1. yle.fi
  2. Uutiset

Tulevaisuudessa rekat mahtuvat helposti lossikyytiin –Suomen lauttaliikenne uudistetaan pohjia myöten

Lauttaliikenteestä vastaava ely-keskus haluaa vanhojen lossien tilalle energiatehokkaita losseja.

Suomen Lauttaliikenne
Arvinsalmen lossi ylittää salmea kesäkuussa 2020.
Liperin Arvinsalmella liikennöi vielä 60 tonnia kantava lossi. Elokuussa tilalle tulee huomattavasti isompi, 150 tonnia kantava, Nestori-lossi.Pauliina Tolvanen / Yle

Suomen lauttaliikenne uudistuu kokonaan seuraavan vuosikymmenen aikana.

Valtion tavoitteena on päästä eroon lossiliikenteen pullonkauloista ja kunnostaa vesireitit siten, että ne palvelevat myös raskasta liikennettä. Tällä hetkellä osa losseista on liian pieniä raskaille kuljetuksille.

Muutos on merkittävä etenkin sisävesillä, missä lauttareittejä ei ole kunnostettu vuosiin.

Sisävesien lauttapaikat ovat rapistuneet

Suomessa on viime vuodet panostettu rannikon lauttayhteyksien parantamiseen.

Tieinsinööri Tapani Jaakkola Varsinais-Suomen ely-keskuksesta kertoo, että etenkin Saaristotie ja sen lauttayhteydet ovat vieneet resurssit.

– Järvi-Suomessa korjausvelkaa on paljon, joten lähivuosina tulemme panostamaan myös sisävesiin, Jaakkola toteaa.

Kunnostustöitä edesauttaa se, että Varsinais-Suomen ely-keskus on vuoden alusta vastannut koko Suomen saaristoliikenteestä.

Jaakkolan mukaan keskittäminen on mahdollistanut rahojen suunnitelmallisen käytön.

Arvinsalmen lossin kyltti.
Arvinsalmen lossi yhdistää Rääkkylän ja Liperin kunnat. Pauliina Tolvanen / Yle

Kunnostusurakka alkanut Pohjois-Karjalasta

Liperin Arvinsalmi Pohjois-Karjalassa on sisävesien ensimmäisiä lauttapaikkoja, joiden kunnostamiseen ely-keskus on tarttunut.

Arvinsalmi on raskaalle liikenteelle tärkeä kulkureitti. Vuonna 2018 salmen ylitti vuorokaudessa 17 raskasta ajoneuvoa.

Nykyinen 60 tonnia kantava lossi on osoittautunut tarpeeseen nähden liian pieneksi.

Jo yksi täydessä lastissa oleva täysperävaunurekka voi painaa 60 tonnia.

Ely-keskus on päättänyt ratkaista ongelman siirtämällä Puumalan Kietävälässä liikennöivän Nestori-lossin Arvinsalmelle. Nestorin kantavuus on 150 tonnia eli sen kyytiin rekat mahtuvat helposti.

Kietävälässä raskaita kuljetuksia on ollut huomattavasti vähemmän, keskimäärin kuusi vuorokaudessa.

Janne Ikonen Savon Kuljetukselta seuraa lossirannan rakennustöiden etenemistä Liperissä, taustalla kaivinkone.
Savon Kuljetuksen Janne Ikonen seuraa kunnostustöiden etenemistä Arvinsalmella. Ikosen mukaan rantarakenteiden uusiminen on ollut mielenkiintoista, sillä etukäteen ei ollut tarkkaa tietoa siitä, millaiset perustukset vanhoissa laitureissa on.Pauliina Tolvanen / Yle

Puolivuosisataa palvelleet lossit tulossa tiensä päähän

Raskas liikenne on yksi tärkeimmistä tekijöistä, kun ely-keskus kilpailuttaa Suomen lauttareitit.

Tapani Jaakkolan mukaan suunnitelmissa on valita ensi vuonna liikennöitsijät jopa 20 vuodeksi.

Pitkän sopimusajan tarkoituksena on mahdollistaa liikennöitsijöille investoinnit.

Nykyisistä losseista osa on ollut käytössä jo 50 vuotta.

Jaakkolan mukaan lossit ovat vielä toimivia, mutta esimerkiksi energiatehokkuuden osalta aika on ajanut niistä ohi.

Tulevassa kilpailutuksessa huomiota kiinnitetään etenkin liikennöinnin hiilijalanjälkeen ja ympäristöystävällisyyteen.

Raskas liikenne on huomioitu siten, että lauttojen minimikantavuus nousee 80 tonniin.

Kaivinkone siirtää aallonmurtajaa Liperissä Arvinsalmella.
Liperin Arvinsalmella vanhaa aallonmurtajaa on siirrettävä, jotta uusi isompi lossi mahtuu liikennöimään.Pauliina Tolvanen / Yle

Laiturirakenteita korjattava pohjamutia myöten

Koska sisävesien lauttapaikat ovat pääosin rakennettu vuosikymmeniä sitten, nykyistä suuremmat lautat edellyttävät rantarakenteiden kunnostamista.

Arvinsalmen kunnostaminen antaa esimakua tulevista remonteista.

Arvinsalmella työt käynnistyivät toukokuussa väliaikaisten laitureiden rakentamisella.

Tällä hetkellä urakoitsijana toimiva Savon Kuljetus purkaa vanhojen laitureiden maatukia. Lisäksi lauttapaikan aallonmurtajaa täytyy siirtää muutamalla metrillä, jotta siirrettävä Nestori-lossi mahtuu liikennöimään.

Arvinsalmi valmistuu heinäkuun lopussa ja heti perään vastaavanlainen remontti käynnistyy Enonkosken Hanhivirralla Etelä-Savossa.

Osa losseista korvattavissa silloilla, mutta eivät kaikki

Suomessa on käytössä 40 lauttayhteyttä, joista 15 sijaitsee sisävesillä.

Määrä väheni viime vuonna yhdellä, kun Vekaransalmen yli valmistui silta.

Kaikkia lossiyhteyksiä ei kuitenkaan kannata korvata sillalla.

Väylävirasto selvitti asiaa viime vuonna lyhyiden lauttayhteyksien osalta.

Kartoituksessa oli yhdeksän lauttareittiä, ja näistä kahdeksan olisi taloudellisesti kannattavaa korvata sillalla.

Tieinsinööri Tapani Jaakkolan mukaan siltarakentaminen on kuitenkin kallista, eikä rahoituksen löytäminen ole helppoa.

Tämän takia ely-keskus kunnostaa myös niitä lauttayhteyksiä, jotka olisi mahdollista korvata sillalla.

Aiheesta aiemmin:

Arvinsalmen lossin lauttapaikat remonttiin – liikennekatkoksia esiintyy arkisin

Lue seuraavaksi