1. yle.fi
  2. Uutiset

Korona-aika innosti yritykset perustamaan verkkokauppoja – nyt netissä myydään entistä enemmän ruokaa, taidetta, käsitöitä ja polkupyöriä

Ely-keskuksen ja Business Finlandin kehittämistuet mahdollistivat monen verkkokaupan avaamisen.

verkkokauppa
Kaksi naista viikkaavat vaatteita.
Salla Linna ja Heljä Koskela ovat tyytyväisiä, että vaatetusfirman verkkokauppa oli toiminnassa jo ennen koronakriisin alkua.Yle / Raila Paavola

Korona-aika on innostanut ainakin pienyritykset perustamaan verkkokauppoja ennätystahtiin. Esimerkiksi Kokkolan seudulla niitä on perustettu ja pistettu alulle selvästi viime vuotta enemmän eli toistakymmentä.

Myös Ely-keskuksen ja Business Finlandin kehittämistuet ovat kannustaneet kokeilemaan.

– Poikkeusolot ovat antaneet sysäyksen tarttua pitkään muhineisiin projekteihin. Verkkopalveluiden kehittämisinto on levinnyt monelle eri alalle: palveluihin, tuotemyyntiin ja esimerkiksi ravintola-alalle, luettelee Kokkolanseudun kehitysyhtiön yrityskehittäjä Sami Viljanen.

Verkkokauppoja on perustettu Kokkolassa aloille, jotka eivät tavallisesti toimi netissä: esimerkiksi koronarajoitusten vuoksi suljetut ravintolat ovat vieneet tilauspalvelujaan nettiin. Yrityksen sivuilta on voinut tilata ruokaa, joka on toimitettu kotiinkuljetuksena asiakkaalle.

Kaikki jäi päivässä verkkokaupan varaan.

Beea Designin yrittäjä Salla Linna

Verkkokaupan ovat polkaisseet pystyyn myös polkupyöriä sekä käsitöitä ja taidetta myyvät yritykset.

Kokkolalaisella vaatetusyritys Beea Designilla oli jo poikkeusolojen alkaessa toimiva verkkokauppa. Se oli monella tapaa pelastus.

– Kaikki jäi päivässä verkkokaupan varaan. Poikkeusolojen julistaminen pyöräytti kevään suunnitelmat nurin. Pop up -kaupat suljettiin ja tapahtumat, messut sekä kotikutsut peruttiin, kertovat yrittäjät Salla Linna ja Heljä Koskela.

Verkkokauppa kannatteli vaatetusyritystä ja nettimyynti myös piristyi.

– Keväällä oli ensimmäiset käsityömessut verkossa, jonne päästiin mukaan. Se oli verkkokaupan lisäksi koronan tuoma uusi ja positiivinen asia, kuvailevat yrittäjät.

Korona toi myös uusia tuulia

Yritykset ovat myös korona-aikana laajentaneet tarjoamiaan verkkopalveluita, muun muassa moni kampaamoyrittäjä on ottanut sähköisen ajanvarauksen käyttöön. Koronan sulkemat kuntosalit ovat puolestaan tarjonneet etävalmennuspalveluita.

Vaatetusyrittäjät uskovat, että rajoitusten höllennyttyä pienimuotoisia kotikutsuja voidaan jo suunnitella.

Beea Designillä on ollut aikaa kehittää verkkopalveluitaan ja uusi avaus nähdään pian.

– Meidän tuotteita esittelevät online-kutsut verkossa ovat seuraava askel. Ihmiset voivat osallistua niille mistä päin maailmaa tahansa älylaitteella, yrittäjät kertovat.

Lue myös:

Koronakevään kotoiluseksi tuplasi välinekaupan verkossa – Onko seksi nyt erilaista? Katri ja Niko Sipilä kertovat

Ruokakauppojen verkkomyynti käy kuumana, mutta tuotteiden keräily hyllyistä vie aikaa ja hidastaa toimituksia

Lue seuraavaksi