Kymsote kokeilee uusia digitaalisia välineitä kotihoidossa – uudenlainen turvapuhelin hälyttää apua asiakkaan kaatuessa

Asiakkaan kotiin voidaan asentaa sensoreita, jotka havainnoivat hänen toimintaansa ja liikkeitään. Järjestelmä raportoi poikkeavuuksista hoitajille tai omaisille.

kotihoito
Ikääntynyt nainen istuu sängyllä kuvan vasemmassa laidassa, häntä ei näy kokonaan.
Uuden teknologian avulla voidaan seurata muun muassa kotihoidon asiakkaan uni- ja valverytmiä. Kuvituskuva.Mikko Savolainen / Yle

Kymsote kokeilee uusia digitaalisia välineitä kotihoidossa.

Kokeilussa 40 vapaaehtoista kotihoidon asiakasta saa kotiinsa uudenlaisia digihoivalaitteita, kuten uuden turvapuhelimen sekä havainnointi- ja etämittauslaitteistoa.

Asiakkaan kotiin voidaan asentaa sensoreita, jotka havainnoivat esimerkiksi hänen toimintaansa ja liikkeitään. Järjestelmä raportoi poikkeavuuksista hoitajille tai omaisille. Asiakas pystyy itse vaikuttamaan siihen, millaisissa tilanteissa järjestelmä välittää tietoa eteenpäin.

Turvaa ja seurantaa

Uuden teknologian avulla voidaan seurata muun muassa kotihoidon asiakkaan uni- ja valverytmiä. Sänkyyn voidaan laittaa painetunnistin, joka tunnistaa kun ihminen menee makuulle. Seuraavan kerran se reagoi, kun tämä nousee ylös sängystä. Näin voidaan seurata, miten kotihoidon asiakas nukkuu öisin.

– Jos asiakkaan kanssa on määritetty, että hänelle riittää kuuden tunnin yöunet, ja sitten toistuvasti alkaa olla neljän tunnin yöunia, järjestelmä tekee hälytyksen hoitajan kännykkäsovellukseen. Näin hoitaja voi olla yhteydessä asiakkaaseen ja selvittää, mistä vähäinen nukkuminen johtuu, ja voisiko valvomisen taustalla olla vaikka virtsatientulehdus ja yölliset vessakäynnit, Kymsoten kehittämiskoordinaattori Noora Haimi kertoo.

Myös huoneiston lämpötilamuutoksia voidaan tarkkailla esimerkiksi sen varalta, että ulko-ovi jää auki.

Jos järjestelmä havaitsee asiakkaan toiminnassa jotain poikkeavaa, hoitaja voi soittaa tälle videopuhelun.

– Hoitaja näkee samalla, miltä asiakas näyttää ja roikkuuko vaikka toinen suupieli, ja onko ehkä käynyt jokin aivotapahtuma. Sitten tehdään käynti asiakkaan luokse ja tarvittaessa järjestetään jatkohoitoa.

Uudenlaisessa turvapuhelimessa puolestaan on automaattinen kaatumisentunnistin, joka hälyttää tarvittaessa apua paikalle. Asiakas voi myös itse ottaa turvapuhelimella yhteyden hoitajaan tai omaisiinsa.

– Jos asiakas ei vaikka uskalla asua omakotitalossa ja liikkua pihalla, koska pelkää kaatumista ja ilman apua jäämistä, turvapuhelimen avulla hän pystyy kertomaan kaatuneensa marjapuskan taakse, ja ettei pääse ylös.

Lisäksi kaksisuuntaisen turvapuhelimen avulla hoitaja tai omainen voi ottaa asiakkaaseen puheyhteyden sen avulla.

Uuden etämittauslaitteiston avulla pitkäaikaissairauksia kuten verenpainetautia voidaan seurata etänä, jos asiakas saa verenpaine mansetin itse käsivarteensa.

– Tablettitietokone ohjaa verenpaineen mittaamisessa. Laite ilmoittaa, kun verenpaine on mitattu ja siirtää tuloksen hoitajan kännykässä olevaan sovellukseen, Noora Haimi sanoo.

Hoitajien käyntejä voidaan kohdentaa

Kymsote suunnittelee myös lääkkeenjakoautomaattien käyttöönottoa kotihoidossa koko maakunnan alueella. Uusista ratkaisuista toivotaan helpotusta ikääntyneiden määrän kasvusta johtuvaan palvelutarpeen lisääntymiseen ja sen mukanaan tuomiin ongelmiin.

– Suomessa hoitohenkilökuntaa on välillä vaikea saada, ja henkilöstön määrä kasvaa ikääntyneiden määrän myötä. Kotihoidossa on asiakkaita, jotka pystyvät elämään itsenäistä elämää omassa kodissaan. Ainoa asia, missä he tarvitsevat apua on lääkehoidon oikeanlainen toteuttaminen, jos on esimerkiksi vähän muistiongelmaa.

Tähän saakka hoitaja on käynyt antamassa lääkkeet tällaiselle asiakkaalle aamuisin, päivisin ja iltaisin. Jatkossa lääkeannosteluautomaatti tarjoilee asiakkaalle lääkkeet oikeana aikana, ja hoitajan käynnit voidaan kohdentaa sellaiselle asiakkaalle, jolla on tarvetta hoitajan fyysiselle läsnäololle.

Laitteet myös mahdollistavat omaisten osallistumisen, ja parantavat vuorovaikutusta kun kotihoidon ja omaisten välisestä tiedosta tulee entistä läpinäkyvämpää.

– Toivomme, että laitteiden avulla löydämme tavan kohdentaa fyysisiä asiakaskäyntejä sinne missä niitä tarvitaan, ja antaa asiakkaillemme mahdollisuuden elää omannäköistä elämää, omassa rytmissä ja omassa kodissa, Noora Haimi sanoo.

Lue lisää:

Automaatti alkaa jakaa kotihoidon lääkkeitä Kymenlaaksossa – hoitajille jää enemmän aikaa muuhun hoitotyöhön