Tallinna-tunnelin linjauksesta syntyi taas kiista – Tunnelin puuhamies: Rakentaminen työllistäisi 30 000 ihmistä kuuden vuoden ajan

Tunneliyhtiön mukaan rautatietunnelin rakentamiseksi tulisi tutkia useita vaihtoehtoisia reittejä.

Tallinna-tunneli
En vision på hur tunneln kunde se ut. Tåget kommer ut ur tunneln.
Uudenmaan maakuntahallituksen enemmistö esittää linjausta, jossa tunneli kulkee Helsingin kautta. Kuva on Finest Bay Area Helsingin toimittama havainnekuva. FinEst Bay Area Helsinki

Suomen ja Viron välille suunnitellun Tallinna-tunnelin reitistä on syntymässä iso kiista. Uudenmaan maakuntavaltuusto käsitteli tänään kokouksessaan maakuntakaava 2050 ehdotusta, jossa Tallinna-tunnelille on ehdotettu vain yhtä linjausta, Helsingin rautatieasemalta Helsinki-Vantaan lentoasemalle.

Liikemies Peter Vesterbackan vetämän tunneliyhtiön Finest Bay Area Developmentin mukaan paras vaihtoehto rautatietunnelille olisi rakentaa tunneli Helsinki-Vantaan lentoasemalta Espoon Keilaniemeen, jossa sijaitsee muun muassa useiden kansainvälisten yritysten pääkonttoreita.

Vesterbackan mukaan tunnelin rakentaminen lentoasemalta Helsingin rautatieasemalle asti olisi päällekkäinen hanke kaavaillun lentoradan kanssa. Vesterbacka sanoo, että linjauksessa ei olisi järkeä.

– Sehän olisi sama kuin jos rakennettaisiin kaksi länsimetroa päällekkäin.

Uudenmaan maakuntahallituksen enemmistö esittää maakuntavaltuustolle pitkään valmistelussa olleen esityksen hyväksymistä, jossa tunnelin linjaus kulkee vain Helsingin kautta.

Helsinkiläisen maakuntavaltuuston puheenjohtajan Mari Holopaisen (vihr.) mukaan linjausta perustellaan liikenteen kannalta parhaana ratkaisuna.

– Tämä palvelisi parhaiten koko Uuttamaata ja Suomea, Holopainen sanoo.

Holopaisen mukaan tunnelin linjauksessa pitää huomioida ihmisten ja elinkeinoelämän tarpeet kokonaisuutena. Holopainen sanoo, että tässä ovat keskeisessä asemassa muun muassa Helsingin keskustassa sijaitsevat liikenteen jatkoyhteydet.

Holopainen muistuttaa, että elinkeinoelämän kansainvälisiä toimijoita on Helsingissäkin.

Espoolaispäättäjä toivoo yhä vaihtoehtoja

Vesterbacka puolestaan toivoo yhä, että tunnelin rakentamiseksi selvitettäisiin kolme eri linjausta.

Yksi reiteistä olisi siis hankeyhtiön esittämä Helsinki-Vantaan lentoasema - Keilaniemi. Toinen selvitettävä vaihtoehto kulkisi raidetta Helsinki-Vantaan lentoasema - Ilmala - Keilaniemi ja kolmas selvitettävä reitti olisi Helsinki-Vantaan lentoasema - Pasila-Helsingin rautatieasema.

Uudenmaan maakuntahallituksen espoolainen puheenjohtaja Markku Markkula (kok.) kertoo korostaneensa koko maakuntakaavan valmistelun ajan, että kaavan tulisi mahdollistaa useita eri vaihtoehtoja tunnelille.

– Kaavan perusluonne on olla strateginen ja mahdollistava, joten päätäntävalta tässä vaiheessa on maakuntavaltuutetuilla, Markkula sanoo.

Markkulan mukaan kaavalla tulee tavoitella koko Suomen etua.

– Tunneli toisi työpaikkoja ja vauhtia talouteen koko Uudenmaan alueelle ja Suomelle, Markkula sanoo.

Hanke työllistäisi kymmeniä tuhansia

Tunneliyhtiön mukaan jättihankeen työllisyysvaikutus on jopa 24 000 henkilötyövuotta Suomessa ja 6 000 Virossa joka vuosi koko kuusi vuotta kestävän rakennusajan.

Tunneli rakennettaisiin yksityisellä rahoituksella. Viime vuonna tunneliyhtiö ja kiinalainen yhteistyökumppani Touchstone Capital Partners solmivat 15 miljardin aiesopimuksen rahoitukselle. Tunnelihankkeen rakennustöistä on solmittu aiesopimus kiinalaisen maailman suurimman rakennusyhtiön CREC kanssa.

Vesterbackan mukaan tunnelin voisi valmistua vuoden 2025 alussa, jos reittivaihtoehto saadaan vielä tänä vuonna valittua. Vesterbacka sanoo, että varsinaiset poraustyöt veisivät runsaat kaksi vuotta.

Useiden asiantuntijoiden mukaan tunneliyhtiön esittämä aikataulu on epärealistinen. Myös Uudenmaan maakuntahallituksen puheenjohtaja Markku Markkula sanoo pitävänsä aikataulua liian optimistisena.

Maakuntavaltuusko keskeytti pitkittyneen kokouksensa tänään ja jatkaa asioiden käsittelyä ensi viikolla.

Lue lisää: Vesterbackan yksityisen tunneliyhtiön johto antaa tänään lisäselvityksiä Tallinna-tunnelista Viron päättäjille Tallinnassa

Finest Bay Area Development on solmimassa aiesopimuksen maailman suurimman rakennusfirman, kiinalaisen CREC:n kanssa.

Lue lisää: Kiinasta miljardipotti Helsingin ja Tallinnan väliselle tunnelille

Lue lisää: Kokiko Vesterbackan visio takaiskun? Poliitikot: Tallinna-tunnelin pitää kulkea Helsingin päärautatieaseman kautta

Jos Helsinki–Tallinna-tunneli toteutuu, Suomesta tulee osa Kiinan arktista silkkitietä – Peter Vesterbacka toivoo rahoitusta myös länsimaista