Finnairin korona-ahdinko jatkuu – henkilöstöjohtaja: "Lisälomautukset näyttävät väistämättömiltä"

Yhtiö tavoittelee lähes 80 miljoonan euron vuositason pysyviä kustannussäästöjä vuoden 2022 alusta verrattuna vuoteen 2019.

Finnair
Kuvassa on Finnairin lentokoneita toukokuussa Helsinki-Vantaan lentokentällä. Koneet ovat maassa koronaviruspandemian vuoksi.
Moni Finnairin lentokone odottaa tällä hetkellä tyhjän panttina Helsinki-Vantaan lentoasemalla. Yle valokuvasi koneet helikopterista käsin 8. toukokuuta.Silja Viitala / Yle

Finnair aloittaa keskustelut henkilöstönsä kanssa mahdollisista lisälomautuksista. Finnair on huhti–kesäkuussa lentänyt vain noin viisi prosenttia normaalista liikenteestään ja lomauttanut siksi henkilöstöään jo kevään aikana.

Finnairin henkilöstöjohtaja Johanna Karppi sanoo tiedotteessa (siirryt toiseen palveluun), että lisälomautukset näyttävät väistämättömiltä.

– On selvää, että kun lennämme huomattavasti normaalia vähemmän, myös tarjolla oleva työn määrä on pienempi. Asteittain kasvava liikenneohjelma lisää vähitellen myös tarjolla olevaa työtä. Kuitenkin, huomioiden matkustusrajoitteisiin ja koronapandemian kehittymiseen liittyvät epävarmuustekijät, paluu normaalitilanteeseen tulee viemään huomattavan pitkään, sanoo Finnairin henkilöstöjohtaja Johanna Karppi.

Yt-neuvottelut koskevat koko Finnairin Suomen-henkilöstöä eli 6100:aa työntekijä. Neuvottelut aloitetaan 25. toukokuuta.

Suomen ulkopuolella olevalle henkilöstölle suunnitellaan vastaavia sopeutustoimia paikallisten lakien mukaisesti.

Tavoitteissa 80 miljoonan euron vuosisäästöt

Finnair tavoittelee lähes 80 miljoonan euron vuositason pysyviä kustannussäästöjä vuoden 2022 alusta verrattuna vuoteen 2019.

Yhtiön pörssitiedotteessa (siirryt toiseen palveluun) kerrotaan, että säästöjä haetaan muun muassa kiinteistökuluista, koneiden vuokrauskuluista, palkitsemisrakenteista ja hallintokuluista.

Lisäksi yhtiö jatkaa toimintojen tehostamista ja neuvottelee uudelleen sopimuksia toimittajiensa sekä kumppaniensa kanssa.

Finnair myös sopeuttaa volyymisidonnaisia kulujaan kysynnän mukaisesti.

– Koronaviruksen vaikutukset muuttavat lentoliikennemarkkinaa merkittävästi myös pidemmällä aikavälillä. Lyhyellä aikavälillä joudumme sopeuttamaan toimintaamme merkittävästi laskeneeseen kysyntäämme. Aikaisemmin julkistamiemme lomautusten lisäksi olemme tänään ilmoittaneet aloittavamme keskustelut lisäsopeutustarpeista. Suomalainen lomautuskäytäntö mahdollistaa työnantajan ja työntekijän kannalta joustavat työvoimasopeutukset tällaisissa poikkeusoloissa, sanoo Finnairin toimitusjohtaja Topi Manner tiedotteessa.

Finnairin tämän hetken suunnitelma perustuu arvioon, jonka mukaan lentoliikenne toipuu vuoden 2019 tasolle 2–3 vuodessa. Jos kilpailutilanne tai kysyntä osoittautuisi nykyistä oletusta huonommaksi, Finnair ryhtyy tarvittaessa lisätoimiin.

Lue myös:

Lentoemäntä Sabina Stenbäck-From on vielä säästynyt lomautukselta: "On käyty tunteiden vuoristorataa läpi" – millainen on Finnairin tulevaisuus?

Eduskunta ei kytke Finnairin tukea maakuntalentoihin, vaikka valtiovarainministeri Katri Kulmuni flirttailikin tuen ja lentojen kytköksellä

Finnair torppaa vihjailun valtiontuen ehdoista: Pörssiyhtiönä teemme päätöksemme itse – toimitusjohtaja toivoo liikenteen palautuvan

Katso, miten koronavirus muutti Suomen lentoyhteyksiä

Uusimmat uutiset puhelimeesi

Lataa Yle.fi-sovellus