1. yle.fi
  2. Uutiset

Muistatko äidin, jota estettiin varaamasta 10-vuotiaalle lapselleen aikaa hammaslääkäriin? 3 vuotta kohun jälkeen järjestelmiin tulee muutos

Yli 10-vuotiaiden lasten huoltajat eivät ole voineet nähdä lastensa terveystietoja sähköisissä palveluissa. Tilanne muuttuu loppuvuodesta. Lapsilla ja nuorilla on kuitenkin oikeus kieltää tietojensa näyttäminen jatkossakin.

sähköinen asiointi
Lähikuva tietokoneen ruudulta Kelan Omakanta verkkosivuilta.
Yli 10-vuotiaiden lasten ja nuorten terveystiedot eivät tällä hetkellä näy huoltajille Omakanta-palvelussa. Asiaan tulee muutos syksyllä. Kuvituskuva.Ilkka Klemola / Yle

Imatralainen Rita Wallenius hämmästeli runsaat kaksi vuotta sitten Ylen haastattelussa sitä, ettei hän voinut muuttaa alaikäisen lapsensa hammaslääkäriaikaa Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiiri Eksoten sähköisessä asiointipalvelussa.

Wallenius ei nähnyt Eksoten sähköisessä palvelussa mitään lastensa tietoja. Hänen lapsensa olivat tuolloin 10- ja 13-vuotiaita.

Eksote ohjeisti tuolloin, että 10-vuotias soittaa itse hammashuoltoajasta.

Sama tilanne oli valtakunnallisessa Omakanta-palvelussa, josta löytyvät esimerkiksi lääkärikäynnit, reseptit ja laboratoriotulokset. Ajanvarauksia Omakannassa ei tehdä lainkaan.

Nyt Walleniuksen lapset ovat 12- ja 16-vuotiaita. Tilanne on edelleen sähköisissä palveluissa sama: äiti ei pääse katsomaan tai hoitamaan siellä lastensa asioita.

– Siellä näkyvät huollettavani, mutta mitään tietoja heistä ei näy, Wallenius kertoo.

Pitäisi olla niin päin, että vanhemmilla on oikeus nähdä tiedot. Nuori voi kieltää, jos ei halua tietoja nähtäville.

Rita Wallenius, 12- ja 16-vuotiaiden äiti

Jokin on kuitenkin kahdessa vuodessa muuttunut: Wallenius on pystynyt hoitamaan ainakin osan lastensa asioista puhelimitse.

– Fysioterapiaan sain soitettua nuoremmalle lapselle ajan. Se on positiivista. Jotain on tapahtunut parissa vuodessa, sanoo Wallenius.

Perheenäidille olisi kuitenkin helpompaa, jos lasten terveydenhoitoon liittyviä ajanvarauksia voisi hoitaa sähköisesti. Sama koskee lasten terveystietojen katselua.

– Pitäisi olla niin päin, että vanhemmilla on oikeus nähdä tiedot. Nuori voi kieltää, jos ei halua tietoja nähtäville, Wallenius sanoo.

Tilanne on nyt muuttumassa Walleniuksen toivomaan suuntaan.

Voimakasta arvostelua

Ylen runsaat kaksi vuotta sitten julkaisema juttu Walleniuksen kokemuksista herätti paljon keskustelua. Monet vanhemmat suuttuivat sähköisten palvelujen ikärajasta.

Tuolloiselta lapsiasiavaltuutettu Tuomas Kurttilalta tuli kovaa kritiikkiä. Kurttila totesi vuonna 2018, että vanhempien pitäisi pystyä asioimaan myös yli 10-vuotiaan lapsen puolesta.

Myös apulaisoikeuskansleri Mikko Puumalainen piti monella tavalla ongelmallisena (siirryt toiseen palveluun) (siirryt toiseen palveluun), ettei huoltaja näe yli 10-vuotiaan lapsensa tietoja.

Omakanta-palvelun etusivu kännykän ruudulla.
Lapsi ja nuori voi edelleen kieltää joidenkin tietojensa näkymisen huoltajille.Riitta Väisänen / Yle

Potilaslain mukaan mukaan alaikäiselläkin potilaalla on oikeus kieltää terveystietojen luovuttaminen huoltajalle, jos hän on hoitohenkilökunnan arvion mukaan kykeneväinen itse päättämään hoidostaan.

Omakanta-palvelussa kielto asetettiin kaikkien lasten kohdalla mekaanisesti 10 vuoteen, koska järjestelmään ei pystytty vielä erikseen tallentamaan yksittäisten lasten antamia suostumuksia.

Ikäraja perustui sosiaali- ja terveysministeriön vuonna 2015 tekemään linjaukseen.

