1. yle.fi
  2. Uutiset

Turun tunnin junan rakentaminen alkaa – Nopea ratayhteys luo 1,5 miljoonan suomalaisen työssäkäyntialueen

Hallituksen lisäbudjetti lupaa rahaa Turun ratapihan kunnostukseen ja Espoon kaupunkiradan rakentamiseen.

rautatieliikenne
Matkustajajuna liikennöi Rantaradalla. Arkistokuva.
Tunnin junan suunnittelusta siirrytään rakentamiseen. Arkistokuva.Yle/Minna Almark

Turun ja pääkaupunkiseudun välisen nopean ratayhteyden eli Tunnin junan rakentaminen pääsee alkuun hallituksen lisäbudjetin voimin. Raidehankkeille varatussa noin 500 miljoonan euron rahoituspaketissa ovat mukana Turun ratapihan kunnostus ja Espoon kaupunkiradan rakentaminen.

– Tulevaisuudessa Tunnin juna synnyttää eteläiseen Suomeen 1,5 miljoonan ihmisen työmarkkina-alueen. Espoon kaupunkirata sysää liikkeelle 25 000 asunnon rakentamisen, mikä mahdollistaa osaltaan Espoon kestävää kasvua, sanoo Espoon kaupunginjohtaja Jukka Mäkelä kiittelee hallitusta tiedotteessa. (siirryt toiseen palveluun)

Myös Turun kaupunginjohtaja Minna Arve on tyytyväinen.

– Tunnin juna -hanke käynnistyy nyt sekä Helsingin että Turun päässä, kun Turun ratapihan suunnitelmat laitetaan toteen. Uuden nopean raideyhteyden rakentaminen on osa ilmastoratkaisua. Yhä useamman on mahdollista matkustaa ilmastoystävällisesti, sillä uusi nopea raideyhteys tuplaa matkustajamäärän Helsingin ja Turun välillä, Arve sanoo.

Varsinais-Suomen liiton edunvalvontajohtaja Janne Virtanen katsoo, että maakunnan liikennepuolen ykköstavoite saadaan nyt useiden vuosien väännön jälkeen kunnolla liikkeelle.

– Tällä päätöksellä maan hallitus käytännössä käynnisti Tunnin junan ja laittaa rakentamisen liikkeelle. Molempien kohteiden osalta suunnitteluvalmius on sellaisessa tilanteessa, että rakentamiseen päästään käsiksi viimeistään ensi vuonna. Seuraavat osuudet tulevat sitten aikanaan perässä, arvioi Virtanen.

Tunnin junalla 2,7 miljoonaa matkaa vuodessa

Väyläviraston kysyntäennusteen mukaan Tunnin junalla tehtäisiin noin 2,7 miljoonaa kaukoliikenteen matkaa vuodessa ja esimerkiksi Helsinki-Lohja -lähiliikenteessä jopa 7 miljoonaa matkaa vuodessa.

Raidehankkeet sisältyvät laajempaan hallituksen sekä Helsingin, Tampereen, Turun ja Oulun kaupunkiseutujen välillä syntyneeseen MAL-sopimusten neuvottelutulokseen. Kyse on maankäyttöön, asumiseen ja liikenteeseen liittyvistä investoinneista, jotka vaativat myös kaupungeilta rahallista panostustua.

Turun ratapihan kunnostukseen liittyy muun muassa kaksoisraiteen rakentaminen Kupittaan asemalle. Hankkeen kustannusarvio on noin 80 miljoonaa euroa. Espoon kaupunkirata maksaa noin 275 miljoonaa.

Arvioiden mukaan Tunnin juna -hanke sysää liikkeelle kymmenien miljardien lisäinvestoinnit, kuten kymmenien tuhansien uusien asuntojen rakentamisen. Hankkeen rakentaminen jaksottuu useille vuosille.

Tunnin juna -hankeyhtiössä ovat mukana Turku, Espoo, Helsinki, Salo, Lohja, Vihti ja Kirkkonummi sekä Varsinais-Suomen ja Uudenmaan liitot.

3.6.2020 kello 17.11. Juttua täydennetty.

Lue lisää:

Liikenneministeri Harakka: Hallituksen lisätalousarviossa rahoitusta Arkkitehtuuri- ja designmuseolle sekä isojen kaupunkien ratahankkeille

Ministerit kehuvat lisäbudjetin satsauksia joukkoliikenteeseen ennätyksellisiksi ja talot halutaan rakentaa nyt puusta

Lue seuraavaksi