Ensimmäinen sähkökäyttöinen yhteysvene Helsingin saaristoon – kehittäjän visioissa ilman kuljettajaa liikkuvan aluksen voi tilata sovelluksella minne tahansa

Vartiosaaren kuljetuskokeilu alkaa kesäkuun puolivälin tienoilla.

Helsinki
Vene.
Vartiosaareen liikennöivän yhteysveneen kyytiin mahtuu kuusi henkilöä.Mente Marine

Helsingin Vartiosaareen alkaa liikennöidä sovelluksella tilattava sähkövene. Kyseessä on tiettävästi ensimmäinen sähköllä toimiva yhteysalus Helsingin saaristossa.

Noin 150 metriä leveän Reposalmen poikki liikennöivä sähkövene on kuusipaikkainen katettu katamaraani.

Vartiosaaren yhteysliikenteessä on uutta myös kutsu-ominaisuus. Kuljetus tilataan puhelimeen ladattavalla sovelluksella.

Kokeilussa veneessä on kippari, mutta Callboat-sovelluksen ja -veneen kehittänyt Mente Marine Oy:n tavoitteena on saada pääkaupunkiseudun vesiliikenteeseen lähivuosina useita autonomisesti, ilman kuljettajaa liikkuvaa sähkövenettä, kertoo toimitusjohtaja Peter Ostberg.

– Meillä on toivomus, että missä päin tahansa Helsingissä saisi tilattua veneen paikalle tulevaisuudessa viiden minuutin sisällä. Se tarkoittaisi sitä, että joka paikassa olisi pysäkkejä, joista voisi nousta kyytiin ja veneellä voisi liikkua minne ikänä haluaa.

Ostberg arvioi, että autonomisen liikenteen toteuttaminen vesillä olisi mahdollista 2–5 vuoden kuluttua. Siinä saattaa kuitenkin mennä kauemmin, sillä autonomisen liikenteen toteutuminen vaatii vielä kehitystyötä ja sen mahdollistaminen edellyttää myös muutoksia lainsäädännössä.

Vartiosaaren veneen moottorin akut ladataan pääasiassa yön aikana laiturissa. Aurinkoisella säällä akkuihin kerätään energiaa myös veneen katoksen päälle sijoitetuilla aurinkopaneeleilla.

Kuljetuskokeilu alkaa näillä näkymin 16. kesäkuuta. Yhteysvene liikennöi elokuun loppupuolelle saakka tiistaista sunnuntaihin aamuyhdeksästä kello 19 saakka illalla.

Vaasalaisyrittäjä Ostberg kertoo, että aloituspäivä ei ole vielä kuitenkaan täysin varma. Tämä johtuu hänen mukaansa siitä, että kyseessä on yrityksen ensimmäinen vene ja sovellus, joiden viimeiset testit tehdään juuri ennen kokeilun alkua kesäkuussa.

Perillä Vartiosaaressa pääkaupunkiseutulaisia odottaa tänä kesänä aiempaa paremmat retkeilymahdollisuudet, kertoo Helsingin merellisen strategian projektipäällikkö Minttu Perttula.

– Sinne tulee uusi merkitty reitti, opastaulut, käymälöitä ja roskiksia. Kaikkein tärkeintä on, että sinne pääsee aiempaa paremmin. Sähkölauttaliikenteen lisäksi suunnitteilla on tiheämpi vesibussiyhteys.

Lue lisää:

Älyföri ottaa uutta vauhtia Turussa – Aurajokea omin nokkinensa seilaavan lautan reitillä ainakin seitsemän karikkoa