Eduskunta ei kytke Finnairin tukea maakuntalentoihin, vaikka valtiovarainministeri Katri Kulmuni flirttailikin tuen ja lentojen kytköksellä

Valtio voisi tukea maakuntien liikenneyhteyksiä ostamalla lentoja, mutta se maksaisi miljoonia euroja vuodessa.

Finnair
Kuvassa on Finnairin lentokoneita toukokuussa Helsinki-Vantaan lentokentällä. Koneet ovat maassa koronaviruspandemian vuoksi.
Finnair lisää liikennettään kesällä koronaviruksen aiheuttaman tauon jälkeen. Osa maakuntakenttien lennoista jää kuitenkin edelleen tauolle.Silja Viitala / Yle

Eduskunnan valtiovarainvaliokunta ei kytke Finnairille suunniteltua tukea siihen, että yhtiö jatkaisi lentoja pienimmille maakuntakentille.

Valtiovarainvaliokunnan puheenjohtaja Johannes Koskinen (sd.) vahvisti tiistaina Ylelle, ettei Finnairin tuen ehdoksi kirjata mitään maakuntalentojen jatkamisesta.

Valtiovarainvaliokunta saa maanantaina valmiiksi mietinnön, jossa se puoltaa eduskunnalle 700 miljoonan euron varaamista Finnairin pääomittamiseen, muun muassa osakeantiin. Finnair tarvitsee lisää rahaa koronakriisistä selviämiseen.

Eduskunnan valtiovarainvaliokunta kyllä keskusteli tiistaina Finnairista juuri maakuntalentoja koskeneen uutisen vuoksi.

Yle kertoi sunnuntaina, että Finnairin maaliskuussa alkanut lentotauko joillekin maakuntakentille voi kestää jopa vuoden ajan.

"Kun kysyntä elpyy, yhteydet palautettaisiin mahdollisimman pian"

Johannes Koskisen mukaan valtiovarainvaliokunta ei ole kirjoittamassa mietintöön mitään lausumaa Finnairista tai maakuntalennoista. Sen sijaan määrärahojen yhteyteen tulee lyhyt evästys valiokunnan tärkeänä pitämistä asioista ja miten valtio-omistaja toivoo Finnairin toimivan kriisin hellitettyä.

– Kun luottamus lentomatkustukseen kasvaa ja kysyntä elpyy, myös kotimaan yhteydet palautettaisiin mahdollisimman pian suunnilleen sille tasolle kuin ne olivat vuonna 2019, Koskinen tiivistää valiokunnan näkemyksen.

Koskisen mukaan on selvää, miksi kansallinen lentoyhtiö pyritään pitämään tukienkin avulla hyvissä voimissa.

– Lentoyhtiö turvaa alueellista saavutettavuutta ja elinkeinoelämän toimintaedellytyksiä myös Suomen sisällä. Tämä on yksi peruskivistä, jolle Finnairin asema pohjautuu.

Pelkona kummittelee tarve turvautua tuettuihin lentoihin

Hallituksen omistajaohjausministeri Tytti Tuppurainen (sd.) piti maanantaina Ylen A-studiossa yhtenä mahdollisuutena valtion ostoliikennettä, jos joitakin reittejä edellytettäisiin lennettävän tilanteessa, jossa matkustajamäärät eivät riittäisi kaupallisin perustein lentämiseen.

Eduskunnan valtiovarainvaliokunta ei aio lausua ostoliikenteestä mitään.

Jos Finnair ei elokuussakaan päätä jatkaa lentoja Kajaaniin, Joensuuhun, Kemi–Tornioon, Kokkola–Pietarsaareen tai Jyväskylään, jäisi siis alueiden kunnille ja valtiolle yhdeksi mahdollisuudeksi yrittää saada tuettuja lentoja näille kentille. Ratkaisu vaatisi käytännössä miljoonia euroja kaupungeilta ja valtiolta ostoliikenteeseen.

Hallituksessa ostoliikenne kuuluu liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakalle (sd.).

Entä jos Finnairin päätös keskeyttää lennot pienimmille maakuntakentille jää pysyväksi?

Jos hallitus siinä tapauksessa haluaisi saada lennot jatkumaan niin sanotulla ostoliikenteellä, Harakan pitäisi saada valtion ensi vuoden budjettiin rahaa lentoja varten. Todennäköisesti alueen kuntien odotettaisiin osallistuvan kuluihin.

Timo Harakka ei kommentoinut Finnairin ja maakuntalentojen tilannetta tiistaina Ylelle. Kommenttipyyntöön välitetty vastaus oli, että asiassa "ei ole kerrottavaa".

Hallitus ei välttämättä halua käyntiin keskustelua maakuntalentojen tuetusta ostoliikenteestä. Se saattaisi vaikuttaa Finnairin intoon jatkaa reittejä markkinaehtoisesti. Tuki maakuntalennoille lisäisi tietysti valtion menoja.

Kansanedustajat ovat huolissaan vaalipiiriensä lennoista

Keskustelu Kajaanin, Joensuun, Kemi–Tornion, Kokkola–Pietarsaaren ja Jyväskylän lentojen tulevaisuudesta ryöpsähti käyntiin sunnuntaina. Finnair ei aio kesäkaudella käynnistää lentoja näille maakuntakentille.

