Clubhouse on Piilaakson puhutuin uusi some – sovelluksessa voi päästä juttelemaan julkkisten kanssa

Muutaman tuhannen käyttäjän sovellus arvioitiin juuri 100 miljoonan dollarin arvoiseksi.

sosiaalinen media
Nainen puhuu kadulla puhelimeen.
Clubhousessa ihmiset voivat törmätä keneen tahansa. Sovellus pyrkii tuomaan yllättävät kohtaamiset takaisin ihmisten arkeen. Näyttelijä Ashton Kutcher on yksi Clubhousen ensimmäisistä käyttäjistä.Hilma Toivonen / Yle ja Mike Wulf / AOP

Piilaaksossa on kuukauden ajan intoiltu uudesta sovelluksesta, joka ensisilmäyksellä näyttää uudelleenpaketoidulta konferessipuhelulta. Pääomasijoittajat ja startup-perustajat ovat viime viikot kohkanneet tunneista, joita he ovat viettäneet Clubhouse-nimisen sovelluksen parissa.

Clubhouse on puhtaasti ääneen perustuva sovellus. Ajatuksena on antaa käyttäjille mahdollisuus perustaa huoneita, joissa kuka tahansa voi keskustella kenen kanssa tahansa. Puhumalla. Suulla niin kuin luolamiehet.

Sovelluksen käyttäjät voivat seurata ketä tahansa kuten Instagramissa tai Twitterissä. Kun käyttäjän seuraama henkilö ilmestyy sovellukseen juttelemaan, tämä saa tästä ilmoituksen. Kaikki tapahtuu tässä ja nyt, eikä keskusteluista jää tallennetta myöhemmin kuunneltavaksi.

Huoneeseen astuessa käyttäjän oma mikrofoni on mykistetty. Hän siis astuu huoneeseen ensin kuuntelemaan muita. Keskusteluun voi osallistua pyytämällä luvan tai saamalla sellaisen pyytämättä.

Clubhousen ideana on, että juttutuokiosta ei tarvitse sopia etukäteen. Avaa vain sovellus ja liity mukaan keskusteluun.

Muutamassa kuukaudessa 100 miljoonan arvoiseksi

Clubhouse ei kuulostaa mitenkään omalaatuiselta, mutta sovelluksen kehittäneet Paul Davison ja Rohan Seth ovat onnistuneet luomaan yhdistelmän, johon ainakin pääomasijoittajat uskovat.

Viime viikolla sovellus keräsi 10 miljoonan dollarin rahoituksen (siirryt toiseen palveluun) arvostetulta Andreessen Horowitz -pääomasijoitusyhtiöltä. Lisäksi sijoitusyhtiö osti Clubhousen osakkeita kahdella miljoonalla dollarilla. Rahoituskierroksen myötä sovelluksen arvoksi tuli reilut 100 miljoonan dollaria.

Ei huono suoritus sovellukselta, jolla on tällä hetkellä vain muutama tuhat käyttäjää.

The New York Timesin mukaan (siirryt toiseen palveluun) Clubhouse on ollut kaikkien Piilaakson pääomasijoitusyhtiöiden tutkalla. Monet sijoittajat kuuluvat pieneen piiriin, jonka jäsenet ovat onnistuneet saamaan kutsun sovellukseen.

Clubhousen ympärille muodostunutta hypeä auttoi juuri se, että testausvaiheessa olevan sovelluksen on saanut käyttöönsä vain kutsulla. Sitä ei löydy mistään sovelluskaupasta eikä sen nettisivuilla (siirryt toiseen palveluun) voi tehdä muuta kuin ilmoittautua jonoon.

Kuukauden verran Piilaakson piireissä on kinuttu yksityisiä kutsuja ja kehuskeltu, jos sellaisen on onnistunut saamaan. Clubhousen käyttäjiin kuuluvat muun muassa näyttelijät Jared Leto ja Ashton Kutcher sekä muusikko MC Hammer. Julkkissijoittaja ja Dallas Mavericks -jenkkifutisjoukkueen omistaja Mark Cuban sekä näyttelijä Kevin Hart ovat ainakin piipahtaneet alustalla.

Eksklusiivinen aloitus jakaa mielipiteitä. Osa teknologiavaikuttajista on innoissaan, koska pitkästä aikaa käsissä on mielenkiintoa herättävä sovellus. Osa puolestaan pitää Clubhousea nimensä mukaisesti elitistisenä kerhona. Kriitikot pohtivat, kiinnostaako sovellus enää ketään, kun kuka tahansa voi ladata sen.

Koronapandemia synnytti uuden somebuumin

Koronapandemian myötä useat sosiaalisen median palvelut ovat saaneet merkittävää nostetta. Videokonferessinpalvelu Zoomista on tullut ilmiö niin hyvässä kuin pahassa. Muutaman vuoden vanha Houseparty-sovellus on noussut ladatuimmaksi sovellukseksi ympäri maailmaa, kun ihmiset haluavat käydä helposti videopuheluita kavereidensa kanssa.

Facebook julkaisi viikko sitten Messenger Rooms -ominaisuuden, jossa jopa 50 ihmistä voi osallistua videopuheluun.

Kaikki nämä sovellukset ovat enemmän tai vähemmän valmiita. Clubhouse ei sitä vielä ole.

Teknologiabisneksen tutkija Nathan Baschez kirjoittaa uutiskirjeessään (siirryt toiseen palveluun), että tällä hetkellä Clubhouse ei skaalaudu kymmenille tai sadoille tuhansille käyttäjille.

Baschez kuvailee Clubhousea bileiden ja podcastin sekoitukseksi. Videon poistaminen yhtälöstä tekee hänen mukaansa sovelluksesta rennomman ja monikäyttöisemmän. Käyttäjän ei tarvitse välittää miltä ympäristö tai oma naama näyttää. Keskusteluja kuunnellessa voi tehdä samalla muita töitä.

Mistä rahat?

Clubhouse voi olla hauska käyttää ja sovellus voi saavuttaa suuren suosion, mutta se ei riitä. Sovelluksen pitää tehdä rahaa.

Andreessen Horowitzin lisäksi ainakin muutama muu merkittävä sijoitusrahasto kilpaili siitä, kuka pääsee sijoittamaan sovellukseen. Pääomasijoittajat uskovat, että Clubhousella on mahdollisuus tehdä rahaa.

Yksi vaihtoehto on myydä alustalle mainoksia.

Tämä ei ilmeisesti miellytä toista Clubhousen toista perustajaa Paul Davisonia. Kehittäjän suhtautuminen on ymmärrettävää nykytilanteessa, jossa mainosmyynti sakkaa pahasti. Baschezin mukaan Davison keräisi rahat mieluummin sovelluksen käyttäjiltä ja sisällöntuottajilta. Tapoja tähän monia.

Tilausmaksujen lisäksi Clubhouse voisi myydä alustaansa muille yhtiöille esimerkiksi pelien järjestämiseen.

Enää hypetetyn sovelluksen pitää vain ilmestyä.

Lue myös:

Yksisarvisten veri virtaa San Franciscon kaduilla – näppinsä polttaneet pääomasijoittajat vaativat startupeilta myös kannattavuutta

Uusimmat uutiset puhelimeesi

Lataa Yle.fi-sovellus