KKV epäilee kuuden taksienvälityskeskuksen jatkavan Kela-kyytien kilpailun rajoittamista

Kilpailu- ja kuluttajavirasto aloitti 13 välityskeskuksen toiminnan tutkimisen viime vuoden keväällä. Yhtiöistä seitsemän pääsi pälkähästä.

taksiliikenne
Keltainen taksikyltti taksin katolla.
Kela-kyydit ovat merkittävä tulonlähde monille taksiyrittäjille.Petteri Bülow / Yle

Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) epäilee, että kuusi taksien välityskeskusta ympäri maata jatkaa edelleen Kela-kyytien kilpailun rajoittamista.

KKV kertoi maaliskuussa 2019, että se epäilee 13:a taksien välityskeskusta kielletyistä kilpailunrajoituksista. Virasto kertoo nyt, että seitsemän yhtiön osalta tutkinta on päättynyt tällä viikolla.

– Monilla alueilla välityskeskusten toiminta on vaikeuttanut uusien yrittäjien alalle pääsyä ja toimimista, mikä on osaltaan vähentänyt kilpailua ja tarjontaa asiakkaille, KKV:n johtaja Valtteri Virtanen kertoo STT:lle.

KKV on keskittynyt erityisesti ongelmiin Kela-kyytien välityksessä. Ne ovat merkittävä tulonlähde monille taksiyrittäjille. Useat havaituista ongelmista vaikuttavat viraston mukaan myös tavallisten taksikyytien välitykseen. KKV kertoo, että ongelmallisissa tilanteissa autoilijoiden pääsyä välityksen piiriin on voitu estää erilaisilla rajoituksilla tai kyytejä ei ole jaettu tasapuolisesti.

Taksiyrittäjiä on myös voitu kieltää ajamasta kyytejä muille välityskeskuksille tai taksiyrittäjät ovat voineet sopia keskenään liian laajoista päivystysvuoroista.

Tapauksia ei vielä viety markkinaoikeuteen

Aloittaessaan selvitystä KKV:n näkemys oli, että vain osassa Kela-kyytejä välittävistä keskuksista oli ongelmia, mutta asiaa selvitettiin lähes kaikkien keskusten osalta. Nyt Virtanen kertoo, että ongelmia paljastui kaikista paitsi yhdestä tutkittavasta keskuksesta.

Yli vuotta myöhemmin kuusi yhtiötä on muuttanut ongelmallisiksi arvioidut toimintatavat ja tutkinta jatkuu yhä kuuden muun keskuksen osalta. Virtasen mukaan tämä ei tarkoita, että selvitystyö olisi kestänyt poikkeuksellisen kauan. Valmistumisajankohtaa hän ei osaa arvioida.

– Yhden laajan kilpailunrajoitustapauksen tutkinta kestää tyypillisesti 1,5–2 vuotta. Tässä tapauksessa on ollut 13 eri tutkintaa ja on mennyt runsas vuosi. Jos ajatellaan normaaleja kilpailunrajoitustutkintoja, tämä ei ole mitenkään erityisen pitkäkestoinen.

Ainakaan toistaiseksi yhtäkään tapausta ei ole päätetty viedä markkinaoikeuteen. KKV voi mahdollisesti esittää yrityksille sakkoja.

– Se on edelleen mahdollista. Kuuden yhtiön osalta tutkinta jatkuu, Virtanen toteaa.

Taksialaa mullistanut uudistus tuli voimaan vuonna 2018. KKV kertoo huomioineensa tutkinnassaan sen, että ala on muutoksen vuoksi yhä murrosvaiheessa.

– Joillekin alueille on tullut uudentyyppisiä palvelujentarjoajia ja lisää toimijoita, osalle alueista ei ole syntynyt kilpailua. Hintataso on myös noussut, mikä on tietysti huolestuttavaa, Virtanen sanoo.

KKV kertoo myös päivittäneensä taksialalle antamaansa ohjeistusta.

Juttua korjattu 4.6.2020 klo 13.15: Uudistus tuli voimaan vuonna 2018, ei 2008.

Juttu korvattu kauttaaltaan 4.6.2020 klo 15.51 STT:n päivitetyllä jutulla.

Lue lisää:

Jäitkö ilman Kela -taksia? Tässä mahdollinen syy: KKV epäilee kiellettyjä kilpailunrajoituksia