1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Kiina

Kiinalaisista Norwegianin suuromistaja – onko se merkki kiihtyvästä Euroopan valloituksesta?

Kiinan kassa ei ole pohjaton, vaikka yrityksiä saisi nyt Euroopasta halvalla.

Norjalainen lentoyhtiö Norwegian sai Kiinasta yhden suurimmista omistajistaan. Kuva: Jonathan Nackstrand / AFP

Rahoitusongelmiin ajautunut halpalentoyhtiö Norwegian kertoi tänään saamastaan pelastuspaketista. Norjan valtio takaa lainoja ja Kiinan valtion omistamasta lentokonevuokraaja BOC Aviationista tulee yhtiön suuromistaja.

Norwegian oli päätynyt ale-laariin. Norjalaisyhtiön osake on ollut karmivassa syöksylaskussa helmikuun puolivälistä lähtien. Osake maksoi tuolloin yli 42 kruunua, nyt hinta on romahtanut alle kolmeen kruunuun.

Kertooko siis Norwegianin tilanne Kiinan valtion ostoryntäyksestä Eurooppaan nyt, kun osakkeet ovat alennusmyynnissä?

Suomen Pankissa Kiinaa seuraava tutkimuspäällikkö Iikka Korhonen muistuttaa, että Kiinan yrityskauppojen huippu Euroopassa meni jo. Se oli vilkkaimmillaan vuosina 2015–16, kuten Siirtymätalouksien tutkimuslaitos kertoo (siirryt toiseen palveluun).

– Pääoman virtaaminen ulos maasta oli jo niin suurta, että se alkoi uhata Kiinan oman talouden vakautta.

Kiina jarruttelee pääoman pakenemista maasta ja hillitsee siksi myös yrityskauppoja Eurooppaan, sanoo tutkimuspäällikkö Iikka Korhonen. Kuva: Markku Pitkänen / Yle

Eurooppaostokset hiipuvat

Saksalaisen Merics (siirryt toiseen palveluun)-tutkimuslaitoksen mukaan Kiinan suorat investoinnit EU-maihin pienenivät viime vuonna kolmanneksen edellisvuodesta. Rahaa käytettiin 12 miljardia euroa aiemman 18 miljardin sijasta.

Pudotusta selittää Kiinan halu jarrutella pääoman karkaamista, mutta myös Euroopan maiden arvostelu Kiinan ostospolitiikkaa kohtaan. Asian nouseminen poliittiselle tasolle ei ole Kiinankaan mieleen, varsinkin kun samoja äänensävyjä kuuluu myös Yhdysvalloista ja Australiasta.

Iikka Korhosen mukaan koronan aiheuttama pörssikurssien romahdus ei ole muuttanut ratkaisevasti Kiinan linjaa.

– Norwegianin tapauksessa kyse saattaa olla aidosti siitä, että lentoyhtiöllä ja lentokoneita vuokraavalla BOC:lla on omistuksen kautta synergiaetuja.

Lisäksi tausta-ajatuksena saattaa olla pyrkimys lisätä kilpailua Norwegianin avulla Eurooppa-Kiina -lentoreiteille koronan jälkeisessä maailmassa. Norwegian ei ole toistaiseksi avannut reittejä Kiinaan.

Edellisessä alennusmyynnissä tuli näpeille

Kiinalla on myös karuja kokemuksia yrityskaupoista.

Foreign Policy (siirryt toiseen palveluun) -lehdessä muistutetaan Kiinan edellisistä ale-ostoksista. Finanssikriisin jälkeen 2008–09 yritysostoksia Euroopasta tehtiin aktiivisesti, mutta usein ostetut yritykset menettivät arvoaan heti kiinalaisen omistuksen myötä.

Nyt Kiina seuraa uutta strategiaa. Made in China 2025 -ohjelmallaan se pyrkii muita kopioivasta imitaattorista uutta luovaksi innovaattoriksi.

Tavoitteena on tehdä Kiinasta teknologian, teollisuuden ja kyberteknologian suurvalta. Tavoitteeseen voidaan osaltaan pyrkiä hankkimalla osaamista, vaikkapa Euroopasta.

Se voi tarkoittaa myös yrityskauppoja. Yhä enemmän suunta on kuitenkin yhteistyöhön: Saksalaisen Mericsin mukaan kiinalaisyhtiöt pyrkivät entistä enemmän tutkimusyhteistyöhön EU-maiden yritysten, ylioistojen ja hallitusten kanssa.