Yli 10-vuotiaiden tietoja alkaa näkyä huoltajille ensi syksynä

Tilanne muuttuu tänä vuonna. Valtakunnallisessa Omakanta-palvelussa huoltajat pääsevät piakkoin näkemään myös 10–17 -vuotiaiden lastensa terveystietoja.

Muutos otetaan käyttöön vaiheittain ensi syksystä alkaen, näillä näkymin lokakuun jälkeen. Omakanta-palvelu on muutokseen valmis, mutta sosiaali- ja terveydenhuollon potilasjärjestelmiin on tehtävä vielä muutoksia.

Järjestelmiä on parisenkymmentä. Niihin pitää pystyä merkkaamaan, salliiko lapsi tai nuori tietojensa näkymisen huoltajille.

– Tämä edellyttää isoa muutosta terveydenhuollossa. Työntekijät kirjaavat alaikäisen tahdon käynneistä ja resepteistä. Kun tämä tieto on käytettävissä, Omakanta pystyy näyttämään tietoja, kertoo Kelan erityisasiantuntija Outi Lehtokari.

Alaikäisellä on oikeus yksityisyyteen ja hoitaa arkaluontoisia asioita myös ilman huoltajaa.

Outi Lehtokari, erityisasiantuntija, Kela

Lääkäri esimerkiksi kysyy alaikäiseltä vastaanotolla, saavatko huoltajat nähdä tämän tietoja. Näin tehdään jokaisella terveydenhuollon käynnillä. Alaikäisen tahto kirjataan potilasjärjestelmään.

– Meidän kokemuksemme mukaan aika harva alaikäinen haluaa kieltää tietojen näkymisen huoltajalle. Se mahdollisuus siellä täytyy kuitenkin olla. Alaikäisellä on oikeus yksityisyyteen ja hoitaa arkaluontoisia asioita myös ilman huoltajaa, kertoo Lehtokari.

Lehtokari viittaa potilaslakiin, jonka mukaan alaikäinen potilas voi kieltää terveystietojen näkymisen huoltajalle. Kielto edellyttää sitä, että hoitohenkilökunta katsoo alaikäisen päätöskykyiseksi.

Ihan jokaisessa asiassa alaikäinen ei siis voi tietojensa näyttämistä huoltajille kieltää. Terveydenhuollon työntekijöiden on arvioitava alaikäisen päätöskyky jokaisella käynnillä.

– Sehän voi vaihdella asiasta toiseen, pystyykö alaikäinen hoitamaan asiaansa itse, Lehtokari sanoo.

Äidistä nuorten päätösvalta tuntuu hurjalta

12- ja 16-vuotiaiden lasten äidistä Rita Walleniuksesta tuntuu hurjalta, että asioita jätetään nuorten päätettäviksi.

Hän olisi itse viimeksi halunnut katsoa vanhemman lapsensa verikokeiden tuloksia. Sen sijaan hän kuuli lapseltaan terveydenhoitajan terveiset, jonka mukaan kaikki oli hyvin.

– Jos terveydenhoitaja sanoo, että kaikki hyvin, niin se ei kerro potilaalle yhtään mitään. Kyllä sitä haluaisi vanhempana tietoa ja perehtyä asiaan. Nuorta tyttöä ei kiinnosta arvot yhtään, Wallenius sanoo.

Tällä hetkellä huoltaja voi pyytää lasten potilasasiakirjat nähtäväkseen terveydenhuollon yksiköstä tai apteekista. Huoltaja saa kopiot tiedoista, ellei päätöskykyiseksi arvioitu alaikäinen ole kieltänyt niiden antamista.

Sote-piiri pohtii, miten luvat annetaan käytännössä

Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiiri Eksote noudattaa omassa sähköisessa asiointipalvelussan valtakunnallista linjaa.

– Jos puolesta asiointi laajenee koskemaan yli 10-vuotiaita huollettavia, niin tarkoitus on seurata valtakunnallisia linjauksia, kertoo kehityspäällikkö Katja Rääpysjärvi Eksotesta.

Periaatteessa huoltajat voisivat muutosten jälkeen varata, siirtää ja perua alle 18-vuotiaiden lastensa aikoja Eksoten sähköisessä asiointipalvelussa. Nyt se ei ole mahdollista.

Ajankohtaan vaikuttaa se, millä aikataululla asiakas- ja potilastietojärjestelmien muutokset saadaan tehtyä.

Pohdittavana on vielä, miten lapset ja nuoret voisivat antaa huoltajille luvan asioidensa hoitamiseen. Alaikäisillä ei ole välttämättä pankkitunnuksia, joiden avulla he voisivat itse tunnistautua sähköisiin palveluihin ja antaa luvan siellä.

Vaihtoehtona on esimerkiksi, että alaikäinen käy antamassa luvan terveydenhuollon yksikössä kasvokkain.

Aiheesta voi keskustella 27. toukokuuta kello 23 asti.

Lue seuraavaksi