Voiko Finnair estää pääsyn koneeseen, jos asiakas ei suostu käyttämään maskia? Näin vastaa juristi – Entä tuleeko maskipakko myös juniin?

Kuluttajaoikeuden asiantuntijan mukaan nyt haetaan sääntöjä sille, miten maskipakko voidaan määrätä.

Kuluttajaoikeus
Suu- ja nenäsuojainta käyttävä matkustaja Helsinki-Vantaan lentokentällä.
Oikein käytettynä kasvomaski voi estää koronaviruksen leviämistä. Finnair edellyttää matkustajiltaan suun ja nenän peittävän suojuksen käyttöä. Arkistokuva Helsinki-Vantaan lentoasemalta 18. toukokuuta.Markku Ulander / Lehtikuva

Yritys voi velvoittaa asiakkaan käyttämään kasvomaskia, sanoo kuluttajaoikeuksiin erikoistunut asianajaja Tuula Sario.

Finnair on tiettävästi ensimmäinen suomalaisyritys, joka edellyttää asiakkailtaan suun ja nenän suojaamista koronaviruksen vuoksi. Maskipakon on kerrottu olevan voimassa elokuun loppuun saakka.

– Yritys vastaa siitä, että sen palvelujen käyttö on turvallista. Tällöin yritys voi velvoittaa, että käytetään turvavälineitä, sanoo Tuula Sario.

Myös Kilpailu- ja kuluttajaviraston ryhmäpäällikkö Satu Toepfer on samoilla linjoilla. Maskipakko voidaan terveyssyistä määrätä, jos tietyt asiat toteutuvat.

– Tällöin hengityssuojaimia pitää olla saatavilla kohtuullisen helposti ja kohtuulliseen hintaan. Myös suojainten käytöstä on viestittävä selkeästi matkustajalle, Toepfer muistuttaa.

Finnairin tiedotteessa mainitaan, että "asiakkailla tulee olla mukanaan oma suojus, joka peittää nenän ja suun, ja sitä käytetään koko lennon ajan".

– Voiko se sitten olla vaikka paita, jonka kauluksen nostaa silmien alle? Tässä on minusta se iso ongelma: pitääkö olla irrallinen maski tai päähine, jossa on visiiri, vai kelpaako jokin muu, asianajaja Sario ihmettelee.

Voiko asiakkaan jättää kentälle, jos hän ei käytä maskia?

Finnair voi siis kuluttajaoikeuden asiantuntijoiden mukaan määrätä suojamaskit lennoille.

Mutta miten toimitaan niillä lennoilla, jotka on ostettu ennen kuin Finnair tiedotti maskipakosta?

Vastaus ei ole aivan selkeä.

Voiko matkustajan jättää koneesta, jos hän ei suostu käyttämään maskia?

– Näissä tapauksissa pitäisi pystyä ottamaan kantaa siihen, onko suojaimen käyttö terveyden kannalta välttämätöntä. Korona-tilanne on uusi, eikä tällaisesta ei ole ennakkotapausta, Kilpailu- ja kuluttajaviraston ryhmäpäällikkö ja juristi Satu Toepfer sanoo.

Entä miten pitäisi toimia niissä tilanteissa, kun matkustaja ei voi oman sairautensa vuoksi käyttää kasvomaskia?

– Tällöin lento pitäisi voida peruuttaa, ja kuluttajan tulisi saada rahat takaisin, Toepfer katsoo.

Toepfer ennustaa, että kiistatilanteita voi tulla.

– Tarkoitus maskipakossa on hyvä. Tällä toimella pyritään lisäämään lentoliikenteen turvallisuutta ja luotettavuutta. Tämä ei ole aivan suoraviivaista, tässä haetaan sääntöjä, hän toteaa.

VR ja kauppa eivät suunnittele maskisuosituksia – ainakaan vielä

VR:ssä ei tällä hetkellä ole suunnitelmia maskipakosta. Niiden käyttöä ei myöskään ole tarkoitus suositella asiakkaille.

Myöskään kaupoissa ei vielä ole keskusteltu asiasta. Näin kerrotaan Ylelle sekä Kaupan liitosta että Päivittäistavarakauppa ry:stä.

– Meillä ei ole tällä hetkellä näköpiirissä edes suositusta maskien käytöstä asiakkaille. Ei ainakaan ennen kuin viranomaisohjeet muuttuvat, sanoo Kaupan liiton turvallisuusasiantuntija Lauri Kulonen.

Kulonen katsoo, ettei kauppa voisi Finnairin tavoin edellyttää asiakkailtaan maskien käyttöä.

Samaa aprikoi Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtaja Kari Luoto.

– Ruokakaupat eivät ole samanlainen ympäristö kuin lentokoneet. Meillä esimerkiksi henkilöstöllä on ollut vähän tartuntoja, ja nekin ovat pääasiassa tulleet perheenjäseniltä tai muualta.

Sosiaali- ja terveysministeriö (STM) ei ole antanut yleistä suositusta suojamaskien käytöstä. STM on sanonut päättävänsä suositusten antamisesta, kun niistä tehtävä selvitys valmistuu.

Yritykset odottavat nyt selvityksen valmistumista ja sitä, onko suositusta tulossa.

Päivittäistavarakauppa ry:n Kari Luodon mukaan suojavälineiden huono saatavuus on ollut tähän asti yksi tekijä, miksi kaupoissa ei ole juuri edes keskusteltu henkilökunnan tai asiakkaiden maskipakosta.

Samaa sanoo Kaupan liiton turvallisuusasiantuntija Kulonen.

– Kauppa ei ole halunnut vastuullisena toimijana lähteä kilpailemaan maskien saatavuudesta terveydenhuollon kanssa.

Nyt kun tarjonta on maailmalla parantunut ja myös kotimaiset kauppaketjut ovat ilmoittaneet tuovansa kasvomaskit myyntiin, tilanne on toinen. Kari Luoto arvioikin, että maskien käyttö nousee puheeksi myös kaupoissa.

Yrityksille maskipäätökset ovat tietysti myös liiketaloudellinen kysymys. Se voi karkottaa asiakkaita; toisaalta se voi olla tapa vakuuttaa asiakas siitä, että yrityksessä on turvallista asioida.

Monissa muissa maissa maskipakko tai -suositus on polttavampi puheenaihe kuin Suomessa.

Ylen toukokuun alussa keräämien tietojen mukaan yli 50 maassa valtiojohto edellyttää kasvomaskien käyttöä. Teknologian tutkimuskeskus VTT:n mukaan kangasmaskit vähentävät taudin leviämistä. Sosiaali- ja terveysministeriö on pyytänyt selvityksen maskien käytöstä.

Lue myös:

Matkustajien käytettävä kasvomaskia Finnairin lennoilla ensi viikosta alkaen

Myös S-ryhmä alkaa pian myydä Suomessa valmistettuja maskeja – Hinta samaa luokkaa kuin kilpailija-Keskolla

Yle selvitti: Kasvomaskit pakollisia jo yli 50 maassa – määräykset perustuvat tutkimusnäyttöön, mutta Suomessa suositusta ei toistaiseksi tule

Pitäisikö kouluihin palata hengityssuojat kasvoilla? Tämä ja 6 muuta kysymystä suojamaskeista – Näin sosiaali- ja terveysministeriö vastaa

Tilaa uutiset koronaviruksesta

Saat Ylen tärkeimmät koronavirusuutiset sähköpostiisi kerran päivässä.

Siirry tilaamaan

Luotettavia koronauutisia nopeasti suoraan puhelimeesi

Lataa Yle.fi-sovellus