kuitenkin peruttu.

– Nyt voi vain keskittyä asiakassuhteisiin ja agenttiverkostoon, sanoo Makian Martikainen.

Kauppojen sisäänostajat niin Suomessa kuin ulkomaillakin ovat osoittautuneet varovaisiksi.

– Sisäänostajat eli kauppiaat ovat hyvin varovaisia ensi kevään sisäänostojen kanssa. Ostot tulevat varmasti putoamaan edellisiin sesonkeihin verrattuna. Ei tämä kyllä hyvältä näytä, Martikainen sanoo.

Myös designyritys Marimekko on vähitellen availemassa myymälöidensä ovia Suomessa, Skandinaviassa, Saksassa, Yhdysvalloissa ja Australiassa.

– Koko vuoden 2020 näkymiin vaikuttaa olennaisesti Marimekko-myymälöiden väliaikaisen sulkemisen kesto sekä asiakasvirtojen palautuminen myymälöiden avauduttua, kertoo Marimekon viestintäjohtaja Anna Tuominen.

Marimekko kertoi tulosjulkistuksen yhteydessä, että pandemialla tulee olemaan merkittävä negatiivinen vaikutus Marimekon liikevaihtoon ja kannattavuuteen vuonna 2020.

Makian tavoin myös Marimekossa jännitetään, miten tulevan talven ja ensi vuoden kevään tilauksille käy.

– Marimekon partnereiden ja muiden tukkumyyntiasiakkaiden toipuminen kriisistä vaikuttaa paitsi heidän talven 2020 ja erityisesti kevään 2021 mallistojen tilauksiinsa ja myös heidän täydennystilauksiinsa ja siten yhtiön koko kuluvan vuoden näkymiin, Tuominen kertoo.

Verkkokauppa ja maskituotanto tukeneet myyntiä

Makia ja Marimekko kertovat verkkomyynnin vilkastuneen kevään aikana. He eivät ole ainoita.

Yli puolet Suomen Tekstiili ja Muotikauppa ry:n koronakyselyn vastaajista kertoo verkkokaupan kasvun paikkaavan koronakriisin aiheuttamaa liikevaihdon menetystä hieman tai jonkin verran.

– Verkkokauppa ottaa merkittävää loikkaa koronakriisin myötä. Vaikka monilla yrityksillä verkkokauppa kasvaa nyt nopeasti, niin se ei silti riitä paikkaamaan perinteisten myymälöiden puolelta tulevia menetyksiä, Mikkonen kertoo.

 tilastoasiantuntija Hanne Mikkonen Suomen Tekstiili & Muoti ry
Kustannustukea on toimialalla odotettu hartaasti, sanoo tilastoasiantuntija Hanne Mikkonen Suomen Tekstiili & Muoti ry:stä.Mikko Ahmajärvi / Yle

Monia yrityksiä on auttanut myös ketteryys vaihtaa tuotantoa.

– Meillä on tällä alalla kymmeniä yrityksiä, jotka ovat saaneet käyntiin kasvomaskituotantoa ja jopa suoja-asutuotantoa terveydenhuollon yrityksille. Jotkut yritykset ovat jopa peruuttaneet lomautuksia, kun maskituotanto on lähtenyt niin hyvin käyntiin, Mikkonen kertoo.

Valtion kustannustuelle tulee olemaan kysyntää

Tekstiili- ja muotialan yritykset ovat olleet ravintolayrittäjien tapaan tyytymättömiä valtion tarjoamaan tukipalettiin. Akuuttiin kassakriisiin eivät toimialan mielestä kehittämistuet auta.

Valmistelussa oleva suora kustannustuki saakin kannatusta.

– Sitä on odotettu toimialalla hartaasti. Yritykset ovat tosi tukalassa tilanteessa, monella esimerkiksi vuokrat ovat juosseet täysimääräisenä vaikka asiakkaita ei ole. Se tuki tarvitaan kyllä käyttöön pian, Mikkonen hoputtaa.

Kustannustuen uskotaan auttavan etenkin pienempiä yrityksiä. Tukikaton korkeudesta sitten riippuu auttaako se riittävästi myös isompia yrityksiä.

Tekstiilien ja vaatteiden valmistuksessa, valmistuttamisessa ja tekstiilihuollossa sekä tukku- ja vähittäiskaupassa toimii Suomessa lähes 3 300 yritystä. Ne työllistävät runsaat 21 000 henkilöä.

Terassien aukeaminen edistää vaatekauppaa

Kevään ja kesän mallistot odottavat nyt ottajaansa, mutta millä keinoilla ihmiset aiotaan houkutella takaisin liikkeisiin?

– Kauppiaat yrittävät nyt saada kauppaa käyntiin. Varastot yritetään muuttaa rahaksi osin ehkä alennusmyyntien voimalla, Martikainen arvioi.

Kampanja-alennusmyyntejä etenkin urheiluvaatteissa onkin jo nähty. Korona-alennusmyyntiin suuressa mittakaavassa ei kuitenkaan uskota. Vaatteiden myyminen suoraan alehintaan ei ole kannattavaa. Osa liikkeissä seisoneista kevätmallistoista voidaan myös siirtää odottamaan seuraavan vuoden kevättä.

Marimekossa puolestaan panostetaan turvallisuuteen

– Noudatamme myymälöissämme tarkkoja terveyteen ja turvallisuuteen liittyviä varotoimia ja olemme lisäksi ottaneet osassa myymälöistä käyttöön uusia palveluja, Tuominen sanoo.

Kokoontumisrajoitusten väljentyminen sekä ravintoloiden ja terassien aukeaminen voivat lisätä vaatekauppojen asiakasvirtoja. Etätyöeristyksen jälkeen moni voi jo haikailla jotakin uutta päällepantavaa palatessaan taas ihmisten ilmoille.

Makian liikkessä Helsingin keskustassa ei alekylttejä näy. Miltä kesän myynti siis näyttää?

– Sehän siinä on kun ei yhtään tiedä. Sormet ristissä voi vaan toivoa. Kesäisin meillä käy paljon ulkomaisia turisteja. Ne me nyt menetetään. Uskon kuitenkin, että kotimaan matkailu muualta Suomesta Helsinkiin tuo asiakkaita myös meille, myymäläpäällikkö Myllymäki ennustaa.

Lue aiheesta lisää:

Muutto Helsinkiin, uusi myymälä ja isompi baari – nämä yrittäjät olivat juuri ottamassa isoja riskejä, kun kaikkia kehotettiin jäämään koteihinsa

Neljä somevaikuttajaa paiski töitä, nukkui ja söi kuin halpavaatteiden ompelija Myanmarissa: "Tiedostin koko ajan, että olen ostoksillani tätä rahoittamassa"

Naisten yleisintä vaatekokoa pidetään muotibisneksessä pluskokona: ostajat eivät näe, miltä vaatteet näyttävät, koska mallit ovat niin hoikkia