1. yle.fi
  2. Uutiset

Kanta-Hämeessä iloitaan pääradan miljoonista – Tarja Filatov: "Se raha tulee"

Kanta-Hämeessä ollaan tyytyväisiä hallituksen lisäbudjetin esittämään valtuuteen Pasila–Riihimäki-rataosuuden toisen vaiheen toteuttamiseksi.

junaradan rakentaminen
Tarja Filatov
Tarja Filatov iloitsee lisäbudjetin miljoonavaltuuksista Pasila–Riihimäki-rataosuuden välityskyvyn parantamiseen.Riitta Tapiomäki / Yle

Hallituksen lisätalousarvioon kirjattu suunnitelma Pasila–Riihimäki-rataosuuden toisen vaiheen käynnistämisestä herättää iloa Kanta-Hämeessä.

Budjettiesityksessä on väyläverkon kehittämisessä uusiin väylähankkeisiin osoitettu 273 miljoonan euron valtuus Pasila–Riihimäki-välin toisen vaiheen toteuttamiseen. Aloitusrahoitus tälle vuodelle on viisi miljoonaa euroa.

Hämeen maakuntahallituksen puheenjohtaja, sosiaalidemokraattien kansanedustaja Tarja Filatov on iloinen toisen vaiheen pääsystä toteutuslistalle.

– Kaikki nämä toimijat, jotka kilpailuttavat ja tekevät hankintoja, voivat luottaa siihen, että se raha tulee. Se on ihan oikea päätös, vaikka se lukee siellä valtuutena. Se vain jaksottuu eri budjettivuosille.

Korona mahdollisti

Valtuus hyväksytään vielä eduskunnassa, mutta Filatov pitää toisen vaiheen toteutumista varmana.

– Ainahan voi tapahtua maailmassa jotain ja joskus voi käydä niin, että seuraavana vuonna valtuutta voidaan pienentää. Mutta kun se on tällä tavalla budjettiin kirjattu, olen ihan varma, että kun budjettikäsittely tulee eduskuntaan, myös siellä vielä varmistetaan, että se myös pysyy siellä.

Keskeinen junaliikenteen sujuvuutta lisäävä hanke kakkosvaiheessa on Riihimäen ja Hyvinkään välille tuleva kolmas raide, jota käyttää tavaraliikenne. Lisäksi toisessa vaiheessa rakennetaan lisäraiteet Hyvinkään eteläpuolelle väleille Kerava–Ainola ja Purola–Jokela. Filatovin mukaan korona mahdollisti sen, että nyt tehtiin isompi lisäbudjetti kuin normaalioloissa.

– Se mahdollisti sen, että sinne tuli isompia rahoja ja valtuuksia mukaan. Raidehankkeet eivät sinänsä ole nopeaa elvytystä.

Filatov arvioi, että valtuuksien päätymiseen toteuttamislistalle vaikutti pääradan merkittävyys.

– Kyse on pääradasta, joka on välittäjärata monelle muulle ja jossa ihmisiä liikkuu eniten. Radanvarren ihmiset ja kansanedustajat ovat yhdessä tehneet työtä sen eteen, että ymmärrettäisiin, että päärata on se, joka sakkaa kaiken muun liikenteen, jos se ei toimi.

Liikkeelle nopeasti

Hämeen liiton johtava asiantuntija Heikki Pusa pitää hallituksen lisäbudjetin linjausta merkittävänä.

– Se on hanke, jota on odotettu jo pitkään. Se tuo helpotusta nimenomaan pääradan eteläpäähän.

Pusan mielestä hallituksen linjaus vaikuttaa vihreältä valolta kauan kaivatulle ratahankkeelle.

– Lisätalousarvion määrärahoissa keskeinen kriteeri oli se, että hankkeiden täytyy olla toteutusvalmiita. Kyllä minulla on sellainen käsitys, että nämä lähtevät liikkeelle nopeasti.

Pusa kertoo, että suunnittelun puolesta työt voisivat alkaa välittömästi, sillä Pasilan ja Riihimäen välisen rataosuuden ratasuunnitelmat ovat jo valmiina.

– Itse en näe mitään estettä sille, etteivät ne voisi lähteä jo tänä vuonna liikkeelle.

Lisäksi hallituksen neljännessä lisätalousarviossa pääradan perusparannukselle on varattu kahdeksan miljoonaa euroa. Perusparannuksessa voidaan parantaa nykyisiä hitaita radan kohtia.

Lue seuraavaksi