Korona-aika sekoittaa naisten kuukautiskiertoa – vastaavia tuloksia on saatu sota-alueilta

Stressillä on suuri vaikutus naisten kuukautiskiertoon ja hormonaalisiin vaivoihin.

koronavirus
Nainen ylhäällä kalliolla katselee kohti horisonttia.
Kaikkien FitrWoman-sovelluksen käyttäjien keskuudessa krampit ovat korona-aikana lisääntyneet 47 prosenttia. Kuvituskuva.Henrietta Hassinen / Yle

Korona-aika näkyy liikunnallisten naisten kuukautiskierrossa ja -vaivoissa. Jopa 45 prosenttia aktiiviurheilijoista kertoo viime aikojen vaikuttaneen kuukautisiinsa.

Asia käy ilmi FitrWoman-sovelluksesta, joka pyrkii auttamaan naista treenaamaan ja syömään kuukautiskierron vaiheet huomioon ottaen. Tuloksista kertoo The Telegraph (siirryt toiseen palveluun) -lehti.

Käyttäjät raportoivat maalis- ja huhtikuussa sovellukseen esimerkiksi muutoksista kuukautiskierron pituudessa, lisääntyneistä krampeista ja normaalia runsaammasta vuodosta.

Aktiiviurheilijat eivät ole ainoita, jotka ovat panneet merkille kuukautisten muuttumisen. Kun sovelluksen kaikkia käyttäjiä tarkastellaan, 20 prosenttia on huomannut koronaviikkojen vaikutukset kuukautisissaan.

Kaikkien käyttäjien keskuudessa krampit ovat korona-aikana lisääntyneet 47 prosenttia. Turvotus ja erilaiset mielihalut ovat kasvaneet 42 prosenttia ja univaikeudet 41 prosenttia.

– Epäsäännöllisyyksiin vaikuttavat monet asiat: ruokavalio, ateriakoko, liikunnan määrä, uni ja stressi. Tämä on todella stressaavaa aikaa monelle naiselle etäkoulun ja lukuisien asioiden pyörittämisen takia, sanoo The Telegraphille liikuntatieteiden tohtori Georgie Bruinvels FitrWomanilta.

Kuukautiskiertoon saattavat vaikuttaa myös alkoholi, tupakointi ja kahvinjuonti. Aktiiviurheilijat eivät juuri paheita harrasta, mutta korona-aika iskee heihin rikkomalla rankasti treenirutiineja.

– Uimarit eivät pääse altaaseen, mikä on iso muutos ja aiheuttaa suunnatonta stressiä sekä ahdistusta, Bruinvels sanoo.

Sotatila venyttää kuukautiskiertoa

Tutkijatohtori, liikuntafysiologi Johanna Ihalainen pitää tuloksia uskottavina.

– Ne ovat hyvinkin mahdollisia, kun mietitään kuukautiskierron fysiologisia perusteita. Tiedämme esimerkiksi, että psyykkinen ja fyysinen stressi vaikuttavat ehdottomasti hormonitoimintaan, jonka näkyvä merkki kuukautiset ovat, Ihalainen sanoo.

Hänen mukaansa sekä sota-alueilta että muista katastrofitilanteista on olemassa tutkimuksia naisten kuukautiskierroista.

– Sieltä nousee esiin se, että silloin kuukautiskierrot ovat venyneet pitemmiksi ja esimerkiksi runsaita vuotoja on ollut enemmän. Toki stressin lisäksi asiaan ovat voineet vaikuttaa ravitsemukselliset muutokset, Ihalainen pohtii.

Urheilupiirien tabu murtuu

Oireiden kasvu voi johtua myös siitä, että korona-aikaan liikuntaa ei ehkä ole harrastettu yhtä ahkerasti kuin muulloin. Tutkimusten mukaan liikunnalla on positiivinen vaikutus muun muassa kuukautisia edeltäviin PMS-oireisiin.

– Alkaa olla hiljalleen näyttöä siitä, että liikunta vaikuttaa sekä fyysisiin että psyykkisiin oireisiin, Ihalainen kertoo.

Kuukautisiin liittyvä tabu on viime vuosina murtunut hiljalleen urheilupiireissä. Esimerkiksi Suomessa naisjalkapalloilijoiden kuukautiskiertoa seurataan ainakin maajoukkueessa ja HJK:ssa.

