1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. telakkateollisuus

Vuoden lyhennysvapaat luksusvarustamoille – Suomi yrittää pelastaa jättimäisiä velkasaataviaan

Valtion rahoitusyhtiö Finnvera on antanut 3,7 miljardia euroa vientiluottoa varustamoyhtiöille.

telakkateollisuus
 Empress of the Seas -risteilyalus
Korona on pysäyttänyt lähes kaikki kansainväliset risteilyt. RCCL:n The Empress of the Seas Havannassa. Ian Hinchliffe / AOP

Suomalaisilla on miljarditolkulla rahaa kiinni amerikkalaisten suosimissa luksusristeilyaluksissa.

Nyt varustamoiden kyky maksaa lainojaan takaisin Suomeen ja muillekin rahoittajille vähintään epäilyttää, kun korona pysäytti risteilyjen kysynnän kuin seinään.

Valtion erityisrahoittaja Finnvera on lainannut risteilyvarustamoille, kun ne ostavat maailman suurimpia aluksia Suomesta. Tällä hetkellä saatavia on 3,7 miljardia euroa. Laina-ajat ovat tyypillisimmin kaksitoista vuotta.

Vientiluotot ovat olleet ehto, jotta telakkateollisuus on pysynyt ja menestynyt Suomessa.

Carnival Mardi Gras
Carnival-varustamon Mardi Gras on määrä luovuttaa tilaajalle Turussa lokakuussa. Vuoristorataa on riittänyt varustamossa muuallakin kuin yläkannella. Meyer Turku

Finnveran suurasiakkaista vastaava liiketoimintajohtaja Jussi Haarasilta varoo kommentoimasta yksittäisen asiakkaan näkymiä, mutta myöntää, että huomenna torstaina julkistettavia Royal Caribbean Cruices Linesin (RCCL) alkuvuoden tulostietoja seurataan "todella tarkkaan".

Yhtiö on keskeyttänyt risteilynsä kesäkuun 11. päivään saakka. Sen takia kassasta hupenee (siirryt toiseen palveluun) 250–270 miljoonaa dollaria kuukaudessa.

Loistoristeily sai Covid Cruise -leiman

Varustamot ovat Finnveran suurin riskikeskittymä ja nyt riskit näyttävät uhkaavammilta kuin ehkä koskaan.

Risteilyjen kysyntä on kasvanut tasaisen varmasti sitten 2008 finanssikriisin. Viime vuonna valtameriristeilyillä matkasi (siirryt toiseen palveluun) noin 30 miljoonaa ihmistä, suuri osa amerikkalaista varttunutta väkeä.

Mutta yhtäkkiä risteilijöitä pidetäänkin eräinä maailman vaarallisimmista paikoista. Loistoristeilyistä käytetään jopa termiä "covid cruises (siirryt toiseen palveluun)".

Risteilyvarustamojen keskeisimmät satamat ovat Floridassa. Paikallisen Miami Heraldin kokoaminen tietojen mukaan (siirryt toiseen palveluun) risteilyillä on ollut lähes kolme tuhatta koronaviruksen saanutta ihmistä. Lehden mukaan 76 ihmistä on kuollut.

Yhdysvaltojen terveysviranomainen (siirryt toiseen palveluun) kehottaa perumaan tai ainakin lykkäämään kaikkia risteilyjä kautta maailman. Koko risteilybisneksen kannalta on tuhoisaa, että koronavirus on erityisen vaarallinen ikäihmisille.

RCCL:n osakekurssi on pudonnut vuoden alun tasostaan alle kolmasosaan.

Royal Caribbean Cruisesin osakekurssi
Samuli Huttunen / Yle

Liian suuri uppoamaan

Kun varustamojen liiketoiminta on lähes tai täysin pysähdyksissä, on velkojakaan paha lyhentää. Toisaalta varustamot ovat niin suuria velallisia, että niitä ei haluta päästää uppoamaan.

Finnveran Haarasilta kertoo, että varustamot ovat hakeneet lyhennyslykkäyksiä eri maiden vientitakuulaitoksilta.

– Kun liiketoiminta on pysähtynyt, yksi ratkaisu on lykätä lyhennyksiä, kuten muillakin aloilla, hän sanoo.

Carnival Cruise Linesin tilaama Mardi Gras laskettiin vesille Meyerin Turun telakalla parjantaina 24. tammikuuta 2020.
340 metriä pitkä Carnival Cruise Linesin tilaama Mardi Gras laskettiin vesille Meyerin Turun telakalla tammikuussa 2020.Yrjö Hjelt / Yle

Lyhennysvapaat alkavat olla myös viimeinen vaihtoehto pysyä pinnalla. Uutistoimisto Bloomberg (siirryt toiseen palveluun) kertoo, että RCCL on pudonnut roskalainaluokkaan ja se joutuu maksamaan osasta uusia lainojaan huikeaa, yli 20 prosentin korkoa.

Haarasillan mukaan lyhennyslykkäykset ovat yleensä noin vuoden mittaisia. Lyhennysvapailla toivotaan olevan myös se vaikutus, että varustamot eivät lopeta uusien laivojen tilaamista.

Turun telakka mietti tulevaisuutta Suomessa

Turussa Meyerin telakka kertoi jo viime kuun lopussa yt-neuvottelujen aloittamisesta (siirryt toiseen palveluun).

Telakan mukaan epidemia on muuttanut telakan tilanteen "yllättäen ja totaalisesti". Se on pakottanut telakan pohtimaan jopa olemassaoloaan.

– Tämä uusi tilanne pakottaa meidät kivuliaisiin sopeuttamistoimiin, jotta voimme varmistaa risteilylaivojen rakentamisen tulevaisuuden Suomessa”, Meyer Turun toimitusjohtaja Jan Meyer toteaa tiedotteessa.

Telakan tilanne näyttää paremmalta kuin voisi pelätä, osaltaan varustamojen rahoittajilta saaman kädenojennuksen ansioista.

Telakan tuotannon kasvattamisesta on kuitenkin luovuttu, ja nyt tavoitteena on tehdä yksi laiva vuodessa. Suunnitelmissa oli tahdin kaksinkertaistaminen vuonna 2023.

Costa Smeralda Meyer Turun telakalla
Carnival-varustamon Costa Smeralda Meyer Turun telakalla 2019.Meyer Turku

Turun seitsemän aluksen tilauskirjan laivojen rakentamis- ja valmistumisajoista neuvotellaan. Vuoteen 2025 ulottuvaa tuotantoa pyritään venyttämään.

Turun yliopiston selvityksen mukaan (siirryt toiseen palveluun) Turun telakan vaikutus heijastuu koko Suomeen. Selvityksen mukaan telakka työllistää suoraan noin 4 100 ja välillisesti 4 000 henkilöä henkilötyövuosina.

Ääritilanteessa varustamon konkurssi tarkoittaisi sitä, että velat jäisivät hoitamatta ja valtio saisi osan takauksena olevasta risteilijästä. Sen myyminen ainakaan hyvällä hinnalla voisi olla vaikeaa.

Lue seuraavaksi