Nelostiellä on jo valmistauduttu uusiin tiemerkintöihin – tienpitäjä: "Liikenne kuluttaa keltaisen sulkuviivan ja alta paljastuu valkoinen"

Uusi tieliikennelaki tulee voimaan kesäkuun alussa.

tieliikennelaki
Sulkuviivoitus moottoriliikennetiellä, joita autot ei saa ylittää
Valkoiset sulkuviivat ovat jo käytössä esimerkiksi nelostiellä Äänekoskella.Isto Janhunen/Yle

Tiemerkintöihin tulee suuria muutoksia, kun uusi tieliikennelaki tulee voimaan maanantaina.

Keltaiset suojaviivat jäävät historiaan ja tilalle maalataan valkoiset viivat.

Muutoksen tarkoituksena on yhtenäistetään tiemerkinnät muun Euroopan kanssa, kertoo asiantuntija Tuomas Österman Väylävirastosta.

– Suomi alkoi olla viimeinen maa Euroopassa, jossa ajosuuntien välissä olevat sulkuviivat ovat keltaisia.

Keltaiset viivat ovat Suomen lisäksi käytössä ainoastaan Norjassa, jossa on siirrytty amerikkalaistyylisiin tiemerkintöihin. Siellä moottoritien ja ramppien reunaviivat ovat keltaisia.

Tiemerkkinnöissä muutosta on jo ennakoitu. Keski-Suomessa uusilla väreillä tiemerkinnät on maalattu muun muassa Nelostiellä Äänekoskella, Viitasaarella ja Pihtiputaalla.

Ylläpitovastaava Markus Simonen Keski-Suomen ely-keskuksesta kertoo, että joillakin tieosuuksilla sulkuviivoja on tehty valkoisella värillä, mutta niiden yli on vedetty keltainen väri.

– Kun liikenne kuluttaa keltaista sulkuviivaa, tulee valkoinen väri esille, kertoo Simonen.

Muutoksella kolmen vuoden siirtymäaika

Tiemerkintöjä tekeville yrityksille muutos teettää töitä hieman enemmän kuin normaalisti. Tiestöstä 30–40 prosenttia on merkitty keltaisilla sulkuviivoilla.

Palvelutuottaja Kalle Vikström Hot Mix Oy Finlandista uskoo, että kolmen vuoden siirtymäaika riittää ainakin pääväylillä.

– Alemmalla tieverkolla kestomerkinnöillä tehtyjä keltaisia voi kummitella vielä pitkänkin aikaa, sanoo Vikström.

Muutostyöt aloitetaan huonokuntoisimmista teistä ennakoiden päällystyskiertoja niin, että turhaa työtä ei tehdä.

Tiemerkintöjen muutoksella varaudutaan uuteen automaattitekniikkaan.

Esimerkiksi ilman kuljettajaa kulkevien autojen jtai uusien autojen kaistavahtien on helpompi lukea valkoisia viivoja.

Ylläpitovastaava Markus Simonen kertoo, että valkoisen sulkuviivan paluuheijastus on parempi kuin keltaisella.

– Se voi auttaa uuden automaatiotekniikan käyttöönottoa tieliikenteessä, sanoo Simonen.

Talvella keltainen suojaväri voi erottua lumen seasta paremmin kuin valkoinen, mutta valkoisillakin viivoilla pärjätään, uskoo Tuomas Österman Väylävirastosta.

Väyläviraston mukaan muutostöistä ei pitäisi tulla paljon lisäkustannuksia.

Suomessa ajetaan paljon nastarenkailla joten tiemerkinnät kuluvat nopeasti ja niitä joudutaan uusimaan säännöllisin välein joka tapauksessa, sanoo Österman.

Tiemerkintä on vilkkaan liikenteen keskellä riskialtista työtä, sillä maalauksia tehdään osittain käsityönä. Autoilijoita kehotetaan erityiseen varovaisuuteen.

– Sulkuviivaa ei saisi ohittaa myöskään työn aikana, sanoo palvelutuottaja Kalle Vikström.