Ylen uudessa sarjassa testataan, kuinka pitkälle sähköautolla pääsee – mutta miksi ihmeessä Teslan takakontissa on aggregaatti?

Kahdeksanosainen sarja esittelee keksintöjä, jotka voivat pelastaa meidät ilmastonmuutokselta. Sarja tulee Yle Areenaan ensi keväänä.

sähköautot
Keksijä Janne Käpylehto
Keksijä Janne Käpylehto tunnustaa olevansa teknologiauskovainen. Hän kuitenkin arvelee, että teknologian lisäksi ilmastonmuutoksen torjunnassa tarvitaan myös asennemuutosta. Video: Matias Väänänen / Yle

Sähköauton toimivuutta pitkien välimatkojen Suomessa testataan Ylen uudessa sarjassa. Ylen tuottama kahdeksanosainen sarja julkaistaan ensi keväänä Yle Areenassa.

Kaikkia kahdeksaa jaksoa ei käytetä sähköautoiluun, vaan jokaisessa jaksossa esitellään erilaisia teknologioita ja keksintöjä, joilla ilmastonmuutosta voi hillitä.

– Meidän pitäisi tarttua ilmastonmuutoshaasteeseen. Siihen liittyy erilaisia teknologioita, innovaatioita, keksintöjä. Näitä me lähdemme tutkimaan. Mitä on tehty ja mitä vielä tarvitaan, sanoo sarjan isäntänä toimiva Janne Käpylehto.

Keksijä ja tietokirjailija Käpylehto on tunnettu muun muassa jättimäisistä jääkaruselleistä.

Energiasta tehdään hauskaa

Käpylehto käy sarjassa läpi muun muassa tuulivoimaa, geotermistä energiaa, aurinkosähköä sekä sähköautoja ja akkuteknologiaa. Käsiteltävät aiheet pyritään havainnollistamaan selkeästi.

Hyvänä esimerkkinä toimii jo mainittu sähköautojakso, jossa kokeillaan sähköautoilun rajoja. Käpylehdon tavoitteena on ajaa neljän päivän aikana noin 2700 kilometrin matka Suomen ympäri. Matkan edistymistä voi seurata Käpylehdon Facebook-sivujen kautta (siirryt toiseen palveluun).

– Lähdetään kokeilemaan, voiko sähköautolla huristella Suomen ympäri 80 tunnissa. Akkuteknologia on yksi haaste ja toinen on tietenkin se, että Lapissa latausverkosto ei ole täysin kattava, Käpylehto kertoo.

Miksi sähköauton liepeillä tuoksuu bensiini?

Hämmentävästi sähköauto, jolla matkaa taitetaan, tuoksahtaa Tampereen Mediapoliksen pihalla selvästi bensiiniltä. Käpylehto paljastaa, että sähköauton takakontissa on piilossa aggregaatti.

Aggregaatti takakontissa saattaa kuulostaa vilunkipeliltä, mutta Käpylehdon mukaan aggregaatissa on pointtinsa. Jossain vaiheessa matkaa sillä voidaan tehdä latauskokeiluja.

Mies lataa sähköautoa aggregaatilla
Matkaan on lähdetty pilke silmäkulmassa, mailaa puristamatta. Anu Köyhäjoki-Järvinen / Yle

– Jos sähköautoa lataa bensa-aggregaatilla, niin samalla bensamäärällä sähköauto kulkee pidemmälle, kun että bensan laittaisi tavalliseen autoon. Tämä johtuu siitä,että aggregaatin toimiessa optimaalisella hyötysuhdealueella, sen hyötysuhde on niin paljon parempi, vaikka otettaisiin huomioon myös sähköauton hyötysuhde.

Käpylehdon mukaan aggregaattikokeiluista huolimatta lähes koko matka taitetaan pikalatureista ja Type 2 -latureista otettavalla sähköllä.

Kello käy, kun Suomea kierretään myötäpäivään

Käpylehto lisää vielä, ettei aggregaatti ole edes pöljin asia tuossa harmaassa sähköautossa.

– Vielä pari viikkoa sitten auton vetokoukkuun oli kiinnitetty pieni tuulivoimala. Mitä minä sillä tein, sitä en nyt paljasta. Teidän täytyy katsoa sarja ensi vuoden puolella, Käpylehto nauraa.

Matka kulkee Tampereelta Kemin, Kittilän, Inarin, Sodankylän ja Kolin kautta Lappeenrantaan. Lappeenrannasta koukataan vielä Helsinkiin ennen paluuta Tampereelle.

Tampereella Käpylehdon pitäisi olla torstaina ennen kello viittä iltapäivällä, jotta 80 tunnin alitus toteutuisi.