1. yle.fi
  2. Uutiset

Ensimmäisistä Suomi-Kuplista kertova juttu sai uuden lopun: autoja löytyi ainakin yksi lisää

Kupliin liittyy paljon muistoja ja historiaa. Jutun lopussa voit kertoa omia Kupla-muistojasi.

automerkit
Vuoden 1950 ja 1956 Kuplat erottaa toisistaan takaikkunasta. Vanhemmassa se on kaksiosainen.
Kolmas alkuperäisistä Kuplista on pääkaupunkiseudulla. Vuoden 1950 ja 1956 Kuplat erottaa toisistaan takaikkunasta. Vanhemmassa se on kaksiosainen.Jani Ruusunen

Päivälleen 70 vuotta sitten, 9. kesäkuuta 1950, ensimmäiset virallisesti maahantuodut Kuplat luovutettiin omistajilleen.

Yle kertoi näistä autoista kesäkuun alussa. Jutussa sanottiin, että näitä ensimmäisessä tuontierässä tulleita autoja olisi jäljellä vielä kaksi, joista toinen on tieliikennemuseo Mobiliassa, toinen kangasalalaisen Janne Hilliahon verstaassa entisöitävänä.

Lue mobiilitarina täältä: Ensimmäiset VW Kuplat tuotiin Suomeen tasan 70 vuotta sitten – alkuperäisiä on vielä jäljellä, Janne Hilliahon auto pelastui vain täpärästi romutukselta

Janne Hilliaho entisöintiprojektinsa, vanhan kuplavolkkarin, edessä.
Kangasalalainen Janne Hilliaho verstaassaan.Miikka Varila / Yle

Jutun julkaisemisen jälkeen saimme yhteydenottoja, joiden mukaan säilyneitä yksilöitä saattaakin olla useampi. Yksi yhteyttä ottaneista on Mäntsälässä asuva volkkariharrastaja Jani Ruusunen, joka on omistanut yhden ensimmäisen sarjan autoista ja tuntee myös sen nykyomistajan.

– Auto on edelleen osittain keskeneräisenä pääkaupunkiseudulla. Valmistuu kyllä, hitaasti mutta varmasti, Ruusunen sanoo.

Auton nykyinen omistaja ei halua kertoa autostaan julkisesti.

1950–1970-lukujen Volkswagenien hinnat ovat 2000-luvulla nousseet, muun muassa aktiivisen harrastajajoukon ansiosta. Vanhoja autoja on viime vuosina myyty Suomesta myös ulkomaille.

Vaikka tällä hetkellä kiivain kysyntä tuntuu taittuneen, moni saattaa katua vanhan volkkarinsa myyntiä tai romuttamista. Kupla oli myös paljon jokamiesluokan radoilla nähty auto, sillä se sopi lajiin hyvin.

Tarinat ja historia arvokkaita omistajille

Kangasalla Kuplaansa entisöivä Janne Hilliaho on selvittänyt oman yksilönsä vaiheita vaivoja säästämättä. Hän on käynyt jututtamassa entisiä omistajia ja löytänyt esimerkiksi vanhan Tekniikan Maailma -lehden, jonka kansikuvassa auto komeilee. Historian selvitys jatkuu koko auton entisöinnin ajan.

Hilliaho auttoi jutun julkaisun jälkeen myös erästä toista vanhan Kuplan omistajaa selvittämään autonsa valmistusajankohtaa.

Kuplavolkkarin sisätila.
Vanhan Kuplan entisöijää auttaa se, että autoihin tehdyt muutokset ja niiden ajankohdat on dokumentoitu tehtailla tarkkaan. Miikka Varila / Yle

Hilliahon ansiosta Kuplan omistaja tietää nyt, ettei hänen autonsa todennäköisesti ole ihan ensimmäisten Suomeen tuotujen joukossa, kuten hän aiemmin epäili. Auton kojelaudassa on esimerkiksi tuhkakuppi, joita ei alkuvuoden 1950 malleissa vielä ollut.

Kuplan nimettömänä pysyttelevä omistaja vakuuttaa, ettei häntä harmita, vaikka oma auto ei olekaan aivan ensimmäistä erää.

– En ole pettynyt vaikka tarina muuttui. Historian kannalta arvokkaimpia ovat esineet, joiden tarina tunnetaan mahdollisimman hyvin, hän sanoo.

Jokaisella vanhalla autolla on oma historiansa, mikä merkitsee yleensä sen omistajalle eniten. Vanhan auton arvoa on haastava määritellä, koska omistajalla siihen liittyy usein myös tunnearvoa.

Hilliaho ei lähde arvuuttelemaan oman Kuplansa arvoa.

– Jokainen Kupla on omalla tavallaan arvokas. Tärkeintä on, että omistaja itse sitä arvostaa. Silloin siihen löytyy aikaa ja mielenkiintoa ja siitä pitää hyvää huolta, Hilliaho sanoo.

Oletko joskus omistanut Kuplan tai muuten viettänyt ikimuistoisia hetkiä Kuplan kyydissä? Jutun kommenttikentässä voit kertoa omat Kupla-muistosi. Keskustelu on auki keskiviikkoon 10.6. kello 23.00 saakka.

Lue seuraavaksi