Kierretäänkö ravintoloissa kesällä määräyksiä? Yökerhon omistaja löysi rajoituksista porsaanreiän

Ravintoloiden pitää huolehtia omavalvonnalla siitä, että asiakkaiden välillä on riittävä etäisyys. Alan etujärjestö tekee parhaillaan ohjetta ravintoloille.

koronavirus
Benjamin Danielsbacka Crocodile Bar -anniskeluravintolassa Kotkassa.
Ravintolapäällikkö ja osakas Benjamin Danielsbacka Crocodile Bar -anniskeluravintolassa Kotkassa. Antro Valo / Yle

Kotkassa sijaitseva Crocodile Bar juhli avajaisiaan joulukuussa. Sitten korona muutti kaiken. Kesän rajoitukset eivät ainakaan helpota tilannetta. Kaksikerroksisessa Crocodile Barissa on pubi, karaoke ja tanssilattia.

Crocodile Barin ravintolapäällikön ja osakkaan Benjamin Danielsbackan mielestä rajoitukset luovat ison edun niille ravintoloille, joilla on terassit. Crocodile Barissa näin ei ole, sillä ravintola toimii sisätiloissa ja yöaikaan.

Ravintoloille asetetut rajoitukset hiertävät Suomessa yrityksiä.

– Ravintolassamme ei ole nähty vielä yhtään kesää. Nyt on yksi haittatekijä lisää, joten on periaatteessa vähän avuton olo.

Ravintolat saavat olla auki kesällä kello 23:een. Alkoholijuomien anniskelu loppuu kello 22. Danielsbacka uskoo, että ihmiset haluavat pysyä terveinä ja jäävät siksi kotiin.

– Se on kylmä tosiasia, että myös huonolla kelillä jäädään kotiin. Kun on hyvä sää, mennään terassille ottamaan muutamat. Kun yötoiminta jää kokonaan pois, ihmiset eivät välttämättä mene sinne alkuillasta.

Ravintolat saattavat kärsiä

Crocodile Barissa otetaan hygieniavaatimukset huomioon yhtä tarkasti kuin tähänkin asti. Myöskään karaokea ei pääse laulamaan kesäkuussa. Se oli ensimmäinen asia, jonka ravintola laittoi hyllylle.

Ravintolan pöydät pyyhitään puolen tunnin välein aina ulko-oven kahvasta baaritiskiin asti. Danielsbacka muistuttaa, että on kuitenkin myös niitä ihmisiä, joita tämä ei kiinnosta.

– Se on kylmä tosiasia. Jossain vaiheessa jokainen ravintola saattaa kärsiä siitä, jos jotkut ravintolat eivät noudata rajoituksia eli rajoituksia saatetaan tiukentaa.

Monessa ravintolassa ja pubissa iso osa liiketilasta on baaritiskiä. Uusien sääntöjen mukaan tiskille ei voi kuitenkaan jäädä lasinsa kanssa seisoskelemaan. Danielsbackan mukaan pienissä baareissa voi olla hankalaa valvoa sitä, että asiakkaat eivät ole toistensa vieressä.

– Miten toimit, jos olet yksin töissä jossain pienessä baarissa,ja sinun pitää mennä käymään takahuoneessa. Ethän sinä tiedä, mitä ihmiset silloin tekevät.

Benjamin Danielsbacka Crocodile Bar -anniskeluravintolassa Kotkassa.
Jos korona leviää jossain kohtaa käsiin, se tarkoittaa Benjamin Danielsbackan mukaan sitä, että liiketoiminta ei käynnisty ravintoloissa välttämättä syksylläkään.Antro Valo / Yle

Hallitus päätti tiistaina, että ravintoloiden asiakaspaikkojen määrä rajoitetaan alkuvaiheessa puoleen normaalista.

Crocodile Barin yläkerrassa on normaalitilanteessa 120 asiakaspaikkaa, mutta rajoitusten myötä niitä saisi olla maksimissaan 60. Alakertaa ei avata. Ravintolassa tehdään nyt istumajärjestys niin, että samassa pöydässä ei istu yli neljää ihmistä.

Danielsbacka ei ole vielä päättänyt, montako asiakaspaikkaa Crocodile Barissa on kesällä. Crocodile Barissa on joka tapauksessa reilusti kävelytilaa ja turvaväleihin kiinnitetään huomiota. Näin ei välttämättä ole kaikkien yritysten kohdalla.

– Asiakaspaikat lasketaan ravintolan neliöiden mukaan. Se ei vielä kerro, onko ravintola puolillaan vai täynnä. Vaikka asiakaspaikat on puolitettu, se ei tarkoita sitä, että puolet istumapaikoista häviäisi. Turvavälit eivät välttämättä toteudu. Näinhän voidaan kiertää sääntöjä.

MaRan toimitusjohtajan Timo Lapin mukaan lakiesityksessä ei ehdoteta kaavamaisia metrimääräisiä turvavälejä. Lakiesityksen mukaan ravintolan on huolehdittava asiakkaiden välisen riittävän etäisyyden ylläpitämisestä. Ravintolan on tehtävä muun muassa tästä asiasta suunnitelma. MaRa tekee parhaillaan omavalvontaohjetta ravintoloille.

