Olutta jo 25 vuotta – pienpanimo selviää kilpailusta seuraamalla mitä maailmalla tapahtuu

Saimaa Brewing company on selvinnyt koronakeväästä melko pienellä myynnin menetyksellä.

pienpanimo
Saimaa Brewing Companyn oluenvalmistusta.
Saimaa Brewing companyn vuosituotanto on nykyään pari miljoonaa litraa.Sari Ursin / Yle

Mikkeliläinen Saimaa Brewing company on kasvanut 25 vuodessa kellareissa toimivasta pienpanimosta lähes kahden miljoonan litran vuosituotannon panimoksi.

Poikkeuksellinen kevät on kohdellut pienpanimoita hieman eri tavoilla. Osalle pienpanimoja on aiheutunut isoja tulonmenetyksiä. Myyntiä on menetetty esimerkiksi matkailumyynnin puuttumisen ja ravintoloiden parin kuukauden sulkemisen vuoksi.

Mikkeliläinen pienpanimo on kuitenkin selvinnyt keväästä melko pienin menetyksin.

– Meillä tilanne on ollut hieman parempi, kun suurin osa tuotteista menee vähittäiskauppaan, kertoo panimopäällikkö Jenni Kehusmaa.

Panimo työllistää tällä hetkellä 17 työntekijää. Panimon töissä on alusta asti ollut mukana Jari Valjakka. Hän muistelee 25 vuoden takaisia alkuaikoja mielenkiintoisiksi.

– Alussa en tiennyt juuri mitään oluen panemisesta, ihan kisällityönä lähdettiin tekemään, kertoo Jari Valjakka.

Oluen tekemistä harjoiteltiin alussa pienemmillä 200 litran panimolaitteilla. Nykyiselle paikalleen Mikkelissä panimo asettui vuonna 2013.

Pienpanimot pysyvät ajan hermolla seuraamalla maailmalta tulevia trendejä. Esimerkiksi alkoholittomien oluiden kysyntä alkoi kasvamaan Yhdysvalloissa jo muutama vuosi sitten ja nyt myös Suomessa.

Entä milloin olut on parhaimmillaan?

Jari Valjakka kertoo 25 vuoden kokemuksella, että jos pääsee maistamaan tuoretta olutta suoraan tuotannosta, niin silloin oluen maku on täydellisimmillään.