Hiilijunien tärinään etsitään uusia ratkaisuja – Porissa testataan erilaisten ratapölkkyjen vaikutusta ongelmaan

Kokeilun tuloksia hyödynnetään valtakunnallisesti. 

Pori
Juna Porin ratapihalla.
Hiilijunien tärinään haetaan uusia ratkaisuja Porissa. Kuvituskuva.Katja Halinen / Yle

Väylävirasto kokeilee Porissa erilaisten ratapölkkyjen vaikutusta raskaan junaliikenteen aiheuttamaan tärinään. Kokeilu tehdään Pori–Mäntyluoto-radalla reilun kilometrin pituisella osuudella.

Radanvarren asukkaat ovat kokeneet hiilijunien tärinän häiritseväksi Porin, Ulvilan, Lohjan, Vihdin, Kouvolan ja Muhoksen alueilla.

Testaus alkaa elokuun lopussa

Koerakenteiden testaaminen aloitetaan elokuun lopussa. Koeosuuksia on viisi.

– Testaamme, miten aiempaa leveämmät ratapölkyt vaikuttavat tärinän leviämiseen. Kokeilussa on mukana muun muassa synteettisiä pölkkyjä ja pölkkyjä, joiden alla on joustorakenteita, kertoo rautatieliikennejohtaja Markku Nummelin Väylävirastosta.

Kokeilun tuloksia hyödynnetään valtakunnallisesti.

– Pori–Mäntyluoto-rata valikoitui koeosuudeksi, koska rataa korjataan muutenkin. Sen päällysrakenne vaihdetaan ensi vuonna kokonaan.

Nopeusrajoituksista jo helpotusta

Väylävirasto on jo pyrkinyt vähentämään tärinää alentamalla junien nopeuksia maaliskuussa eri puolilla maata. Seurantakyselyn mukaan asukkaat ovat kokeneet rajoitusten vaimentavan tärinää.

Kyselyyn vastanneista 40 prosenttia arvioi tärinän vaimentuneen. Porin, Nakkilan ja Ulvilan alueella oli jopa 80 prosenttia asukkaista sitä mieltä, että nopeuden alennus vaimensi tärinää. Tosin kyselyjaksolla tällä rataosalla on ollut tavallista vähemmän raskasta junaliikennettä.

Lue lisää:

Porin sataman hiililiikenne pysähtyi lähes tyystin – satama pohtii investointien lykkäämistä ja jopa lomautuksia

Hiilijunien nopeusrajoitukset voimaan sunnuntaiyönä – tärinä sapettanut asukkaita

Venäläisille hiilijunille pohditaan nopeusrajoitusta – Porin satama pelkää katastrofia