1. yle.fi
  2. Uutiset

Kuluttajavirastoon tuli useita tuhansia yhteydenottoja koronan takia: moni valituksista koski kuntosalien jäsenyyksiä

Kilpailu- ja kuluttajaviraston mukaan kuluttajalla ei pitäisi olla maksuvelvollisuutta, jos sali on suljettu.

kuntosalit
Painoja telineessä kuntosalilla.
Osa kuntosaleista piti ovensa auki, osa taas sulki. Toni Pitkänen / Yle

Kilpailu- ja kuluttajavirastoon on tullut parisataa yhteydenottoa liikuntapalveluista ja etenkin kuntosaleista koronakevään aikana.

Moni suomalainen on kuukausimaksuun sitoutunut kuntosalin jäsen.

Koronan takia moni kuntosali oli kuitenkin kiinni. Esimerkiksi Suomen suurimpiin kuntosaliketjuihin kuuluva Elixia oli lähes puolitoista kuukautta sulussa. Vastaavasti teki moni muukin sali. Osa saleista oli puolestaan rajoitetusti auki, eli esimerkiksi jumppia saattoi olla tavallista vähemmän tarjolla tai niitä oli tarjolla internetissä.

Kilpailu- ja kuluttajaviraston johtava asiantuntija Raija Marttala sanoo, että kuntosalien kuukausilaskutuksesta on kysytty usein.

– Lähtökohta se, että jos palvelua ei ole saatavilla, ei kuluttajalla ole maksuvelvollisuuttakaan. Tähän ei vaikuta se, että sulkemisen syynä on koronan kaltainen ylivoimainen este, Marttala sanoo.

Hyvitysten riittävyys arvioidaan tapauskohtaisesti. Kuntosalisopimukset tehdään usein pitkäksi aikaa, jolloin jäsenyyden jäädyttäminen tai kauden jatkaminen myöhemmin voi olla myös kuluttajan kannalta Marttalan mukaan kohtuullinen ratkaisu.

– Hyvitysten riittävyys on viime kädessä tapauskohtaisesti arvioitava.

Tiedottamisella merkitystä

Jotkut asiakkaat ovat moittineet viestintää. He eivät ole tienneet salin olevan taas auki.

Marttalan mukaan jos kuntosali on ollut koronan takia suljettuna, sen uudelleen avautumisesta pitää tiedottaa tehokkaasti.

– Tiedottamistavan tulee olla sellainen, että se myös tavoittaa asiakkaat, mieluiten henkilökohtainen viesti.

Silläkin on merkitystä tiedottamisessa, onko asiakkaita esimerkiksi kehotettu seuraamaan verkkosivuja.

– Mikäli katsottaisiin, ettei yritys ole asianmukaisesti huolehtinut tiedottamisesta, voisi maksuvelvollisuuden poistaminen tai ainakin kohtuullistaminen olla perusteltua, Marttala sanoo.

Matkoista ja peruuntumisista eniten valituksia

Korona ei ole ainut asia, joka on saanut valittamaan kuntosaleista. Viime vuoden aikana kuntosaleista ja muista liikuntapalveluista tuli yhteensä vajaat 500 yhteydenottoa Kilpailu- ja kuluttajavirastoon.

Yleensä kysytään määräaikaisten sopimusten ennenaikaisesta päättämisestä. Joskus kysytään, mitä jos kuntosali muuttaa kauemmaksi. Myös kesäkauden muutokset keräävät valituksia.

Yhteensä korona-aiheisia valituksia on tullut Kilpailu- ja kuluttajavirastoon lähes 3 500.

Valtaosa yhteydenotoista koskee matkustamista eli matkapaketteja, lentoja ja majoituspalveluita sekä konserttien, festareiden, urheilu- ja liikuntatapahtumien peruuttamisia.

Suuressa osassa valituksia on ollut Marttalan mukaan kyse rahapalautusten viivästyksistä tai tarjottujen hyvitystapojen kohtuullisuudesta sekä yritysten asiakaspalvelujen ongelmista.

– Rahapalautusten yhteydessä on tullut yhteydenottoja myös liittyen hankaluuksiin saada hyvitys luottoyhtiöltä, vaikka kyse olisi selkeästi tilanteesta, jossa kuluttajalla oikeus saada rahat takaisin, hän kertoo.

Voit keskustella aiheesta 13.6. kello 22. asti.

Lue lisää:

Miten kuntoilu sujuu poikkeusaikana? Personal trainer Erna Husko muistuttaa kotitreenin tehokkuudesta, auki olevat salit tehneet erikoisjärjestelyitä

Elixia avaa ovensa lähes puolentoista kuukauden sulun jälkeen – rajoituksia jumppatunneille ja yhteisiin treenivälineisiin on edelleen

Enemmistö kuntosaleista auki, kunnes viranomainen toisin määrää – "Yritetään pelastaa edes jotain tässä katastrofissa"

Kuntosalilla keksittiin, miten pitää ovet auki ja välttää koronavirus – treenaamaan pääsee yksi henkilö kerrallaan

Lue seuraavaksi