Konsolipelissä tullaan pian kuulemaan pohjoissaamen kieltä ensimmäistä kertaa koskaan – tekijä: "Saamelaiskulttuuri taipuu videopeleihinkin"

Tamperelainen pelialan yritys on tekemässä saamelaismytologiaan perustuvaa seikkailupeliä.

Videopelaaminen
Sahin Cengiz ja Marjaana Auranen Red Stage Entertainment
Toimitusjohtaja Sahin Cengiz ja hallituksen puheenjohtaja Marjaana Auranen ovat työskennelleet peliprojektin parissa jo muutaman vuoden. Viimein ollaan vaiheessa, jossa peliin haetaan saamenkielisiä ääninäyttelijöitä.Linda Tammela / Yle

Kun tamperelainen Sahin Cengiz kuuli ensimmäistä kertaa opiskelutoverinsa Marjaana Aurasen suunnitelman videopelistä, hän oli ratketa innosta. Cengizille oli selvää, että peliä ryhdytään toteuttamaan ja siitä tulisi heidän yrityksensä ensimmäinen videopeli.

Sen tarinat pohjautuvat saamelaiseen mytologiaan. Pelin maailmassa seikkailee Áilu-niminen saamelaispoika, joka lähtee pitkälle matkalle etsimään hahmoa, jolla on voimia palauttaa valon ja pimeyden tasapaino.

Nyt noista ajoista on jo tultu paljon eteenpäin. Peli on kehittynyt jo pitkälle ja Red Stage Entertainmentin tiloissa Tampereella häärii useampi työntekijä sitä toteuttamassa.

Kyseessä on maailman ensimmäinen konsoli- ja tietokonepeli, joka julkaistaan saameksi. Peli kantaa nimeä Skábma, joka on pohjoissaamen kieltä ja tarkoittaa suomeksi kaamosta.

Saamelaiskulttuuri taipuu myös videopeleihin

Marjaana Auranen toivoo, että kun videopelissä pääsee kokemaan saamelaiskulttuuria ja mahdollisesti kuulemaan omaa kieltään, voi se nostattaa tietynlaista kansallista ylpeyttä ja luottamusta kulttuuria kohtaan.

– Voi olla ylpeästi saamelainen ja tajuta, että meidän kulttuuri taipuu myös videopeleihin, pohtii Auranen.

Cengiz ja Auranen olivat ehdottomasti sitä mieltä, että peli on julkaistava pohjoissaameksi. Jos se ilmestyisi ensin esimerkiksi englanniksi, siitä Cengizin mukaan ikään kuin puuttuisi jotain.

Peli on tekijöidensä mukaan jo suunnitteluvaiheessa kerännyt ulkomaita myöten kiinnostusta.

Saamelaispresentaatiota kaivataan videopeleihin

Marjaana Auranen kertoo, että hänen henkilökohtaisena taivoitteenaan on pelin kautta nostaa saamelaisuutta esille maailmanlaajuisesti.

– Tämän kautta ihmiset voivat ymmärtää, keistä ylipäätään on kyse, kun puhutaan saamelaisista tai saamelaisten oikeuksista. Videopelit ovat nuorille tärkeitä ja on merkittävää saada saamelaista presentaatiota videopeleihin, toteaa Auranen.

Geahča videos, makkár lea SKÁBMA - Polar Night -speallu.

Sahin Cengiz ihastui ensimmäisenä mielikuvaan siitä, miltä voisivatkaan näyttää nuotion ääressä kerrotut tarinat videopelin muodossa ja miten tarinoita voisi videopelin keinoin kertoa.

– Haluamme luonnollisesti tehdä myös viihdyttävän pelin. Haluamme kertoa tarinan ja tehdä ihmiset onnellisiksi tarinankerronnan kautta. Toivon myös, että se on uniikki kokemus jollekin, joka ei ole saamelainen, Cengiz pohtii.

Innoissaan omankielisestä pelistä

Oriveteläinen Ture Laiti kertoo pelaavansa monenlaisia videopelejä. Hän vaikuttuu pelien taiteellisista maailmoista ja erilaisista tarinoista. Kun Laiti kuuli, että pääsee tulevaisuudessa pelaamaan videopeliä äidinkielellään, innostui hän valtavasti.

– Muistan, kun Wikipedia tuli saameksi, niin olin, että jes! Mutta tämä on vielä sitäkin suurempi euforia, Laiti kertoo ja tuulettaa käsillään.

Ture Laiti
Ture Laiti vaikuttui kuullessaan mahdollisuudesta omankieliseen peliin tulevaisuudessa.Linda Tammela / Yle

Laiti kokee erityisen merkityksellisenä sen, että peli toteutetaan saamelaisesta perspektiivistä. Hän nimeää useammankin asian, miksi saamenkielisen videopelin julkaiseminen on hänen mukaansa tärkeää.

– Se on helppo metodi oppia saamelaisesta mytologiasta. Lisäksi sen kautta voi oppia saamen kieltä. Se auttaa saamen oppimisessa, luettelee Laiti.

Tavoitteena julkaisu kuluvan vuoden lopulla

Tällä hetkellä yritys hakee projektilleen ääninäyttelijöitä ja onkin järjestänyt hakijoille koe-esiintymisiä toimipaikassaan Tampereella. Myös äänitykset tehdään Tampereella.

Red Stage Entertainment tekee yhteistyötä Norjan Kaarasjoella toimivan Miksapix-peliyrityksen kanssa muun muassa pelin saamelaispresentaation toteuttamisessa. Miksapix on myös Red Stagen osaomistaja.

Peli on tarkoitus julkaista kuluvan vuoden lopussa tai heti ensi vuoden alussa.