Miehenkorkuisia murikoita rojahti alas kallioleikkauksesta 9-tiellä, liikennemerkki repesi kuin paperi

Keski-Suomessa Korpilahdella sijaitseva kallioleikkaus tutkitaan torstaiaamuisen tapauksen jäljiltä.

tiet
Mies katselee kallioileikkauksesta irronneita isoja kivenmurikoita.
Kivivyöryn suoriksi vahingoiksi jäi loppujen lopuksi vain liikennemerkki.Riikka Venäläinen

Kallioleikkauksesta irronneet valtavat kivenmurikat hidastivat aamulla liikennettä 9-tiellä Jyväskylän eteläpuolella Korpilahden ja Jämsän välillä.

Suurin irronneista lohkareista on usean kuution kokoinen. Lohkareet pilkotaan ja kuljetetaan pois paikalta.

Destian päivystäjä Riikka Venäläinen kertoo, että ilmoitus kivistä tiellä tuli ohikulkijalta.

Venäläisen mukaan isot kivenkappaleet tulivat onneksi alas pystysuoraan, eivätkä kierineet ajoradalle.

Pudonneet murikat jäivät pientareelle hyvin lähelle tien reunaviivaa. Pudotessaan kivet murskasivat kohdalla olleen kaista päättyy -liikennemerkin

Paikalle saatiin aamun aikana kaivinkone siirtämään murikoita pientareelta syrjemmälle.

Kallioleikkauksesta irronneita kivenmurikoita siirretään kaivinkoneella.
Pudonneet järkäleet ovat harvinaisen isoja.Riikka Venäläinen

Kivenlohkareita irtoaa kallioleikkauksista eli tietä varten kallioon halkaistun uran seinämistä silloin tällöin, mutta näin isoja järkäleitä harvemmin, sanoo Keski-Suomen ely-keskuksen kunnossapitoyksikön päällikkö Vesa Partanen.

Kiviä putoaa erityisesti keväisin.

– Talven jälkeen routa niitä liikuttaa. Kun kivenrakoihin pääsee vettä ja vesi jäätyy, se hivuttaa kiviä irti, sanoo Partanen.

Partanen toteaa, ettei hänen tiedossaan ole juuri muita syitä kivien irtoamiselle kuin vesi ja pakkanen. Kivien koloihin kasvaneet puiden juuret voivat tosin joskus pieniä kiviä ajan saatossa nakertaa irti.

Uusia kallioleikkauksia rakennettaessa käydään seinämät läpi ja pyritään varmistamaan, ettei kallioon jää irtokiviä.

Kallioleikkauksen kiviaineksen laatu vaikuttaa siihen, miten ja millaista kiveä seinämästä mahdollisesti irtoaa.

Ihmisten liikkuminen kallioleikkausten reunoilla on yleensä estetty.

– Kaikki korkeat kallioleikkaukset on erotettu aidalla ja aita siellä päällä jo varoittaa, ettei kallioleikkausten ja aidan väliin pidä mennä, koska siellä on putoamisvaara.

Kallioleikkauksia ei Partasen mukaan yleensä vahvisteta vain varmuuden vuoksi, koska se on kallista. Vahvistuksia tehdään, jos ongelmia ilmaantuu.

Kallioleikkauksen kohtalla kivien alle jäänyt liikennemerkki.
Liikennemerkki repesi lohkareen alla kuin paperi.Riikka Venäläinen

Kallioleikkausta tutkii seuraavaksi louhinnan- ja lujittamisen asiantuntija. Tämän jälkeen ely-keskuksessa tehdään päätöksiä mahdollisten toimenpiteiden suhteen.

Esimerkiksi 9-tiellä Kuopion ja Jyväskylän välillä poistettiin viime syksynä kallioleikkauksesta irtoainesta ja kyseisellä tieosuudella on suunnitelma, että kallioleikkausta vahvistetaan pulttaamalla lohkareita kallioon kiinni.

– Pulttaaminen tapahtuu niin, että porataan reikä ja pultti injektoidaan kallioon ja teräspultti pitää sitten lohkareen kiinni.

Partanen kertoo, että verkkoja kallioleikkausten suojaksi on asennettu enemmän junaratojen kuin teiden varsille.

Erityisti vanhoissa kallioleikkauspaikoissa piennaralueet tien ja kallion välillä ovat kapeita.

– Uusissa teissä on isommat varoalueet. Vahoissa kallioleikkauksissa tie lähtee suunnilleen suoraan ojanpohjasta. Ei vanhoissa teissä ole juuri varoetäisyyttä. Joissakin paikoissa tietä on pyritty suojaamaan mahdollisilta kivien putoamilta kaiteilla.

Mikäli Korpilahdella päädytään lujittamiseen, irtokivien poistoon tai kallioleikkauksen muotoiluun, saattavat korjaustyöt alkaa jo tänä kesänä.