Uusi tieliikennelaki aiheutti erikoisen sotkun – kukaan ei tiedä, mitä vauhtia ambulanssilla saa ajaa

Valtaosa Suomen ambulansseista painaa yli 3 500 kiloa. Nyt ihmetellään, pitääkö niillä ajaa 80 km/h, jos kyydissä ei ole potilasta.

ambulanssit
Ambulanssi Peijaksen sairaalan päivystyksessä Vantaalla.
Ambulanssia kuljettavat eivät tällä hetkellä tiedä, mitä vauhtia he saavat ajaa. Kalevi Rytkölä / Yle

Kuun alusta voimaan astuneesta uudesta tieliikennelaista johtuva epäselvyys ambulanssien ajonopeuksista on puhututtanut viranomaisia jo viikon vailla ratkaisua.

Hälytysajon ajonopeuksiin uudistus ei puutu. Kiireellisissä tehtävissä ajaa saa edelleen niin kovaa kuin tilanne mahdollistaa ja turvallista on.

Sotkussa on kyse siitä, että vanhassa tieliikennelaissa oli maininta siitä, että ambulanssit saavat palata asemapaikalle tiekohtaisten nopeusrajoitusten mukaan. Jos siis tiekohtainen nopeusrajoitus oli satanen tai moottoritiellä 120 km/h, sai ambulanssillakin palata takaisin asemapaikalle liikennemerkin osoittamaa vauhtia. Uudessa laissa tällaista mainintaa ei enää ole.

Lähes kaikki Suomen nykyambulanssit ovat yli 3 500 kiloa painavia ajoneuvoja. Ne eivät siis ole aivan tavallisia henkilöautoksi luokiteltavia pakettiautoja, mutta eivät kuorma-autojakaan. Koska autot ovat niin painavia, vaaditaan ambulansseja kuljettavilta ensihoitajilta tai palomiehiltä C1-luokan ajokortti.

Yksi perustelu, miksi ambulanssit saivat ennen ajaa takaisin asemapaikoilleen tiekohtaisten nopeusrajoitusten mukaan, oli hälytysvalmiuden ylläpito. Suomessa on paljon ambulansseja, jotka saattavat ajaa yli sadan kilometrin kiireellisiä potilassiirtoja. Ne halutaan tietysti tehtävän päätyttyä takaisin omalle toimialueelleen nopeasti.

Erikoisajoneuvo vaiko sittenkin ajoneuvo erikoiskäyttöön?

Sotkusta tekee tragikoomisen, että kesäkuun alusta on henkilöauton kevytperäkärryä saanut vetää satasta ja pakettiautojen ajoneuvokohtainen nopeusrajoitus poistui.

Jos siis uuden lain tulkinnassa päädyttäisiin siihen, että ambulanssi ei saa muutoin kuin hälytysajossa ajaa kovempaa kuin 80 kilometriä tunnissa, painelevat mökkiläisetkin lautakuormineen ambulansseista ohi.

Näyttää siltä, että yksi syy syntyneeseen sotkuun on vanha termistö, joka oli olemassa vanhan lain aikaan.

Ambulanssit rekisteröitiin ennen erikoisajoneuvoiksi. Näillä ajoneuvoilla sai todellakin ajaa vain 80 km/h. Uudet ambulanssit ovat sen sijaan erikoiskäyttöön valmistettuja ajoneuvoja. Termeissä on eroa, mutta ne ovat viranomaisillakin menneet sekaisin.

Traficomin mukaan outo tilanne pyritään ratkaisemaan nyt mahdollisimman pian, sillä tällä hetkellä sadat ambulanssia kuljettavat ovat tilanteessa, jossa he eivät tiedä, mitä vauhtia heidän pitää lain mukaan ajaa.