Pistä nuput pannulle ja terälehdet kakun koristeeksi – voikukan aika on nyt

Lämpimät säät röyhäyttivät voikukat loistoonsa. Se kannattaa poimia ruokapöytään ennen kuin on myöhäistä.

voikukat
Nainen makaa voikukkaisella nurmikolla
Tarja Jaakkolan kotipihalla voikukat saavat kasvaa. Usein ne päätyvät myös ruokapöytään.Tiina Kokko / Yle

Pääseekö voikukasta eroon syömällä? Kysymys naurattaa Tarja Jaakkolaa. Hän on luonto- ja eräopas, joka myös kouluttaa villiyrteistä kiinnostuneita.

Niin, voisiko voikukasta päästä eroon syömällä?

– No, ei ehkä. Kyllä se niin yleinen kasvi meidän luonnossa on.

Jaakkola katsoo samalla omaa kotipihaansa Tammelassa. Omenapuiden alla voikukat saavat kasvaa valtoimenaan. Samalla kun pörriäiset kiittävät, poimii Jaakkola pihamaalta niin voikukkaa kuin muitakin villiyrttejä perheen ruokapöytään.

Ja syötäväksi voikukka kelpaa, vaikka moni näkee sen rikkakasvina.

– Voikukasta ovat syömäkelpoisia kukat, nuput ja tietysti lehdet. Lehtiruoti on se väkevin osuus, joten niistä kannattaa ottaa alempi osa pois ja syödä ylempi osa lehdestä, Tarja Jaakkola kertoo.

Jaakkola jatkaa, että lehti on yleensä sitä makeampi, mitä pyöreämpi, ehytlaitaisempi ja suurempi lehti on. Lehti sopii leivän päälle, salaattiin, pannuille, keittoihin, muhennoksiin ja smoothieihin.

– Nuput ovat parhaimmillaan joko pannussa paitettuna tai etikkaan säilöttynä. Kukista tykkään itse tehdä mehua tai käyttää niitä erilaisiin jälkiruokiin, vaikka kakun koristeena.

Voikukan varsi on lehtiruodin ohella kitkerä tuttavuus, joten sekin kannattaa jättää syömättä. Mutta juurta voi hyödyntää. Lue lisää villiyrteistä täältä.

Vitamiinipommi ja vatsan ystävä

Ei ihme, että voikukka on vanhastaan tunnettu rohdoskasvi. Sillä on monia mainioita ominaisuuksia. Se on esimerkiksi monen vitamiinin koti: ainakin A-, C-, K- ja E-vitamiinia löytyy voikukasta.

Lähikuva kukkivasta voikukasta
Tiina Kokko / Yle

– Mielestäni ehkä yksi voikukan hyvistä ominaisuuksista on se, että se edesauttaa meidän omien suolistobakteerien, esimerkiksi probioottien toimintaa. Voikukka edistää myös aineenvaihduntaa ja rasvojen imeytymistä. Lisäksi siinä on antibioottisia aineita, Tarja Jaakkola luettelee.

Suomessa kasvaa yli 400 voikukkalajia, joten makuvivahteitakin riittänee. Voikukkien syömisessä, kuten kaikkien villiyrttien kanssa, on syytä muistaa kohtuus.

Jos voikukka ei innosta lautasella tai kotipihan koristuksena, niin Yle Luonnon #pelastapörriäinen-kampanja tarjoaa vinkit rauhanomaiseen rinnakkaiseloon ilman myrkkyjä. Lue artikkeli täältä.