"Nyt ei ole aika olla hiljaa" – Myös amerikkalainen bisnesmaailma osoittaa tukeaan afroamerikkalaisille

Useat amerikkalaiset suuryhtiöt ovat antaneet julkisen tukensa Black Lives Matter -liikkeelle.

rasismi
Myös Australiassa osoittettin mieltä mustien aseman puolesta. Sydney 2.6.2020.
Myös Australiassa osoittettin mieltä mustien aseman puolesta. Sydney 2.6.2020.James Gourley / EPA

Amerikkalainen liike-elämä on perinteisesti pysyttäytynyt syrjässä yhteiskuntaa jakavista riitakysymyksistä. Tällä kertaa tilanne on toisin: suuryritysten johtajat ovat valinneet puolensa.

Maailmankuulut yritykset kuten Nike, Twitter ja Citygroup ovat tuominneet poliisien käyttämän väkivallan ja osoittaneet tukeaan Black Lives Matter -liikkelle. (siirryt toiseen palveluun)

Black Lives Matter (Mustien elämällä on väliä) perustettiin Yhdysvalloissa seitsemän vuotta sitten, ja sen tarkoituksena on parantaa maailmanlaajuisesti mustien asemaa yhteiskunnassa.

Elokuvia ja televisiosarjoja esittävä Netflix-yhtiö linjasi kantansa kiistaan yksiselitteisesti twitter-viestissä lauantaina. (siirryt toiseen palveluun)

– Hiljaisuus olisi rikoskumppanuutta. Mustien elämällä on väliä. Meillä on mahdollisuus ja velvollisuus esittää kantamme mustien asiakkaittemme ja työntekijöidemme tueksi.

Johtajien moraalinen vastuu

Harvard Business Review -julkaisu (siirryt toiseen palveluun)nosti kirjoituksessaan esiin, että liike-elämän on käytävä rasismia vastaan tavalla, jolla on oikeasti merkitystä.

Lehti puhuu "rasistisesta pandemiasta", jota suuryritykset ja niiden johtajisto eivät saa jättää huomioimatta.

Yritysjohtajien viime päivien ulostulot (siirryt toiseen palveluun) osoittavat, että asia on nostettu pöydälle myös firmojen johtoportaissa.

– Nyt ei ole aika olla hiljaa, liikepankki Goldman Sachsin toimitusjohtaja David M. Solomon totesi.

Miljoonalahjoituksia luvassa

Suuryritysten julkinen tuki on saanut myös konkreettisia muotoja.

Facebookin toimitusjohtaja Mark Zuckerberg ilmoitti lahjoittavansa kymmenen miljoona dollaria epäoikeudenmukaisuutta vastaan taisteleville tahoille, ja samoin teki telekommunikaatioyhtiö Verizonin toimitusjohtaja Hans Vestberg.

Rautakauppaketju The Home Depot puolestaan lupasi lahjoittaa miljoona dollaria ihmisoikeuskysymyksiin keskittyvälle lakiasiainjärjestölle. (siirryt toiseen palveluun)

Ja lisää julkisuutta on luvassa.

Vaikutusvaltainen Coca Cola Company on järjestämässä paneelikeskustelun, jonka tarkoituksena on puuttua rasismiin ja epäoikeudenmukaisuuksiin.

Lue myös:

Trump vaatii kovempia otteita – "Kuvernöörit ovat heikkoja ja näyttävät typeryksiltä"

Kirjeenvaihtajalta: Rakenteellinen rasismi kampittaa Yhdysvaltain mustia kohdusta alkaen, mutta avasiko George Floyd viimein tien pysyvälle muutokselle?