1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. tytäryhtiöt

Kouvola aikoo perustaa uuden yhtiön – Railgate Finland olisi kuin satamayhtiö

Yhtiön toiminta käynnistyy nykyisen henkilöstön voimin.

tytäryhtiöt
Kouvola Innovationin toimitilat sijaitsevat Kouvolan Kasarminmäellä
Uuden yhtiön toiminta voi alkaa kesälomien jälkeen. Arkistokuva.Juha Korhonen / Yle

Kouvolan kaupunki ja kehittämisyhtiö Kouvola Innovation (Kinno) valmistelevat uuden yhtiön perustamista.

Uusi Railgate Finland -yhtiö ottaisi hallinnoitavakseen Kouvolan uuden rautatie- ja maantieterminaalin Kouvola RRT:n.

Kouvola RRT on uusi terminaali, jossa on muun muassa mahdollista käsitellä suuria, yli kilometrin pituisia tavarajunia. Sen on määrä valmistua vuoden 2022 lopulla.

Kinnon toimitusjohtaja Martti Husu vertaa tulevaa yhtiötä Haminan-Kotkan satamayhtiöön, mutta pienemmässä mittakaavassa.

– Yhtiötä tarvitaan, jotta tuleva liiketoiminta saadaan pystyyn ja aluetta pystytään hallinnoimaan ja markkinoimaan tehokkaasti, Husu sanoo.

Perustetaan Kinnossa

Railgate Finland aiotaan perustaa ensin Kinnon tytäryhtiöksi ja siirtää myöhemmin Kouvolan kaupungin tytäryhtiöksi.

– Kinno on voittoa tavoittelematon yhtiö, ja voimme omaa henkilökuntaa käyttämällä ajaa yhtiön ylös. Kun terminaalialue on valmis vuoden 2023 alussa ja sillä alkaa olla tuloja, yhtiö siirretään suoraan kaupungin konserniyhtiöksi, Husu kertoo.

Alkuvaiheessa Railgate Finland työllistää muutamia henkilöitä, jotka ovat jo ennestään Kinnon tai Kouvolan kaupungin palkkalistoilla.

Seuraavaksi konsernijaostoon

Railgate Finlandin perustamista käsitellään Kouvolan kaupunginhallituksen konsernijaostossa ensi viikon tiistaina 16. kesäkuuta. Yhtiö voidaan Husun mukaan perustaa pian kesälomien jälkeen.

Kouvola RRT on Kouvolan kaupungin strateginen kärkihanke, jonka ensimmäisen vaiheen kustannukset ovat runsaat 41 miljoonaa euroa.

Kouvolan kaupungin osuus on 28 miljoonaa, mikä tarkoittaa kymmentä prosenttia kaupungin kaikista investoinneista vuosina 2015–2022.

Lue myös:

Onko tässä mitään järkeä? Suomeen rakennetaan kilometrin pituista jättiterminaalia, jota markkinoitiin Kiinan-junilla – junia kulki tänä vuonna 3

Kouvolan jättimäiselle tavaraterminaalille lähes 8 miljoonaa euroa EU-rahaa

Lue seuraavaksi