Soutaminen panee kehon töihin tavalla, joka on kuin tehty vastapainoksi päätetyölle – katso urheilusoutajan vinkit videolta

Suomessa on satoja tuhansia soutuveneitä.

soutu
Heikki Joskitt soutuveneessä.
Sulkavan Urheilijoiden soutujaoston puheenjohtaja Heikki Joskitt näyttää kolme vinkkiä sujuvaan soutamiseen.

Istumatyössä pää ja hartiat valuvat helpoisti eteen, rintakehä painuu kuopalle ja selkä köyryyn. Liki täydelisen vastapainon päätetyön rasituksille tarjoaa soutaminen, ja Suomesta löytyykin liikenne- ja viestintäviraston mukaan (siirryt toiseen palveluun) lähes puoli miljoonaa soutuvenettä.

– Soutaessa ei voi lösöttää, ja kaikki suuret lihasryhmät tekevät työtä yhtäaikaa, sanoo Sulkavan Urheilijoiden soutujaoston puheenjohtaja Heikki Joskitt.

Soudussa airoja eteenpäin viedessä hartiat ja lapojen seutu avautuvat. Vedossa taas avautuu rintakehä. Katseen tätyy pysyä ylhäällä, koska muuten vene ohjautuu minne sattuu.

Pelkillä käsillä soutaminen ei onnistu, vaan kunnollinen veto vaatii vatsa- ja selkälihaksia. Vetoa vastaan taas on pantava jaloilla, muuten ei pysy penkillä.

Ei ole sattumaa, että soutulaitteet ovat kuntosalien vakiokalustoa. Ja soutulaite löytyy muun muassa kansainväliseltä avaruusasemalta (siirryt toiseen palveluun) (Youtube) - laitteen avaruuteen lähettämisen hirmuisesta hinnasta huolimatta.