The Telegraph kirjoittaa siitä, miten Chelsean naisten jalkapallojoukkueessa (siirryt toiseen palveluun) otetaan huomioon kuukautiskierto. Tiettyjen jaksojen aikana tulisi välttää tietyntyyppistä ravintoa ja tietynlaista liikuntaa.

Näiden kyseisten jaksojen aikana pelaaja voi olla alttiimpi myös tietyntyyppisille vammoille. Esimerkiksi kuukautisten aikana lihas- ja nivelsidevammojen riski on normaalia suurempi hidastuneen reaktioajan vuoksi, Telegraph kirjoittaa.

Ei pidä unohtaa yksilöä

Johanna Ihalainen on tyytyväinen siihen, että kuukautisista puhutaan nykyään entistä avoimemmin. Hän suhtautuu kuitenkin hyvin kriittisesti FitrWomaniin ja muihin ohjelmiin, jotka opastavat naista syömään tai liikkumaan tietyllä tavalla kuukautiskierron mukaan.

– Sovellukset ovat periaatteessa loistavia, mutta niiden ohjeilla on vain löyhä yhteys tutkimuksiin ja niissä on vedetty mutkia suoriksi. Sovelluksissa annetaan ohjeita yksittäisiin ruoka-aineisiin sen sijaan, että painotettaisiin monipuolista ruokavaliota. En kannata mitään kieltolistoja, Ihalainen sanoo.

Hän muistuttaa, että jokainen nainen on yksilö ja oireilee sekä kokee oireet omalla tavallaan kuukautiskierron aikana.

Hän on ollut tekemässä Jyväskylän yliopiston tutkimusta, jossa mitattiin naisten suorituskykyä neljä kertaa yhden kierron aikana.

– Keskimääräisesti havaittiin, että ovulaation aikana oli hieman parempi suorituskyky, mutta lisäksi oli yksilöitä, jotka saavuttivat maksiminsa kierron muussa vaiheessa, Ihalainen kertoo.

Hänen mielestään onkin tärkeintä, että nainen tuntee itsensä sekä kiertonsa ja seuraa sitä eikä noudata sokeasti sovellusten ohjeita.

Haussa Naisurheilija 2.0

Jyväskylän yliopiston liikuntatieteellinen tiedekunta sekä Kilpailu- ja huippu-urheilun tutkimuskeskus Kihu toteuttavat yhdessä Naisurheilija 2.0 -tutkimuksen. (siirryt toiseen palveluun) Tarkoituksena on selvittää kuukautiskiertoa ja hormonaalisen ehkäisyn käyttöä sekä kuukautiskiertoon liittyvien oireiden yleisyyttä suomalaisilla urheilijoilla.

Lisäksi tarkoituksena on lisätä tietoa siitä, miten kuukautiskierto ja hormonalinen ehkäisy sekä niihin mahdollisesti liittyvät oireet vaikuttavat harjoitteluun ja kilpailemiseen.

Kyselyyn toivotaan vastauksia kaikilta kilpaurheilua harrastavilta yli 15-vuotiailta naisilta.

Lue myös:

Urheilulääkärin mukaan kuukautiskierto on valmennuksessa hyödyntämätön mahdollisuus – "Tärkeimpiä asioita, joilla Suomen naisurheilua voisi kehittää"

Kuukautisilla ja polvivammoilla havaittu yllättävä yhteys – kuukautiskierron seurannasta on tulossa maailmalla urheilutrendi, johon Suomessa on herätty ensimmäisten joukossa

Kun tamponi täyttyy hetkessä ja loma pitää suunnitella kuukautisten mukaan, runsaaseen vuotoon kannattaa hakea apua

Natalia Kukulas haluaa kuolla kerran kuussa – huonosti tunnettu kuukautisvaiva syö naisten mielenterveyttä

Tilaa uutiset koronaviruksesta

Saat Ylen tärkeimmät koronavirusuutiset sähköpostiisi kerran päivässä.

Siirry tilaamaan

Luotettavia koronauutisia nopeasti suoraan puhelimeesi

Lataa Yle.fi-sovellus