Esimerkiksi valtiovarainministeri Katri Kulmuni (kesk.) liitti sunnuntaina Facebook-päivityksessään (siirryt toiseen palveluun) eduskunnan käsittelemän Finnairin tuen ja maakuntalennot toisiinsa.

– Eduskunta käsittelee parhaillaan suurta, 700 miljoonan euron tukea Finnairille. Se maksetaan kaikkien suomalaisten verorahoista. Odotamme, että Finnair palvelee hyvien kotimaan yhteyksien kautta myös suomalaisia. Finnairin on palveltava koko Suomea, Kulmuni kirjoitti.

Savo–Karjalan vaalipiirin kansanedustajat vaativat vielä tiistaina, että valtio ilmaisee hyvin selkeästi, että lentoyhteydet kaikkialle Suomeen on turvattava.

– Finnair ei voi toimia pelkällä markkinalogiikalla, vaan sen tulee turvata Suomen sisäiset yhteydet ja elinkeinoelämän toiminta koko Suomessa, vasemmistoliiton Matti Semi tiedotti Savo–Karjalan kansanedustajien puolesta.

Johannes Koskinen ja jo maanantaina hallituksen omistajaohjausministeri Tytti Tuppurainen muistuttivat, ettei ehdollisuus sovi pörssiyhtiön osakeantiin.

Finnair suunnittelee keräävänsä osakeannilla 500 miljoonaa euroa lisää rahaa vanhoilta omistajiltaan. Valtio omistaa yli puolet lentoyhtiöstä, joten valtio sijoittanee lisää rahaa yhtiöön vähintään omistusosuutensa (55,8 %) verran eli noin 280 miljoonaa euroa.

Eduskunnassa parhaillaan käsittelyssä olevan lisäbudjetin 700 miljoonalla eurolla hallitus varautuu tarvittaessa muuhunkin Finnairin pääomitukseen kuin osakeantiin. Koronaviruksen vuoksi hiipunut lentoliikenne ja siitä johtuneet taloudelliset tappiot ovat syöneet Finnairin omia pääomia.

Finnair: pörssiyhtiö tekee päätökset itsenäisesti

Maanantaina Finnairin toimitusjohtaja Topi Manner sanoi Ylen haastattelussa, että pörssiyhtiönä Finnair tekee itsenäisesti kaikkien osakkeenomistajien kannalta hyviä ja kestäviä päätöksiä.

Omistajaohjausministerin mukaan valtion tahto on Finnairin tiedossa.

– Olemme viestittäneet vahvan tahtotilamme yhtiön johdolle ja toimitusjohtajalle, että maan hallituksen mielestä Suomessa pitää olla toimivat kotimaiset lentoyhteydet, Tuppurainen sanoi A-studiossa.

Vaikka valtio on Finnairin enemmistöomistaja, omistajaohjausministeri Tytti Tuppurainen ei voi sanella Finnairille yksittäisiä reittipäätöksiä.

Eduskunta on jo aiemmin tukenut koronaviruksen vaikutusten vuoksi Finnairia ja hyväksynyt lainojen valtiontakauksen enintään 600 miljoonan euron suuruisena. Tiistaina Euroopan unionin komissio ilmoitti, että se hyväksyy valtiontakauksen tilapäisten valtiontukiehtojen mukaisena.

Maavoiman käytössä oleva Saab 340 -kone Savonlinnan lentoasemalla.
Savonlinnan kaupunki ja valtio ovat tukeneet 10 000 eurolla lentopäivää kohti Savonlinnan ja Helsingin välisiä lentoja. Lennot hoitaa suomalainen Maavoima latvialaisen RAF-AVIA -yhtiön toimiluvalla.Jaanus Tali / Maavoima Oy

Valtio tukee nyt vain lentoja Savonlinnaan

Valtio tukee tällä hetkellä yhden maakuntakentän lentoja.

Savonlinnan kaupunki ja valtio maksavat vuodessa liki 2,2 miljoonaa euroa tukea suomalaiselle Maavoima-yhtiölle, jotta se lentää arkisin kaksi edestakaista lentoa Helsingistä Savonlinnaan.

Lennot on nyt koronaviruksen vaikutusten vuoksi keskeytetty.

Maavoima on kiinnostunut keskustelemaan myös muista tuetuista lennoista maakuntakentille.

Pori teki viime kesänä sopimuksen lennoista Helsinkiin. Porin kaupunki on varautunut tukemaan lentoja vuosittain 3,4 miljoonalla eurolla.

Ahvenanmaan maakunta tukee lentoyhteyksiä Tukholman Arlandaan. Tuki on vuosittain keskimäärin miltei kaksi miljoonaa euroa.

Valtio ei osallistu Porin tai Ahvenanmaan lentojen tukeen.

Lue lisää:

Ministeri Tytti Tuppurainen Finnairin tuesta: "Siihen ei voi sitoa mitään ehtoja" – Valtio haluaa auttaa lentoyhtiön yli kriisistä

Katso omistajaohjausministeri Tytti Tuppuraisen haastattelu Finnairista A-studiossa maanantaina 18.5.2020

Finnair torppaa vihjailun valtiontuen ehdoista: Pörssiyhtiönä teemme päätöksemme itse – toimitusjohtaja toivoo liikenteen palautuvan

Asiantuntijat maakuntakenttien ahdingosta: 400 kilometriin asti juna voi olla nopeampi kuin lentäminen, nyt pitäisi satsata rataverkkoon