– Ravintoloiden pitää huolehtia omavalvonnalla siitä, että asiakkaiden välillä on riittävä etäisyys ja huolehtia muutenkin asiakkaiden turvallisuudesta, sanoo Lappi.

Crocodile Bar on ollut kiinni kaksi kuukautta. Sähkölaskut ja vuokra maksetaan tälläkin hetkellä. Ennen kuin laitettiin ravintola kiinni, ravintolassa oli töissä noin 10–11 henkilöä perjantai- ja lauantaivuoroissa. Nyt heidät on lomautettu.

Kesällä töissä on Danielsbacka itse, yhtiökumppani ja luultavasti muutama työntekijä. Tappiot ovat euroissa tuhansia.

Kahvila Pitkon yrittäjä: "On jännä nähdä, miten järjestely toimii"

Kahvila Pitkon yrittäjä Marjut Kilven mielestä kuulostaa erikoiselta, että ravintolaan saa tulla sisälle vain puolet tavanomaisesta asiakasmäärästä, kun samaan aikaan terassille saa tulla entiseen malliin asiakkaita. Kahvilan lisäksi yrittäjällä on Haminassa sijaitseva ravintola, jossa on kesäterassi.

– On jännä nähdä, miten tämä järjestely molemmissa paikoissa toimii.

Hallitus edellyttää, että ravintoloiden on puhdistettava asiakkaiden koskettamia pintoja ja esineitä riittävän usein. Lisäksi niiden pitää järjestää sisä- ja ulkotilojensa kalusteet ja palvelut siten, että asiakkaat eivät altistu taudin leviämiselle.

– Kahvila Pitkossa osa pöydistä ja tuoleista viedään varastoon. Sitä kautta asiakaspaikat vähenevät puolella.

Kilpi sanoo, että kahvilan pinnat puhdistetaan jatkossa entistäkin tarkemmin.

– Lisäksi asiakkaille täytyy antaa mahdollisuudet hyvään hygieniaan eli käsien pesuun ja käsidesin käyttöön.

Marjut Kilpi Pitko -kahvilassa.
Kahvila Pitkon yrittäjä Marjut Kilpi uskoo, että kahvilan hyvä hygienia luo asiakkaille luottamusta ja turvallisuuden tunnetta.Antro Valo / Yle

Kahvilaan tullaan normaalitilanteessa istumaan ja viihtymään. Vielä ennen rajoituksia kahvilassa sai nauttia lounasaikana kevyempiä kasvispainotteisia ruokia eli keittoja ja salaatteja.

Haminassa sijaitsevan ravintolan terassilla ei ohjata varsinaisesti henkilökuntaa valvontatöihin, mutta pöydät järjestellään uudestaan.

– Näin kulkuväylät jäävät leveämmiksi. Turvaväleihin panostetaan Haminassa enemmän kuin aikaisempina vuosina.

Kilven mukaan tulonmenetykset ovat isot, koska kahvila oli puolitoista kuukautta suljettuna.

"On mennyt jopa paremmin kuin normaaliaikana"

Kotkan keskustassa sijaitsevan kahvila-ravintola Moliendo Cafen yrittäjän ja omistajan Marni Paanasen mielestä tilanne yrityksellä on varsin hyvä, sillä lounasravintolasta on saanut ostaa noutoruokaa.

– Meillä on mennyt jopa paremmin kuin normaaliaikana, Paananen sanoo.

Hallitus linjasi, että lounasravintoloissa ei saa olla buffetpöytiä, vaan ruoat ja juomat pitää tuoda annoksina asiakkaille. Paanasen mukaan Moliendossa on saanut annosteltua ruokaa tähänkin asti. Vain salaattien ja juomien osalta tarjoilu täytyy järjestää niin, että ne laitetaan asiakkaalle valmiiksi.

– Aina se aiheuttaa ylimääräistä, kun poiketaan normaalirutiinista. Uskon, että selviämme siitä.

Marni Paananen Moliendo Cafe -kahvilassa.
– Ihmiset ovat pitäneet turvaväliä ja käyttäneet huivia ja maskia suun edessä. Tämä tulee luultavasti jatkumaan myöhemminkin, sanoo Marni Paananen. Antro Valo / Yle

Paananen uskoo, että asiakkaiden varovaisuus jatkuu kesälläkin, eli moni tilaa silloinkin noutoruokaa.

Moliendon etuna on, että ravintolassa on iso 70-paikkainen terassi, joka saadaan kesällä käyttöön.

– En usko, että syntyy mitään yleisöryntäystä.

Paananen on ottanut hyvillä mielin vastaan hallituksen linjaukset, koska yrityksellä on mahdollisuus terassiin.

– Mutta on monia, joilla näin ei ole.

Voit keskustella aiheesta 22.5. klo 23 asti.

Lue myös:

Ravintoloiden aukeamiselle asetetut rajoitukset hiertävät yrittäjiä – ravintoloitsija: “En tiedä, minkä alan asiantuntijoita siellä on kuultu, mutta ei ainakaan ravintola-alan”

Tilaa uutiset koronaviruksesta

Saat Ylen tärkeimmät koronavirusuutiset sähköpostiisi kerran päivässä.

Siirry tilaamaan

Uusimmat uutiset koronavirustilanteesta puhelimeesi

Lataa Yle.fi-sovellus