Matkustamohenkilökunta raivostui Finnairille: osalla aukeavista kaukolennoista ulkomaista työvoimaa, vaikka Helsingissä lomautukset jatkuvat

Finnairin mukaan kysymys ei ole vuokratyövoiman käytöstä, vaan yhtiö kunnioittaa solmimiaan alihankintasopimuksia ja niiden ehtoja.

Finnair
Kuvassa on Finnairin lentokoneita toukokuussa Helsinki-Vantaan lentokentällä. Koneet ovat maassa koronaviruspandemian vuoksi.
Finnair on huhti-kesäkuussa lentänyt vain noin viisi prosenttia normaalista liikenteestään, ja lomauttanut siksi henkilöstöään jo kevään aikana. Silja Viitala / Yle

Finnairin matkustamohenkilökunta on suuttunut yhtiön kertomista uusista lomautuksista, kun samaan aikaan kaukoreittejä avataan uudelleen osittain ulkomaisella työvoimalla.

Finnair kertoi eilen aloittavansa maanantaina keskustelut henkilöstönsä kanssa mahdollisista lisälomautuksista. Muutamaa päivää aikaisemmin tiedotettiin, että esimerkiksi kaukolennot Aasiaan käynnistyvät kesällä asteittain.

– Kolmella avautuvalla reitillä ei ole lainkaan suomalaista matkustamohenkilökuntaa, koska palvelu on aikaisemmin ulkoistettu kokonaisuudessaan ulkomaiselle yritykselle. Jos ulkoistuksesta luovuttaisiin, niin satoja työpaikkoja palautuisi Helsinkiin, sanoo puheenjohtaja Jari Toivonen Suomen Lentoemäntä- ja stuerttiyhdistyksestä.

Yhdistyksen mukaan on suuri helpotus, ettei koronatilanne ole johtanut irtisanomisiin. Työntekijöiden keskuudessa ymmärretään myös se, että selvitäkseen kriisistä Finnairin pitää olla kilpailukykyinen yhtiö.

Lomautettuina olevien työntekijöiden on kuitenkin vaikea niellä sitä, että ensimmäisiä avautuvia reittejä tullaan hoitamaan alihankinnan kautta.

– Meistä tällainen toiminta ei vaikuta kovin vastuulliselta. Veronmaksajilta otetaan kyllä rahaa vastaan, mutta sitten ei kuitenkaan olla valmiita työllistämään suomalaisia työntekijöitä. Tämä on saanut jokaisen lentoemännän ja stuertin ihokarvat nousemaan pystyyn, sanoo Toivonen.

Valtiovarainvaliokunta saa maanantaina valmiiksi mietinnön, jossa se puoltaa eduskunnalle 700 miljoonan euron varaamista Finnairin pääomittamiseen, muun muassa osakeantiin.

Finnair: Yhtiö kunnioittaa solmimiaan sopimuksia ja niiden ehtoja

Viime vuosikymmenen alkupuolella Finnair oli suurissa taloudellisissa vaikeuksissa, ja vuonna 2014 yhtiö solmi OSM Aviationin kanssa sopimuksen Singaporen-, Hongkongin- ja myöhemmin myös Delhin-lentojen matkustamopalvelun alihankinnasta.

Alihankinta oli yksi monista säästövuosina toteutetuista toimista, joiden avulla yhtiö pystyi palaamaan kasvu-uralle.

– Koska meillä on OSM:n kanssa voimassa oleva ostopalvelusopimus, matkustamopalvelu ostetaan heiltä näille reiteille. Kysymys ei siis ole vuokratyövoiman käytöstä, vaan Finnair kunnioittaa solmimiaan sopimuksia ja niiden ehtoja, toteaa Finnairin viestintä- ja yhteiskuntavastuujohtaja Arja Suominen sähköpostissaan.

Kun Finnairin lomautukset alkoivat maalis-huhtikuussa, myös alihankkija toteutti vastaavat toimet oman henkilöstönsä osalta. Voimassaolevan sopimuksen mukaan myös alihankkijan työntekijät palaavat töihin lentämisen lisääntyessä.

– Finnair palaa näille reiteille merkittävästi pienemmällä kapasiteetilla kuin ennen koronaa. Suurin osa näistä alihankkijan työntekijöistä on lomautettuna vielä pitkään. Esimerkiksi Hongkongissa työhön voi palata heinäkuussa työntekijöistä noin 15 prosenttia, sanoo Suominen.

Lentoemäntä- ja stuerttiyhdistys vaatii alihankinnasta luopumista

Jari Toivosen mukaan liiton johto on lähestynyt myös Eurooppa- ja omistajaohjausministeri Tytti Tuppuraista (sd.) kirjelmällä, jossa penätään toimia suomalaisten työpaikkojen puolesta.

Koska lentoala tulee toipumaan koronakriisistä hitaasti, nyt olisi Toivosen mukaan paras tilanne luopua alihankinnasta. Näin ollen työlupia ei tulisi hänen mukaansa enää tästä lähtien myöntää EU- ja ETA- maiden ulkopuolisille työntekijöille, kunnes suomalainen henkilökunta on jälleen työllistynyt.

– Hallituksen tulisi myös vaatia vastuullisempaa toimintaa Finnairilta. Tällä hetkellä ei ole selkeää tarvetta ulkomaiselle työvoimalle, koska Suomessa on työttöminä työnhakijoina valtava määrä matkustamohenkilökuntaa, sanoo Toivonen.

Finnair toteaa vastauksessaan Ylelle, että yhtiö on valmis keskustelemaan matkustamopalvelun toteuttamisesta omin voimin myös Singaporen, Hongkongin ja Delhin reiteillä, mikäli matkustamohenkilökunnan kanssa käytävissä säästöneuvotteluissa löydetään kustannustehokas ratkaisu.

– Finnair tekee kaikkensa, jotta se pääsisi nopeasti palaamaan lentämisessä aiemmalle tasolle. On hyvä muistaa, että jokaisen reitin positiiviset työllistävät kerrannaisvaikutukset Suomessa ovat merkittävät – silloinkin, kun matkustamopalvelu ostetaan ulkoa, sanoo Arja Suominen Finnairilta.

Lue myös:

Finnairin korona-ahdinko jatkuu – henkilöstöjohtaja: "Lisälomautukset näyttävät väistämättömiltä"

Eduskunta ei kytke Finnairin tukea maakuntalentoihin, vaikka valtiovarainministeri Katri Kulmuni flirttailikin tuen ja lentojen kytköksellä

Ministeri Tytti Tuppurainen Finnairin tuesta: "Siihen ei voi sitoa mitään ehtoja" – Valtio haluaa auttaa lentoyhtiön yli kriisistä

Finnair torppaa vihjailun valtiontuen ehdoista: Pörssiyhtiönä teemme päätöksemme itse – toimitusjohtaja toivoo liikenteen palautuvan

Finnair lentää heinäkuussa Euroopan tärkeimpiin kohteisiin ja aloittaa myös kaukolennot Aasiaan