Punainen takavalo pakolliseksi ja uusi pyöräkatu käyttöön – nämä 6 keskeisintä uudistusta pyöräilystä pitää tietää maanantaina

Uusi tieliikennelaki otetaan käyttöön maanantaina 1.6. ja useat sääntömuutokset koskevat myös pyöräilijöitä.

Pyöräliikenne
Polkupyöräilijä Auroran sillalla Helsingissä.
Monet muutoksista koskevat nimenomaan pyöräilyä kaupungissa.Petteri Juuti / Yle

1. Käyttöön tulee uusi katutyyppi: pyöräkatu

Pyöräkatu on uusi katutyyppi, jolla pyöräilijät määräävät liikenteen tahdin.
Pyöräkatu on uusi katutyyppi, jolla pyöräilijät määräävät liikenteen tahdin.Emma Kantanen/ Traficom

Maanantaista alkaen vilkas pyöräilyreitti voidaan merkitä pyöräkaduksi.

Pyöräkatu ei ole sama sama asia kuin pyörätie. Pyöräkadulla on sallittua liikkua myös muilla ajoneuvoilla, mutta ajonopeus määräytyy pyöräilijöiden mukaan. Muiden ajoneuvojen on annettava pyöräilijöille esteetön kulku.

Nopeusrajoitus on enintään 30 km/h. Pyöräkadun tunnistaa liikennemerkistä.

2. Pyörätiet ovat lähtökohtaisesti yksisuuntaisia

Pyörätie on jatkossa lähtökohtaisesti yksisuuntainen. Jos pyörätie on kaksisuuntainen, se merkitään lisäkilvellä.
Pyörätie on jatkossa lähtökohtaisesti yksisuuntainen. Jos pyörätie on kaksisuuntainen, se merkitään lisäkilvellä.Emma Kantanen/ Traficom

Maanantaista lähtien pyörätiet ovat lähtökohtaisesti yksisuuntaisia. Jos kaksisuuntainen ajaminen on sallittua, on se merkitty lisäkilvellä.

Yksisuuntaisen pyörätien tunnistaa siitä, ettei sitä ole merkitty pyörätieksi, jos ajat sille väärästä suunnasta.

Muutos vaatii tarkkaavaisuutta, sillä lisäkilpien asentamisen siirtymäaika kestää 1.6.2027 saakka.

3. Yksisuuntaisella kadulla kahteen suuntaan pyöräily mahdollista

Jos asiasta on kerrottu lisäkilvellä, saa yksisuuntaisella kadulla pyöräillä kumpaankin suuntaan.
Jos asiasta on kerrottu lisäkilvellä, saa yksisuuntaisella kadulla pyöräillä kumpaankin suuntaan.Emma Kantanen/ Traficom

Yksisuuntaisilla kaduilla on jatkossa mahdollista pyöräillä molempiin suuntiin, jos siitä on kerrottu lisäkilvellä.

Pyöräilijän tulee varmistaa, että katuosuudella on lisäkilpi, sillä yksisuuntaisella kadulla ei automaattisesti saa ajaa kumpaankin suuntaan.

4. Polkupyörässä pitää olla punainen takavalo

Kulkua eteenpäin valaisevan valkoisen tai vaaleankeltaisen valon lisäksi hämärässä pyöräily edellyttää myös punaista takavaloa. Valon voi joko kiinnittää polkupyörään tai sen voi kiinnittää myös esimerkiksi pyöräilijän kypärään.

5. Pyörätien ja ajoradan risteysmerkinnät muuttuvat

Väistämissäännöt pyörätien jatkeella eivät muutu, mutta pyörätien jatketta risteävän tien väistämisvelvollisuusmerkit muuttuvat.
Väistämissäännöt pyörätien jatkeella eivät muutu, mutta pyörätien jatketta risteävän tien väistämisvelvollisuusmerkit muuttuvat.Emma Kantanen/ Traficom

Kun pyörätie risteää ajoradan kanssa, puhutaan pyörätien jatkeesta. Tällainen jatke merkitään kahdella valkoisella katkoviivalla tai mustana raitana suojatiemaalauksessa.

Väistämissäännöt pysyvät ennallaan, mutta väistämisvelvollisuusmerkit muuttuvat. Autoilijoiden väistämisvelvollisuus merkitään jatkossa aina kärkikolmiolla, stop-merkillä tai liikennemerkillä. Merkinnät tulee toteuttaa kesään 2023 mennessä.

Myös tässä siirtymäaika vaatii erityistä tarkkaavaisuutta. Jos liikennemerkki puuttuu, pyöräilijä on väistämisvelvollinen pyörätien jatkeella.

Kääntyvän ajoneuvon kuljettajan on väistettävä risteävää tietä ylittävää pyöräilijää pyörätien jatkeella liikennemerkeistä riippumatta kuten tähänkin asti.

6. Pyörätien käyttövelvoite kevenee

Maanantaista lähtien pyöräilijä voi pyörätien lisäksi ajaa myös tien oikean laidan pientareella tai ajoradalla.

Tämä on perusteltua, jos ajosuunnassa vasemmalla puolella sijaitsevalle pyörätielle siirtyminen vaatisi esimerkiksi turhia tai vaarallisia ajoradan ylityksiä tai jos pyörätie ei ole turvallinen esimerkiksi työmaiden vuoksi.

Lue myös:

Sukupuolineutraalit liikennemerkit ilmestyvät katujen varsille – uusi tieliikennelaki astuu voimaan tänään ja tuo 50 uutta liikennemerkkiä

Uusi tieliikennelaki on nyt voimassa – tiedä ainakin tämä