Nyt kuka tahansa voi hypätä kuskittoman robottibussin kyytiin Helsingissä – projektipäällikkö: "Tämä pystyy sellaisiin nopeuksiin, että ei ole tien tukkeena"

HSL:n mukaan vielä ollaan kuitenkin kaukana siitä, että ilman kuljettajaa ajavista busseista voisi tulla todellinen osa joukkoliikennettä.

Hyppää mukaan robottibussin kyytiin!
Hyppää mukaan robottibussin kyytiin!

Tarkkasilmäiset ovat jo saattaneet bongata Helsingissä robottibussin, jota on testattu Pasilan aseman ympäristössä huhtikuusta lähtien.

Tänään tiistaina myös matkustajat pääsevät nousemaan sen kyytiin ensimmäisen kerran – vieläpä maksutta.

  • Yle pääsi testaamaan uutta linjaa ensimmäisten joukossa. Voit katsoa lähetyksen jutun kuvaa klikkaamalla.
  • Robottibussin kyydissä olivat toimittaja Tuulia Thynell ja hänen jututettavinaan projektipäällikkö Ulla Tikkanen Helsingin kaupungin innovaatioyhtiö Forum Viriumista sekä toimitusjohtaja Harri Santamala Sensible 4:sta.

Muilta tienkäyttäjiltä ei ole Helsingin kaupungin innovaatioyhtiön projektipäällikön Ulla Tikkasen mukaan tullut kevään aikana busseista minkäänlaista kielteistä palautetta.

– Ei ole tullut mitään negatiivista meidän korviimme. Tämä pystyy sellaisiin nopeuksiin, että ei ole tien tukkeena, Tikkanen toteaa.

– Tänään matkavauhtimme taitaa olla aikalailla 30 (kilometriä tunnissa), kertoo bussien ohjelmistoa kehittävän Sensible 4:n toimitusjohtaja Harri Santamala.

– Olemme oppineet aiemmin, että pitää pyrkiä vähintään 25:n kilometrin tuntivauhtiin. Jos nopeus on alempi, ihmiset alkavat tehdä typeriä ohituksia, mikä on vastoin konseptiamme, jonka tarkoituksena on lisätä turvallisuutta liikenteessä, Santamala jatkaa.

Mukana edelleen varakuljettaja

Toistaiseksi Pasilan robottibusseissa istuu edelleen niin sanottu varakuljettaja eli henkilö, joka on auton vastuullinen kuski.

– Hän huolehtii siitä, että tämä on turvallisempaa kuin, että tämä olisi ihan perinteinen (kuljettajan ohjaama) pikkubussi, Santamala sanoo.

Hänen mukaansa tilastot kertovat, että ihminen on vastuussa noin 90 prosentista liikenneonnettomuuksia ja tässä piilee koko teknologian kehityksen juju.

– Jos me pystymme olemaan turvallisempia kuin keskimääräinen ihminen, niin tässä alkaa olla kummasti järkeä. Automaattibussi ei aja päihteiden alaisena tai väsyneenä, se näkee pimeässä käytännössä yhtä hyvin kuin päivällä ja se näkee koko ajan ympäri bussin, Santamala kertoo.

Toistaiseksi suurin kokeilu Helsingissä

Heinäkuun alkuun kestävä kokeilu on osa EU:n rahoittamaa FABULOS-hanketta, jossa Helsingin kaupunki on mukana. Robottibusseja on testattu Helsingissä jo viime vuosikymmenen puolivälistä lähtien. Nyt meneillään oleva kokeilu on toistaiseksi suurin.

Tarkoituksena on tutkia sitä, miten ilman kuljettajaa ajavat bussit voisivat tulla todelliseksi osaksi joukkoliikennettä. Testiajovaiheessa mukana on kolme yritysryhmää, jotka kokeilevat omia ratkaisujaan kahdessa eurooppalaisessa kaupungissa.

Pasilan busseista vastaava Sensible 4 testaa omaa ratkaisuaan myöhemmin myös Norjassa. Pasilassa yrityksellä on käytössään kolme erilaista ajoneuvoa.

Autonominen GACHA-pikkubussi on tehtynyt Pasilassa testiajoja huhtikuusta lähtien. Nyt liikennöinti avataan matkustajille. Kuva: Forum Virium Helsinki

Forum Viriumin Tikkanen kertoo, että EU-rahoitukseen on sisäänrakennettuna ajatus, että kolmen vuoden sisään projektin päättymisestä ratkaisujen pitäisi olla jollain tavalla kaupallistettuja.

– Tämä jää nähtäväksi. Jossain mittakaavassa viiden vuoden sisään tämän tyyppisiä ratkaisuja voisi olla jo kaduilla, hän arvelee.

"Teknologia vaatii vielä aika paljon kehitystä"

Se, nähdäänkö robottibusseja jossain vaiheessa pääkaupunkiseudun kaduilla tosi toimissa, riippuu tietenkin alueen joukkoliikennettä tilaavasta Helsingin seudun liikenteestä.

Joukkoliikennesuunnittelija Essi Kyllösen mukaan tästä ja aiemmista kokeiluista saadaan tietoa muun muassa teknologian tilasta sekä matkustajien ja muun liikenteen suhtautumisesta robottibusseihin.

– Teknologia vaatii vielä aika paljon kehitystä ennen kuin voitaisiin ajatella kilpailuttavamme näitä liikenteeseen, hän toteaa.

Pasilassa nyt liikennöivien kaltaiset pikkubussit voisivat myöhemmin soveltua esimerkiksi harvemmin asuttujen alueiden kutsuliikenteeseen ja palvelulinjoille.

Lue lisää: