Liikenneministeri Harakka: Hallituksen lisätalousarviossa rahoitusta Arkkitehtuuri- ja designmuseolle sekä isojen kaupunkien ratahankkeille

Harakka twiittaa, että myös Espoon kaupunkirata ja Vihdintien pikaraitiotie saavat rahoitusta.

joukkoliikenne
Timo Harakka
Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka Ylen aamussa 26. toukokuuta.Yle

Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sd.) kertoo twiitissään, että hallituksen lisätalousarviossa myönnetään rahaa Helsinkiin suunnitellulle Arkkitehtuuri- ja designmuseolle, Espoon kaupunkiradalle, Turun tunnin junalle sekä Vihdintien pikaraitiovaunulle.

Asiasta kertoi ensin Helsingin Sanomat. (siirryt toiseen palveluun)

Kestävää joukkoliikennettä elvytetään

Harakka kertoo Liikenne- ja viestintäministeriön tiedotteessa, (siirryt toiseen palveluun) että joukkolikenteen lipputulot ovat romahtaneet.

Joukkoliikenteen elvyttämiseksi hallitus esittää rahoitusta moniin väylähankkeisiin sekä kävelyn ja pyöräilyn edistämiseen.

Esimerkiksi Helsinki–Tampere rataosan peruskorjauksen aloittamiseen varataan 8,2 miljoonan euron rahoitus.

Kestävään kaupunkiliikenteeseen satsataan Suomen isoissa kaupungeissa kaikkiaan 755,8 miljoonaa.

Yle kertoi eilen tiistaina, että maankäytön, asumisen ja liikenteen (MAL) sopimuksista on syntynyt neuvottelutulos Helsingin, Turun, Tampereen ja Oulun kaupunkiseutujen kanssa.

MAL-sopimuksilla edistetään nopeita raideliikenneyhteyksiä kaupunkiseuduilla ja niiden välillä.

Esimerkiksi Turun ratapihan ja Espoon kaupunkiradan kehittäminen valtion ja kuntien yhteistyönä ovat osa Turun tunnin juna -kokonaisuutta.

Pääradan kehittämisellä tuetaan nopeampia raideliikenteen yhteyksiä Helsingistä Tampereelle ja edelleen Ouluun.

Päärataverkon tehostettuun ylläpitoon on varattu kymmenen miljoonaa euroa.

Osalle nyt sovituista hankkeista on haettu myös EU-rahoitusta.

Helsingin seudun julkinen raideliikenne saa valtion rahoitusta

Helsingin seudun MAL-sopimuksen piiriin kuuluu 14 kuntaa, muun muassa Espoo, Helsinki ja Vantaa.

Sopimuksen mukaan valtio käynnistää Espoon kaupunkiradan toteutuksen välillä Leppävaara-Kauklahti ratasuunnitelman mukaisesti. Valtion maksaa hankkeen toteutuksesta puolet, mutta enintään 137,5 miljoonaa euroa. Kunnan oma rahoitusosuus on saman verran.

Valtio myöntää Vihdintien pikaraitiotien suunnitteluun ja rakentamiseen 105 miljoonaa euroa. Helsinki tekee päätöksen raitiotien toteuttamisesta syksyllä 2020.

Helsingissä on suunnitteilla myös Viikin-Malmin pikaraitiotie, jonka suunnittelukustannuksista valtio maksaa kolmanneksen eli enintään 7,5 miljoonaa.

Vantaan ratikasta valtio rahoittaa enintään kolmanneksen eli 6,1 miljoonaa. Tätä raideyhteyttä suunnitellaan Mellunmäki-Tikkurila-Aviapolis-Lentoasema -välille. Koko kustannusarvio on 393 miljoonaa euroa.

Vantaan ratikan rakentaminen alkanee vuonna 2024. Valtio päättää osallistumisesta Vantaan pikaraitiotien rakentamiseen, kun Vantaan kaupunki on itse tehnyt lopullisen päätöksen rakentamisesta.

Hallituksen lisätalousarvioesitys annetaan eduskunnalle perjantaina 5. kesäkuuta.

Lue myös:

Hallitus sopi 5,5 miljardin toimenpidekokonaisuudesta – näin rahaa käytetään