1. yle.fi
  2. Uutiset

Finnair torppaa vihjailun valtiontuen ehdoista: Pörssiyhtiönä teemme päätöksemme itse – toimitusjohtaja toivoo liikenteen palautuvan

Savonlinnan lennoista vastannut yhtiö olisi valmis keskustelemaan tuetuista lennoista myös muille maakuntakentille.

lentoliikenne
Finnairin toimitusjohtaja Topi Manner
Toimitusjohtaja Topi Manner muistuttaa, että Finnair on pörssiyhtiö, joka tekee päätöksiä itsenäisesti. Tiina Jutila / Yle

Lentoyhtiö Finnair toivoo pääsevänsä verkostonsa osalta samaan tilanteeseen kuin vuonna 2019, kertoo toimitusjohtaja Topi Manner Ylelle.

Finnair kertoi sunnuntaina, että se ei lennä kesällä Joensuuhun, Jyväskylään, Kajaaniin, Kemiin eikä Kokkolaan. Yhtiö tarkastelee elokuussa näiden viiden kaupungin tilannetta uudelleen talvikauden osalta.

– Tässä tilanteessa pitää nyt muistaa se, että Finnair ei ole lopettamassa lentoja, Manner sanoo.

Hän korostaa, että globaalin lentoliikenteen ja Finnairin lentojen palautumiseen liittyy tässä tilanteessa epävarmuuksia.

– Sen takia tässä ei voi lupauksia tehdä. Mutta tietenkin me Finnairissa toivomme, että meidän liikenne palautuu koko verkoston osalta mahdollisimman nopeasti. Se olisi tässä varmasti kaikkien osapuolten etu.

"Osakeannissa ehdot eivät ole mahdollisia"

Finnair aikoo järjestää kokonaismäärältään arviolta 500 miljoonan euron osakeannin, koska koronatilanteen aiheuttamat tappiot ovat vähentäneet yhtiön omia pääomia.

Suomen valtio on aloittanut valmistelut osakeantiin osallistumiseksi tukeakseen Finnairia.

Mutta voisiko Finnair kuvitella tilannetta, että valtio pääomistajana asettaisi ehtoja Finnairille esimerkiksi sen tukemisessa, jotta lennot maakuntiin jatkuvat?

– Osakeannissa tällaiset ehdot eivät tyypillisesti ole mahdollisia. Ja mitä tulee Finnairiin yleisesti, niin Finnair on pörssiyhtiö, jossa valtio on enemmistöomistaja. Pörssiyhtiönä Finnair tekee kaikkien osakkeenomistajien kannalta hyviä ja kestäviä päätöksiä itsenäisesti.

Manner toteaa, että osakeanti on markkinaehtoinen transaktio, jonka ehtojen pitää olla kaikille samat.

Maavoiman käytössä oleva Saab 340 -kone Savonlinnan lentoasemalla.
Savonlinnan lennoista on vastannut suomalainen Maavoima osakeyhtiö, joka lentää latvialaisen RAF-AVIA -yhtiön toimiluvalla.Jaanus Tali / Maavoima Oy

Savonlinnaan lentävä yhtiö: muutkin maakunnat kiinnostavat

Jos Finnair luopuisi lennoista viiteen suomalaiskaupunkiin, olisi pienempi kilpailija valmis tulemaan tilalle. Savonlinnan lennoista vastaa nyt suomalainen Maavoima-osakeyhtiö. Sopimus on katkolla vuoden vaihteessa.

Yhtiön operatiivinen johtaja Juha Köykkä sanoo Ylelle, että yhtiö on valmis keskustelemaan kuntien ja valtion tukemista lennoista myös muille maakuntakentille.

– Meidän tapamme toteuttaa liikenne on kustannustehokas verrattuna Finnairiin, Juha Köykkä sanoo.

Ennen koronakriisiä yhtiö lensi Savonlinnaan 33-paikkaisella Saab-lentokoneella. Finnairin käyttämät pienimmät koneet ovat noin 70-paikkaisia.

Savonlinnan kaupunki ja valtio ovat maksaneet lennoista vajaa 2,2 miljoonaa euroa vuodessa. Rahalla on saanut kaksi edestakaista lentoa Helsingistä Savonlinnaan arkipäiviksi.

Valtio ei tue muiden maakuntakaupunkien lentoja. Finnairilla ei ole hoidossaan kilpailutettua ostoliikennettä.

Kymppitonnin tuella yhden arkipäivän lennot Savonlinnaan

Valtion ja kaupungin tuki yhden arkipäivän Savonlinnan-lennoille on yhteensä noin 10 000 euroa. Matkustajat ovat pääasiassa liikematkustajia. Lentolippujen hinnat eivät kata reittiliikenteen kustannuksia.

– Savonlinnan ja valtion tuki on merkittävin lentokoneen ilmassa pitävä tekijä, Köykkä sanoo.

Koronavirus pysäytti lennot myös Savonlinnaan. Maavoima odottaa nyt kaupungin ja valtion ratkaisuja, aloitetaanko lennot uudelleen.

– Se on ostajien tahtotilasta kiinni. Olemme valmiita aloittamaan.

Yhdellä lennolla keskimäärin 10 matkustajaa

Köykän mukaan Savonlinnan ja Helsingin välisillä lennoilla oli keskimäärin kymmenen matkustajaa suuntaansa, jos oopperajuhlien aikaa ei lasketa mukaan. Päivässä siis matkustajia on ollut keskimäärin yhteensä noin 40.

Maavoima on vuokrannut Savonlinnaan lentävän koneen. Lentäjät ja matkustamohenkilökunta ovat yhtiön palkkaamia. Sen sijaan koneen hallinnon ja huollon hoitaa latvialaisyhtiö RAF-AVIA. Maavoima lentää RAF-AVIAn toimiluvalla.

Yle kertoi sunnuntaina, että Finnairin maaliskuussa alkanut lentotauko saattaa jatkua joillakin maakuntakentillä jopa vuoden ajan.

Monet poliitikot ovat vedonneet Kajaanin, Kokkola-Pietarsaaren, Joensuun ja Kemi-Tornion lentojen jatkumisen puolesta, koska maakuntien elinkeinoelämä kaipaa lentoyhteyksiä.

Pori ja Ahvenanmaa tukevat lentoja miljoonilla euroilla

Viime kesänä, ennen koronaviruksen aiheuttamia lentokatkoksia Porin kaupunki oli valmis tukemaan lentoja Porista Helsinkiin vuoteen 2022 asti. Pori varautui maksamaan kolmesta edestakaisesta arkipäivän lennosta Helsinkiin tukea vuosittain 3,4 miljoonaa euroa. Reittiä lensi syksyllä unkarilainen Budapest Aircraft Service.

Ahvenanmaan maakunta tukee puolestaan lentoliikennettä Maarianhaminasta Tukholman Arlandaan. Maakunta on varautunut vajaan kahdeksan miljoonan euron kustannuksiin neljässä vuodessa. Reitin lennot hoitaa ruotsalainen Air Leap -yhtiö.

Voit keskustella jutun aiheesta alla olevalla keskustelualueella tiistaihin kello 23 asti, klikkaa painiketta.

Lue lisää:

Finnair saattaa lopettaa lennot monille maakuntakentille ainakin vuodeksi – Kulmuni muistuttaa: "Eduskunta käsittelee 700 miljoonan tukea"

Finnair ei lennä kesällä Joensuuhun, Jyväskylään, Kajaaniin, Kemiin tai Kokkolaan – talvikaudesta päätökset myöhemmin

Lue seuraavaksi