Ylinopeushuomautusten massalähetykset loppuvat – maksettavat käryt kaksinkertaistuvat puoleen miljoonaan

Ylinopeuksien rangaistuskäytäntö muuttuu kesäkuun alusta uuden tieliikennelain myötä.

nopeusvalvonta
Nopeusvalvontakamera Porvoosta Kouvolaan menevän tien varrella.
Uusia hoikanmallisia peltipoliiseja on viime kesästä lähtien asennettu ympäri Suomea. Ismo Pekkarinen / AOP

Parin viikon päästä voimaan tuleva uusi tieliikennelaki muuttaa olennaisesti myös ylinopeuksien rangaistuskäytäntöä. Pienistä ylinopeuksista lähetettävät huomautukset käytännössä loppuvat.

– Huomautuksia ei tulla enää lähettämään massalähetyksinä kesäkuun alusta lukien. Niitähän on ajonopeuksien automaattivalvonnan kautta lähetetty vuosittain satoja tuhansia, sanoo poliisiylitarkastaja Maria Hoikkala poliisihallituksesta.

Huomautus säilyy kyllä poliisin keinovalikoimassa uudenkin lain aikaan, mutta ne ovat pikemmin poikkeuksia, eivät tolppakameran välähdyksen automaattiseurauksia.

– Suullinen ja kirjallinen huomautus ovat edelleen mahdollisia, Hoikkala sanoo.

Huomautus on tähän asti annettu 3-6 km/h ylinopeudesta, rikesakko 7-20 km/h ylinopeudesta ja sitten on menty päiväsakkojen puolelle.

Poliisin puuttumiskynnyksen tarkistus on parhaillaan pohdinnassa poliisihallituksessa, mutta nykykäytännöllä jatketaan todennäköisesti kesäkuun ajan.

Maksettavat ylinopeuskäryt tuplautuvat – ajonopeuksien tolppakameravalvonnan rikesakot, sakot ja liikennevirhemaksut 2019 ja 2020
Samuli Huttunen / Yle

Maksujen määrä kasvaa

Huomautusrallin päättyminen avaa poliisille mahdollisuuden keskittyä kovempiin ylinopeuksiin.

– Kun emme käytä enää työaikaa pieniin ylinopeuksiin, ehdimme valvoa enemmän vakavampia ylinopeuksia, kuvaa muutosta Poliisin liikenneturvallisuuskeskuksen johtaja, ylikomisario Dennis Pasterstein.

Pastersteinin mukaan noin puolet ylinopeuskäryistä on tähän asti hoidettu huomautuksella ja puolet rikesakolla ja päiväsakolla.

– Kun noin 250 000 vuosittaista huomautusta poistuu työmäärästä, maksullisten rangaistusten määrä kaksinkertaistuu nykyisestä.

Pasterstein arvioi maksettavien ylinopeusrangaistusten määrän (rikesakot, sakot ja liikennevirhemaksut) nousevan tänä vuonna noin puoleen miljoonaan, kun viime vuonna sakkoja ja rikesakkoja postitettiin noin 270 000.

Liikennevirhemaksu korvaa kesäkuun alusta lukien nykyisen rikesakon, joten tämän vuoden tilastoissa on vielä molempia. Liikennevirhemaksun haarukka on ylinopeuksissa 70–200 euroa.

– Kesäkuusta lähtien se on sitten lähtökohtaisesti aina maksulappu, joka tulee kotiin, Pasterstein sanoo.

Sulku vähensi ylinopeuksia

Koronavirus on iskenyt myös maalis-huhtikuun ylinopeuksiin. Huomautukset vähenivät 28 prosenttia ja maksumääräykset 17 prosenttia verrattuna viime vuoden maalis-huhtikuuhun.

Ylinopeudet vähenivät – huomautusten, rikesakkojen ja sakkojen kehitys
Samuli Huttunen / Yle

– Laskua selittää pitkälti se, että Poliisin liikenneturvallisuuskeskuksen väkeäkin osallistui Uudenmaan sulkutalkoisiin maaliskuussa. Olin itsekin siellä tien päällä maakunnan rajalla. Sen takia emme ehtineet käsitellä tolppakameroiden kuvia ylinopeuksista enempää, Pasterstein kertoo.

Pastersteinin mukaan kuvia myös tuli vähemmän, koska liikenne on hiljentynyt merkittävästi koronaviruksen aikana.

Väyläviraston mukaan pääteiden liikenne väheni maaliskuussa 17 prosenttia ja huhtikuussa peräti 34 prosenttia verrattuna edellisvuoden vastaavaan aikaan.

Poutasään peltipoliiseja

Poliisi otti viime kesänä käyttöön uudenmallisia hoikkia peltipoliiseja ja niitä on vuoden mittaan pystytetty lisää teiden varsille. Pastersteinin mukaan kokemukset ovat sekä erittäin hyviä, että osin negatiivisia.

– Niiden kauniilla säällä ottamat kuvat ovat ainutlaatuisen hyviä ja teräviä, mutta sadesäällä pisaroita pääsee linssin pintaan ja heikentää kuvien laatua, Pasterstein kertoo.

Nopeusvalvontakamera
Jyrki Lyytikkä / Yle

Pastersteinin mukaan vanhemmat neliönmalliset peltipoliisit eivät ole niin herkkiä sadesäälle, koska linssin yläpuolelle asennettu lippa estää pisaroiden pääsyä linssin pintaan.

– Joku pieni lippa olisi paikallaan näihin uusiinkin, Pasterstein ehdottaa.

Lue lisää:

Liikennevirhemaksu korvaa rikesakon kesäkuun alusta – Katso tästä, mikä liikennesääntöjen rikkomisessa muuttuu

Superpeltipoliiseista välähteli viime viikkoon asti vain yksi – nyt käyttöön kytketään rutkasti lisää

Analyysi: Uudet peltipoliisit eivät ota kuvia autoilijoiden turvavyöttömyydestä, kännykän käytöstä tai renkaiden kunnosta

Näille automerkeille peltipoliisi välähtää useimmin: BMW, Audi ja Mercedes-Benz kärjessä

Uusimmat uutiset puhelimeesi

Lataa Yle.fi-sovellus