1. yle.fi
  2. Uutiset

Pohjois-Savon raideliikenneselvityksen tuloksia julki: Duo-juna voisi liikennöidä Savon radalla jo neljän vuoden kuluttua

Suomessa uusi liikennemuoto, Duo-juna voi kulkea sekä päärataverkolla että raitiotieverkolla.

raitioliikenne
Duo-juna
Useassa eurooppalaisessa kaupungissa käytössä oleva Duo-juna voi liikennöidä sekä kaupunkien välillä että kaupungin sisäisellä rataverkolla.Proxion Oy

Pohjois-Savon raideliikenneselvityksen tuloksia on julkistettu. Selvityksen mukaan Savon radalla Suonenjoen ja Iisalmen välillä olisi mahdollista käynnistää raitiojunaliikennöinti jo 4–6 vuoden kuluttua.

Yle kertoi selvityksen valmistumisesta jo helmikuussa. Tuolloin apulaiskaupunginjohtaja Jari Kyllönen arvioi, että realistisesti ajatellen liikennöinti voisi alkaa kymmenen vuoden päästä.

Kyse olisi Suomessa uudesta liikennemuodosta, Duo-junasta, joka voi kulkea sekä raitio- että rautatiellä. Malli on käytössä useissa Euroopan kaupungeissa.

Haasteena Savon radan vilkas liikenne

Selvityksen mukaan ensimmäisessä vaiheessa koko liikennöintivälillä voisi olla 15 ja myöhemmin noin 30 seisaketta. Juna liikennöisi tunnin välein aamuviidestä iltakymmeneen ja sen maksiminopeus olisi sata kilometriä tunnissa.

Ennen liikenteen käynnistämistä olisi vielä hankittava Suomen olosuhteisiin ja raideleveyteen soveltuva kalusto. Lisäksi on suunniteltava ja rakennettava tarvittavat muun muassa seisakkeet, kohtauspaikat, mahdolliset kaupunkien sisäiset raidelinjaukset.

– Haasteena toteutukselle on Savon radan vilkas liikenne. Tämän vuoksi uusille kohtauspaikoille ja muille rataverkon inframuutoksille olisi tarvetta, Kuopion kaupungin tiedotteessa todetaan.

Raitiojuna voisi kulkea myös Kuopion keskustassa. Selvityksen mukaan yksi vaihtoehto olisi kääntää osa Suonenjoelta tulevista vuoroista Iloharjussa, jatkaa Tasavallankadulle ja siitä keskustan halki Savon radalle aseman itäpuolella.

Väyläviraston tuki välttämätön

Kaupungin tiedotteen mukaan kaupunkiradan toteutuskelpoisuus ja kustannukset vaativat vielä tarkemman jatkosuunnittelun.

Toteutuakseen raitiojunaliikenne edellyttää kunnilta ratkaisuja muun muassa rahoituksesta, operaattorimallista, kalustosta ja raideinfran suunnittelusta.

– Valtion ja julkisen rataverkon haltijan, Väyläviraston, tuki ja mukanaolo keskustelussa on jatkosuunnittelun kannalta välttämätöntä, kaupungin tiedotteessa painotetaan.

Hallitus julkisti 2. kesäkuuta lisätalousarvion, jonka mukaan valtio panostaa merkittävästi liikenneväyliin ja ennen kaikkea raideliikenteeseen.

Toteutuessaan raitiojunan tavoitteena olisi parantaa maakunnan työmatka- ja asiointiliikennettä.

Suonenjoen, Kuopion, Siilinjärven, Lapinlahden ja Iisalmen sekä Pohjois-Savon liiton tilaaman selvityksen toteutti raideliikenteen asiantuntijayritys Proxion Oy.

Lue myös:

Pohjois-Savon raideliikenneselvitys valmistui – uudentyyppinen Duo-juna voisi liikennöidä Suonenjoen ja Iisalmen välillä

Suomeen uusi ratikkakaupunki? – Kuopio selvittää raitioliikennettä Pohjois-Savoon

Lue seuraavaksi