Suomussalmen Pesiönkylän uusi puuterminaali ja ratavälin remontti tietävät puukuljetuksille hyvää – hakkuumäärätkin voivat nousta

Nykyinen puunlastauspaikka Suomussalmen Ämmänsaaren keskustaajamassa aiheuttaa runsaasti rekkaliikennettä ja melua.

metsäteollisuus
Mäntytukkikasa lähikuvassa.
Suomussalmella iloitaan lisätalousarviorahasta Kontiomäki-pesiönkylä välille, sillä raha mahdollistaa uuden puuterminaalin rakentamisen. Kuvituskuva.Nella Nuora / Yle

Suomussalmen Pesiönkylään rakennettava puuterminaali sekä Paltamon Kontiomäestä Pesiönkylään kulkevan ratavälin peruskorjaus ovat Metsähallituksen mielestä yksi tärkeimmistä investoinneista Suomessa.

– Tällä hetkellä radalla olevat paino- ja nopeusrajoitukset ovat paha pullonkaula, joka heikentää junakuljetuksen mahdollisuuksia, sanoo Metsähallituksen Metsätalous Oy:n toimitusjohtaja Jussi Kumpula.

Toteutuessaan investointi laskee kuljetuskustannuksia, mikä parantaa kuitupuun myynnin kannattavuutta. Lisäksi liikenteen päästöt vähenevät, kun kuljetukset siirtyvät kumipyöriltä kiskoille.

Nykyinen puunlastauspaikka Suomussalmen Ämmänsaaren keskustaajamassa aiheuttaa runsaasti rekkaliikennettä ja melua. Lisäksi se on ahdas, jonka vuoksi työturvallisuus on heikentynyt. Uusi terminaali poistaa ongelmat.

Terminaali vaikuttaa myös puunkorjaukseen, sanoo Suomussalmen kunnanjohtaja Erno Heikkinen.

– Arvioiden mukaan vanhan puunlastaupaikan vuoksi puuta jää korjaamatta noin 20 prosenttia vähemmän kuin olisi mahdollista. Hakkuumäärät voisivat olla tällä alueella suuremmatkin, kertoo Heikkinen.

Uuden puuterminaalin on määrä olla valmis vuonna 2023. Terminaalin kustannusarvio on 8 miljoonaa euroa, joka sisältyy hallituksen esittämän Kontiomäki-Pesiönkylän ratavälin 81 miljoonan euron lisätalousarviorahaan.

Haluatko tietää, mitä kotiseudullasi tapahtuu? Tilaa Läheltä-niminen uutiskirjeemme sähköpostiisi (siirryt toiseen palveluun).

Onhan sinulla jo puhelimessasi Ylen Uutisvahti? Lataa se tästä! (siirryt toiseen palveluun)